Vissza a tartalomjegyzékhez


Kölni Franciaországból

A kellemes illatok hazája újból felfedezte a kölnit. Ezúttal krém és púder formájában, s így az illatszer ízléses kis dobozokban vagy stift alakjában minden retikülben megfér.

A sokat utazó hölgyek számára azért is praktikus az újítás, mert a repülőgépekre folyadékot csak korlátozott mennyiségben vihetnek magukkal az utastérbe. Ugyancsak előny, hogy a kölnipúder és a kölnikrém a folyadékkal ellentétben nem tartalmaz alkoholt, valamint nagy választékban, a legkülönfélébb árkategóriákban szinte minden megtalálható: a könnyű virágillattól egészen a nehéz orientális parfümökig.
Az illatszer magyar megjelölését a német Kölnben gyártott, máig védett Kölnisch Wasserről (kölni vízről) kapta: az 1700-as évek legelején kezdték gyártani, messze legismertebb márkája a 4711-es. Kétszáz éves recept alapján állítják elő a mai napig, és évekig tölgyfa hordókban érlelik. A recept természetesen titkos, a család féltékenyen őrzi, így csak a legfőbb alkotórészek ismertek: citrusfélékből kivont illóolajok, rozmaring, levendula és tiszta alkohol. A kölnivíz elnevezés azonban a kevésbé ismert Farina nevéhez kötődik: a cégalapító Johann Maria Farina (1685-1766) 1709-ben citrom-, narancs-, bergamott-, mandarin-, lime-, cédrus- és grapefruitolajból, valamint különféle füvekből illatos alkoholos oldatot készített luxuscikkekkel kereskedő boltja számára, s a szert máig gyártják a cégnél, amely egyben a világ legrégebben fennálló illatszergyára.
Kölninek csupán a német Köln városából származó vizet, a Kölnisch Wassert nevezhetjük, minden mást toalettvíznek, parfümnek, illatszernek hívnak. Kölnivíz (eau de Cologne) vásárlásakor figyeljünk az elnevezésre: a termék célja a frissítés, üdítés, illatosítás, ezért nem erős az illatuk (illatanyag-tartalmuk 3-5 százalék). A parfümözött kölnivíz illatanyag tartalma magasabb (5-8 százalék), a legtöbb illatanyagot (legalább 10 százalék) a parfüm tartalmazza: ennél a készítménynél viszont már az illatosítás is cél. Az illat mennyiségének növekedésével együtt nő annak tartóssága is: ha egy márkás illatosítószer ára feltűnően alacsony, joggal gyanakodhatunk, hogy kölnivizet vagy nem eredeti készítményt (utánzatot) kínálnak eladásra. (Szubotics M.)