Vissza a tartalomjegyzékhez

Kapsza Ágnes
Francia mesterművek Pesten

Az árnyék és fény ellentétes, de elválaszthatatlan fogalmak. Ez nem csak a fény optikai és szimbolikus megjelenítésére értendő. A francia festészet 400 évét felölelő budapesti kiállítás az elismert festők mellett a szakma „árnyékos oldalára” érdemtelenül kiszorult művészek egy-egy alkotását is bemutatja. 


Edgar Degas: New Orleans-i gyapottőzsde (1873) Fotó: Szépművészeti Múzeum 

A héten nyílt meg a Műcsarnokban a Mesterművek - 400 év francia festészete című kiállítás. A közel húsz franciaországi múzeum anyagából válogatott 118 műtárgy legrégebbi darabjai az 1620-as években készültek, a legfiatalabb viszont alig 10 éves. 
A fény-árnyék tematikájára épülő, grandiózus kiállítás egymásba nyíló termeiben egy-egy jellemző háttérszín és megvilágítás jelzi az adott korszakot - a Napkirály barokk pompájának bordó bársonyától a 20. század izmusainak letisztult egyszerűségéig; a reflektorok sejtelmes, sárga, gyertyaszerű fényétől a tisztán, fehéren beömlő napfényt idéző világosságig.
A tematikailag vagy megfogalmazásukat tekintve ellentétes művek szándékos egymás mellé helyezésével a kontrasztok felerősödnek. A 17. századi Georges de la Tour festésmódja az 1930-as éveket idézi - olyannyira, hogy sokáig hamisítványnak gondolták. A szemléltetés kedvéért Szent Sebestyént Szent Irén ápolja című képét egy kortársának azonos témájú képe mellett láthatjuk. Henri Gervex aktot ábrázoló festménye, a Rolla (1878) pedig a maga korában nem annyira témája (!), mint inkább formai szempontok miatt vált botrányszagúvá.
A világszerte elismert francia impresszionizmus a várakozásokhoz képest most kisebb teret kap, de a témaválasztással a „kliséktől való elszakadást” szerették volna láttatni a kiállítás főkurátorai - hangzott el a megnyitón.
Franciaország viszonylag későn kezdte el felfedezni és értékelni saját festészetét; a Louvre francia nemzeti szárnya csak 1992-ben nyílt meg. A tárlat szervezőit a válogatás összeállítása során bevallottan a kíváncsiság is vezette; mennyiben változik meg a közönség véleménye a francia festészetről a látott festmények alapján. A kiállítás 1945 óta a legnagyobb anyag, ami Franciaországot elhagyta. 
A Mesterművek - 400 év francia festészete című kiállítás megtekinthető a Műcsarnokban február 27-ig - december 24. és 31. kivételével - naponta 10 és 20 óra között. Jegyek elővételben is válthatók. A biztonsági beléptető rendszerrel felszerelt bejáraton át csak kis táskával lehet bemenni. Kísérőrendezvények a Francia Intézet szervezésében: 12 művészfilm, 400 év francia zenéje a Zeneakadémián, gyermekprogramok.