Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
A biztonsági öv életet menthetett volna

A népszerű színész vasárnap hajnalban bekövetkezett sajnálatos és tragikus autóbalesete újra ráirányította a figyelmet arra, hogy a magyarok nagy arányban hagyják figyelmen kívül a biztonsági felszerelések használatát. 


A színész megroncsolódott autója Fotó: MTI

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság a boncolási jegyzőkönyv alapján bejelentette, hogy több körülmény együttes megléte vezetett a férfi tragédiájához. Bubik állítólag túlélhette volna az ütközést, ha a biztonsági övét beköti. Sajnos nem tette, és emellett nem a hajnali feljegesedett útviszonyoknak megfelelően vezetett. Mikor a kocsi megcsúszott, sofőrje elvesztette felette uralmát, és a másik sávba átcsúszva frontálisan ütközött. A színész vérében közepes mértékű alkoholos befolyásoltságnak megfelelő mennyiségű alkoholt mutattak ki, mely a krízishelyzetben nem tette lehetővé a helyes döntés meghozatalát. 
A Magyarok Világszövetsége a gyász helyett saját kampányának elemévé tette a színésztől való búcsút. Honlapjukon arra szólítják fel a színésztársadalom tagjait, hogy Bubiktól átvéve a stafétát, vigyék győzelemre a szerintük pártok feletti ügyet. „Reméljük akad olyan is közöttük, aki eddig nem támogatta az ügyet, de - félretéve korábbi szándékát - behúzza István helyett az igent. Ennél méltóbb búcsúajándékot nem kaphat attól a közösségtől, melyet mindvégig szolgált, s melynek megbecsültségét tehetségével haláláig gyarapította” - vallják Patrubányék.
Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság munkatársa szerint egzakt módon elsősorban az alkoholos befolyásoltság bizonyítható a sofőr esetében, hiszen a biztonsági öv vagy a mobiltelefon használata szinte csak szemtanúk vallomásával támasztható alá, a kábítószer jelenléte pedig hosszadalmas laboratóriumi vizsgálat során mutatható ki a szervezetben. 
A közutakra fókuszáló kutatások alapján a közúti baleset több halálos áldozatot követel Európában, mint az AIDS. Az okok között legtöbbször a gyorshajtást és az ittas vezetést találjuk. A halálos közúti balesetek 37 százaléka esetében a megengedettnél magasabb véralkoholszintet mértek. Éppen ezért fogadott el az EU év elején Közlekedésbiztonsági chartát, melynek célja, hogy 2010-ig a felére csökkenjen a közúti tragédiák száma, azaz évi 20 ezerre. „Nincsen sorsszerű baleset, egyetlenegy áldozat sem elkerülhetetlen” - mondta a brüsszeli bizottság közlekedési biztosa, aki szerint az autósok magatartását kell megváltoztatni, hogy javuljon a helyzet. A péntek és a szombat éjszaka szedi a legtöbb áldozatot: ezek a sajnos nálunk is jól ismert diszkóbalesetek. Becslések szerint az unióban évente hétezer ember élhetné túl a balesetét, ha be volna kötve.