A közép- és újkori vérvádak megalapozottak; csakugyan voltak zsidó
csoportok, amelyek rituális gyermekgyilkosságokat követtek el - állítja Ariel
Toaff olasz-izraeli akadémikusnak, a Bar-Ilan Egyetem történelemprofesszorának
provokatív könyve, amelyet a szerző a nemzetközi felháborodás hatására
visszavont. A Véres húsvétok (Pasque di sangue) című munka elsősorban az 1475-ös
tridenti vérvádper aktáira épül, azonban a kínzással kicsikart vallomásokon túl
a szerző nem szolgál új bizonyítékokkal.
Ariel Toaff történész
„Az emberáldozatok mítosza nem csupán antiszemita hazugság - méltatta Ariel
Toaff könyvét a Corriere della Sera hasábjain egy másik ismert olasz zsidó
történész, Sergio Luzzatto. - A keresztény kor évszázadai alatt a zsidókat
lépten-nyomon rituális gyermekgyilkossággal vádolták meg, amelyek a modern
korban sem szűntek meg. (…) Érthető, hogy a holokauszt tragédiája után a
»vérvád« különösen tabutémának számított, és hallatlan intellektuális bátorság
kellett ahhoz, hogy valaki a teljes dossziét újra felnyissa. (…) Ezt a bátor
lépést most megtették.”
A Véres húsvétokat azonban nemcsak szakszerűen bírálni, de - mivel a múlt héten
a szerző visszavonta a kereskedelmi forgalomból - pontosan ismertetni is nehéz.
Amennyiben azonban hihetünk a Corriere tájékoztatójának (amelyet Toaff egy
interjúban hitelesnek ismert el, szemben a média túlnyomó részével, amely
szerinte eltorzította az állításait), a könyv fő tézise, hogy a 11. századtól a
német nyelvterületen élő vagy onnan származó „fundamentalista” askenázi zsidók
valóban elkövettek rituális gyilkosságokat. A Toaff által megfestett fanatikusok
részben a keresztes hadjáratok mészárlásai miatti bosszúból, részben a
gyermekvérnek tulajdonított gyógyhatás miatt, részben pedig egyes misztikus
kabbalista tanok betű szerinti értelmezéséből mutattak be emberáldozatokat, az
így nyert „kóser vérrel” (sic!) pedig a frissen körülmetélt gyerekeik sebét
gyógyítgatták, illetve azt széderestén, az Egyiptomból való kivonulás ünnepén
borba csepegtették vagy por alakban a maceszba sütötték. A történész főként az
1475-ös trentói (tridenti) vérvád aktáit elemezve jut arra a következtetésre,
hogy a zsidók nem mindenütt voltak ártatlan áldozatai a vérvádaknak, sőt a kóser
gyermekvér a 15. században állítólag olyan kapós portéka volt, hogy a
hitközségek az Alpokon át komoly kereskedelmet bonyolítottak vele.