Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Amerika illata

Tommy Hilfiger tervezései, világszerte kedvelt ruhái Amerika kreativitását és sokszínűségét testesítik meg. Kollekciói a klasszikus viselettől a modernizált üzleti ruházatig stílusok sokaságát ötvözik. Ruhái és a piros, fehér, kék logó a hamisítatlan amerikai szellemiség és mentalitás jelképeivé váltak. Sikerének titka abban áll, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri vevői igényeit, tervezés közben is azt tartva szem előtt. Kiváló minőségű, kényelmes és ésszerű árfekvésű ruhái által egy lojális vásárlói közönséget nyert meg magának. Természetes személyisége és megközelíthetősége lelkes rajongókat szerzett számára is.

A divatvilág számtalan díjjal jutalmazta munkáit: a New York-i Parson School of Design 1998-ban Az Év Divattervezőjévé választotta, akárcsak a GQ magazin, mely Az Év Férfija díjat ítélte oda neki. 1995-ben az Amerikai Divattervezők Egyesülete (CFDA) Az Év Férfidivat-tervezőjének választotta meg; ugyanabban az évben vette át a VH-1 zenecsatorna éves Fashion and Music Awards díjkiosztóján „A kifutótól az utcáig” elnevezésű díjat, mely annak a tervezőnek jár, akinek ruhái akár átalakítások nélkül is viselhetők a mindennapokban. Többször elnyerte a parfümipar legnagyobb elismerését, a FiFi díjat. A negyvenkilenc éves tervező cége mára egy 400 millió dolláros birodalommá nőtte ki magát. Nyilatkozataiban rendszeresen utal életének legfőbb sikerére: feleségével, Susie-val és négy gyermekével Connecticutban élnek egy farmon, ahol a hétköznapok során a biztos és kiegyensúlyozott családi háttér adja meg számára a legnagyobb örömöt. Ritka és éles hang ez a divat világában, ahol egyre kevésbé találunk olyan hírességeket, akiknek életmódjuk nem az extrémitást és a szabadosságot propagálja, hanem követhető és vonzó utat mutat a hagyományos értékeket és erkölcsiséget választani kívánók számára. Tommy Hilfiger nagymértékű népszerűsége mind kollégáinak, mind vásárlóinak köreiben talán annak is köszönhető, hogy tehetsége és szerénysége mellett példás férj és családapa. 

Hilfiger a New York állambeli Elmira városban született egy kilencgyerekes család második sarjaként. Kiskereskedői karrierje 1969-ben 150 dolláros összvagyonával kezdődött, amikor öreg Volkswagenjével New Yorkba ment, hogy divatos farmernadrágokat vásároljon, melyek akkoriban elérhetetlenek voltak vidéki szülővárosában. A vásárlók igényeinek megismerésétől fűtött autodidakta tervező húsz nadrággal felfegyverkezve nyitotta meg első boltját, a People’s Place-t, amely kedvenc vásárlóhelye lett az egyetemistáknak és a fiataloknak. Huszonhat éves korára már tíz hasonló jellegű üzletet nyitott New York-szerte. Első boltja egyben tervezőstúdiója is volt, ahol meghallgatta vevői óhajait, terveket készített, majd rábeszélte valamelyik nagyobb helyi gyártót, hogy elkészítse azokat. 1979-ben feleségével együtt Manhattanbe költözött, hogy divattervezőként még jobban kibontakozhasson. 1984-ben mutatta be első klasszikus amerikai stílusú, sportos férfikollekcióját, melyben a huszonévesek, a nyugdíjhoz közeli konzervatívok, a divatrajongó tinédzserek, de még az eleganciát kedvelők is találtak elégedettségükre szolgáló ruhadarabokat. A célközönségéről kérdező újságíróknak ezt válaszolta: „Azt szeretném, ha az emberek kényelmesen, ugyanakkor egyedinek éreznék magukat. Ruháimat a jövő divatjának és a klasszikus stílusnak a keveredése teszi érdekessé. Ez megvilágítja az emberek egyéniségét, és lehetővé teszi számukra, hogy kiríjanak a tömegből”. 1992-ben megalakult a Tommy Hilfiger Corporation, mely 2001 őszén nyitotta meg első márkaboltját Manhattan Soho negyedében. Hilfiger jelenleg nagyobb áruházakban, önálló és különleges üzletekben forgalmazza termékeit Észak-, Dél- és Közép-Amerikában, a Karib-szigeteken, Japánban, Délkelet-Ázsiában és Európában. Önálló üzletei vannak Londonban, Hongkongban, Tokióban, St. Tropez-ban, Mexikóban és a brazíliai Sao Paolóban. Hilfiger vállalatának tiszteletbeli elnökeként és vezető tervezőjeként garantálja, hogy a férfiak, nők, gyermekek és az otthon számára készített, egyfajta életmódot megtestesítő kollekciói a jövőben is a klasszikus ruhadarabok és a legújabb divat egyedülálló szintézisét képviseljék. A férfikollekciók sportruházatot, öltönyöket, kiegészítőket, sportszereket, illatokat, farmernadrágokat és a tervező jelképévé vált tommy férfi parfümöt foglalják magukba. A ruhák női megfelelője iránti igény hívta életre a nők számára tervezett sportruházat és a tommy girl parfüm bevezetését 1996-ban. A női kollekció azóta gyerekfarmerekkel, köpenyekkel, pizsamákkal, zoknikkal, napszemüvegekkel, cipőkkel és táskákkal bővült. Női vonala is a férfidivatjára jellemző fiatalos szellemet idézi. Tommy Hilfiger kínálatát tovább szélesítik a fürdő és testápoló termékek, a Color dekorkozmetikumok, a csecsemők és kisgyermekek számára készült boyswear és girlswear elnevezésű kollekciók, valamint a lakáskiegészítők, az órák, a bőrtermékek, az ékszerek, a harisnyák, az úszódresszek és a golffelszerelések gazdag választéka. 1999-ben mutatkozott be Tommy Hilfiger életmód, információs és szórakoztató internetes honlapja, a . Hilfiger számos jótékonysági szervezet aktív tagja, a róla elnevezett alapítvány a fiatalok oktatását segíti elő. Ő maga lelkes sportember, aki legszívesebben hajózással, búvárkodással, síeléssel és horgászással tölti szabadidejét. 

