Vissza a tartalomjegyzékhez

Kovács Klára
A leggazdagabb magyar
Veszi a bankot

Amellett, hogy Csányi Sándor Magyarország leggazdagabb embere, egy felmérés szerint a miniszterelnök után a legbefolyásosabbnak számító közszereplő is. Az OTP vezéreként nem unatkozott az elmúlt években, hiszen nyolc környékbeli országban tíz bankot vásárolt meg közel ötszáz milliárd forintért. A nagyra nőtt bankcsalád új
feladatokat ró a menedzsmentre, ezért a napokban új arculatot és szervezeti átalakulást hirdettek meg.


Csányi Sándor

Hamarosan Soprontól Moszkváig, Szófiától Rijekáig ugyanazt az OTP-logót láthatjuk majd az egyes bankfiókokon, amit a napokban mutattak be a bank vezetői. Az új szlogen: „Megbízunk egymásban”, annak a 11 millió ügyfélnek szól, akik Közép- és Kelet-Európa-szerte betévednek valamely OTP-bankfiókba. De az embléma mellett új szervezeti felállást is ígérnek, amit az immár kilenc országra kiterjedő bankhálózat működtetése kíván meg.

Épül, szépül

Csányi Sándor mert nagyokat álmodni. Mit sem törődve a nyugati pénzügyi elemzőknek a bank gyors és agresszív terjeszkedése miatt támasztott aggodalmaival, Szlovákiában, Romániában, Szerbiában, Montenegróban, Horvátországban, valamint Ukrajnában és Oroszországban közel 2 milliárd eurót, azaz több mint 500 milliárd forintot költöttek az új bankhálózatokra. Van közöttük jelentősnek számító, 44 százalékos piaci részesedéssel bíró, mint a montenegrói Crnagorska Komercijalna Banka, vagy a horvát Nova Banka, amely Isztria legnagyobb pénzintézete, vagy a bolgár DSK Bank, amely az ország legjelentősebb bankjának számít. De a kicsiket sem vetették meg az OTP-sek, a román Robank vagy a szerb Kulska Banka is jó vételnek számít.
Bár a felvásárlást egy időre leállította a bank vezetése, nem zárta ki a folytatást. Csányi megerősítette, a külföldi leánycégek egyre nagyobb arányban javítják majd a bankcsoport adózott eredményét: jövőre akár 30 százalékát adják már az idei 14 százalék után. Az elnök-vezérigazgató szerint a csoport a következő nyolc évben - piaci tőkeértékét tekintve - a legnagyobb európai bankok közé kerülhet.

Szárnyal a szektor

Hogy miből telik az OTP-nek ilyen grandiózus vásárlásokra? Nos, az elmúlt évek hatalmas banki felfutásából jócskán kivette a részét a legnagyobb hazai bank. Mind hitelállománya, mind vagyona az egyik lejövedelmezőbb hazai vállalattá emelte, sőt a régió hetedik legnagyobb bankjává nőtte ki magát. Csupán ha a 2005-ös év eredményeit nézzük: 158 milliárd adózott nyereséget könyvelt el, saját tőkéje 114 milliárddal gyarapodott egyetlen év alatt, ami 26 százalékos növekedést jelent. A hitelekből 341 milliárdos kamatbevétele származott, 100 milliárddal több, mint egy évvel korábban. Szorgalmasan dolgoztak a bank hitelkihelyezői is, mivel 27 százalékkal több hitelt folyósítottak, az ügyfelek pedig 18 százalékkal több betétet helyeztek el, mint egy évvel korábban. Így nem véletlen, hogy a bank mérlegfőösszege 25 százalékkal hízott egyetlen év alatt. A dinamikus növekedés tavaly is folytatódott, egyetlen negyedév alatt közel 54 milliárdos adózott eredményt ért el a bank, amely meglepte az elemzőket is.
Az OTP igen bőkezű a befektetői felé, nyereségéből 55 milliárdos osztalékot fizetett ki. A dinamikus növekedést a szaksajtó is díjazza: a Financial Times hatodjára választotta meg az év bankjának az OTP-t, és a Mastercard is ugyanezzel a titulussal illette.