Első illata, a tommy, 1995-ben jelent meg, mely öt kategóriában elnyerte a Parfüm Alapítvány FiFi díját. „Eredetileg egy férfiaknak szóló illatra gondoltam, de úgy tűnik, átlépjük a határt. Valószínűleg mindkét nem kedvelni fogja, éppúgy, ahogy sok nő viseli is ruháimat. Azt hiszem, hogy az a legpontosabb kifejezés, hogy a tommy egyszerűen az igazi amerikai illat.” Kedvenceit, a grapefruit, a fodormenta, a kék fű, az áfonya, a víz sodorta fa, sőt még az almatorta illatát is belekeverte ebbe a forradalmian új kategóriát teremtő kompozíciójába. A tommy Amerika sokszínűségét és Hilfiger természet iránti szeretetét tükrözi. Húzzuk fel tehát mi is bakancsainkat, és tegyünk egy túrát, na persze csak képzeletben! Fedezzük fel azokat az illatokat, hangokat és képeket, melyek annyira jellemzik az amerikai tájat… képzeljük el, amint a floridai grapefruitmezőkön sétálgatunk, vagy ahogy Cape Codban állunk egy áfonyaföldön. Vagy szívesebben lennénk egy New England-i vidéki házban, ahol megérezzük a frissen sütött, fahéjjal és szerecsendióval fűszerezett almatorta illatát?! Mehetünk nyugat felé is, ahol gyönyörködhetünk Texas sárga rózsáiban vagy a Sziklás-hegység kék fenyveseiben. Arizona sivatagában a saguaro kaktusz virágát megszagolva továbbutazhatunk Vermontba, a piros juharfák közt időzve, és Wyoming nyárfáinak illatát magunkba szippantva érezhetjük a szabadság és a lehetőségek hazájának atmoszféráját. Mindezeket az élményeket és hangulatokat ötvözte Hilfiger a tommyban, hogy a fent említett összetevők elegye még az ilyen távoli földrészek, mint a mi kis országunk lakóinak szívét is megdobbantsa, és képzeletünkbe idézzen egy óceánon túli világot (50 ml: 9500 Ft). 1997-ben mutatkozott be a tommy girl, melynek üvegét egy 19. századi amerikai gyógyszeresüveg inspirálta. Alja csiszolt, felfelé pedig keskenyedik. Formája rendkívül egyszerű, mégis nőies. A fényes kupak Hilfiger ruháinak gombjaira emlékeztet; dobozának belsejét a híres kék Oxford-csíkos minta borítja, mely annyira jellemzően díszíti a Hilfiger-ruhák belső gallérjait is.

A tommy girl az amerikai táj vadvirágainak keveréke, mely új kategóriát teremtett a parfümalkotás területén: a pezsgő virágillat kategóriáját. Összetevőiben a kamélia, az almafa és a feketeribizli virága gondoskodnak a frissítő hatásról. Bázisjegyében a mandarin citrusos jellege keveredik össze a fodormenta és a zöld leveles növények ízével. A szulák, a viola, a sivatagi jázmin, a dakotai liliom, a Cherokee rózsa, a magnólia, a cédrus, a hanga és a szantálfa illatkeveréke lengi körül a kompozíciót magára fújó hölgyet. A tommy girl egy személyiség kifejezése, mely nőtípus a szépség, az értelem, a természetesség, a kifinomultság, az éleslátás és a nemeslelkűség karakterisztikus jegyeit hordozza magán (50 ml: 9500 Ft). E két sikerillat után piacra dobta a Freedom for her, a Freedom for him, a Tommy Hilfiger T, a Tommy Jeans, a Tommy girl jeans nevű illatokat. Legújabb kompozíciója a True Star névre keresztelt női parfüm, melynek arca a Grammy-díjas énekesnő, színésznő és producer, Beyoncé Knowles. Üvegének formája egy díjra, egy vékony győzelmi serlegre emlékeztet, melyet alul opálfény díszít. A True Start három fő illatjegy alkotja: a tiszta, vizes illatok összessége, a zöldborsó virága, az orgona és a lonc elegye, valamint a krémes rizspuding, a kashir gabonapelyhek és a pirított búzamagvak érdekes összhangja (50 ml: 11 600 Ft).