Az agy

De nemcsak a befektetőknek, hanem a felsővezetőknek is megéri az OTP-re tenni. Csányi Sándor - becslések szerint - 90 milliárd forintos magánvagyonnal bír. 2002 óta hatszorosára - az előző évben csupán 40 milliárddal - nőtt a vagyona. De nemcsak az elnök-vezérigazgató lett milliárdos a bank kötelékeiben, hanem több kollégája is követte példáját, igaz szolidabb mértékben. Az átalakulással egyidőben távozó „erős ember”, Spéder Zoltán (13 milliárd), Wolf László (6), Lantos Csaba (4), illetve Braun Péter (6) mind milliárdosok lettek. Ők öten, főnökükkel együtt mintegy 120 milliárddal lettek gazdagabbak az OTP tőzsdei remekelésének köszönhetően. Együttes vagyonuk hozzávetőlegesen csupán néhány milliárddal kevesebb, mint amennyi illetékbevételt tervezett 2007-re a kormány!

A birodalom

A leggazdagabb magyar a munkahelyén vált milliárdossá. Egy korábbi intézkedése révén ugyanis lehetővé vált, hogy a dolgozók is vásároljanak a cég részvényeiből, s amint láthatjuk, számos felsővezetővel együtt igencsak bevásárolt. Csányi vagyonának nagy része tehát ebből a lehetőségből, illetve a bank kétségtelenül jól teljesítő tőzsdei szerepléséből jött össze.
Az elmúlt években Csányi újabb álmait kezdte megvalósítani: vagyonának nagy részét a termelő szférába helyezte át. Ma övé a hazai tejipar legnagyobb vállalkozása a Sole-Mizo Zrt., illetve a Délhús Rt. és a Pick szalámigyár házasságából létrejött legnagyobb hazai húsipari cég, melyeken keresztül egyenként a piac egyharmadát birtokolja. Becslések szerint Csányi agrárérdekeltségeinek éves árbevétele eléri a 120-130 milliárd forintot. Ebbe beletartozik még a Dalmand Rt. (a Fidesz-kormány által privatizált 12 agrárgazdaság egyike), és a 340 hektáron termelő villányi Csányi Pincészet is.

Kell a reklám

Ám a banki, illetve a tej- és húsipari dominancia nem egyedüli a bankvezér birodalmában, más, ezektől merőben más ágazatok is vonzónak bizonyultak számára: Csányi vezető pozíciót vásárolt ugyanis a reklámpiac területén is. A köztéri reklámhordozók piacán vezetőnek számító, a bankár érdekkörébe tartozó Multireklám Köztéri Médiaügynökség Zrt. megvásárolta a főként közlekedési vállalatok járművein több ezer felületet értékesítő Promoteam Médiahasznosító Kft.-t. Így kibővült a paletta: óriásplakátok után telefonfülkékre, metróperonokra, tűzfalakra, taxikra, járművekre elhelyezhető reklámok előtt is megnyíltak az utak. Hogy teljes legyen a kép, felvásárolta a Romániában harmadik legnagyobbnak számító Efect Media Kft. 75 százalékát, és a Delfi Reklám Kft. 20 százalékát, amely Kelet-Európában 20 százalékos piaci részesedéssel bír a neonreklámok piacán.

Az utolsó töltényig

Csányi figyelmét nem kerülte el a telekommunikáció sem: tulajdonrészt vásárolt az Atlas Telecom Internationalban, amely Romániában kíván olcsó telefonálási lehetőséggel piacot szerezni.
A tejtől és a reklámtól igencsak messze eső területen is otthon van a bankvezér, mivel 75 százalékban tulajdonosa a Magyar lőszergyártó Rt.-nek. Hogy kerül a csizma az asztalra? Nos, talán a piaci elsőbbség miatt: a lőszergyártó ugyanis Magyarországon az egyetlen, amely központi gyújtású töltényeket gyárt. A termékek így nem véletlenül 60-100 százalékban uralják a hazai piacot. Fix vásárlónak számít a Honvédelmi és a Belügyminisztérium, de kiterjedt piacokra leltek Kelet-Európában, Németországban, Olaszországban, sőt az USA-ban is.
Csányi tavaly belépett az ingatlanpiac „szentélyébe” is. Nathaniel Rothschilddal közösen 25 százalékos részesedést szerzett a Demján Sándor nevével fémjelzett TriGránit Rt.-ben. Térségünk egyik legnagyobb ingatlanfejlesztő cége számos megaprojektet futtat, jelenleg Kolozsváron, Bukarestben plázákat épít, de ennél távolabbra is „merészkednek”. Az egykori börtönszigeten, a manapság luxus üdülőhelynek számító Seychelle-szigeteken 40 millió eurós költségű, hatcsillagos luxusszállodát épít a TriGránit.