Vissza a tartalomjegyzékhez

Török Flóra
Kötelező-start

Ezen a héten kezdődött a „nagy kalkulálás” a magyar gépkocsi-tulajdonosok számára, miután a gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piac minden szereplője (összesen 9 biztosító rt. és 3 biztosítási egyesület) közzétette 2005-re vonatkozó díjtáblázatát. Általánosságban elmondható, hogy a tarifák mintegy 10 százalékkal emelkedtek, és még mindig a fővárosi autósoknak kell mélyebben a zsebükbe nyúlniuk. 


A dugóknál csak a tarifadzsungel nagyobb Fotó: Somorjai L.

Az árakról legegyszerűbben az interneten lehet tájékozódni: több ismert weboldal felszerelkezett már úgynevezett „kötelező kalkulátor programokkal”. () Az árajánlatok összehasonlítását nehezíti, hogy majdnem minden szolgáltató belefoglalta tarifáiba az úgynevezett „gumiszabályt”, amely minden esetben lehetőséget ad arra, hogy a biztosító egyedi megállapodást kössön ügyfelével. Mindemellett számos kedvezmény és kikötés is tarkítja a piaci látképet.
Ha valaki az új tarifacsomagok láttán úgy dönt, hogy biztosítót szeretne váltani - a piaci becslések szerint legalább 750 ezren fognak így határozni -, ezt november 30-ig kell megtennie. De vigyázat: a korábbi gyakorlattól eltérően, idén már csak akkor érvényes a „csere”, ha a gépkocsi üzemben tartója írásban mondja fel a régi szerződését. Tehát a telefaxon továbbított nyilatkozatok is érvénytelenek! A felmondást és a szükséges kártörténeti vagy bónuszigazolást érdemes inkább ajánlott küldeményként postára adni.
A hatályos kormányrendelet értelmében szerződéskötésre kötelezett a gépjármű tulajdonosa, illetve a gépjármű forgalmi engedélyébe bejegyzett üzembentartó. Nem lehet szerződő azonban a gépjármű bérlője, használója. Még abban az esetben sem, ha a bérleti vagy használati szerződésben ezt határozták meg. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapesetben határozatlan időtartamú. Biztosítási időszakon a naptári évet kell érteni. Aki nem, vagy helytelenül bontja fel régi biztosítását, annak érvényben marad a régi kontraktusa, az újonnan kötött pedig érvénytelen lesz. 
Míg a korábbi szabályok értelmében a biztosító helytállási kötelezettsége korlátlan volt, 2001 óta az egy káreseményből származó dologi károkért legfeljebb 500 millió forintot, míg a személyi sérülések esetén személyenként maximum 300 millió forintot fizetnek. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés megkötése érdekében ajánlattal kell fordulni a biztosítóhoz. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási ajánlatot a biztosító nem utasíthatja el. Ez a kötelezettség független a gépjármű korától, műszaki állapotától, illetve az üzembentartó személyétől. A díjfizetés gyakorisága lehet éves, féléves és negyedéves gyakoriságú. Határozott időtartamra kötött szerződések díja a szerződéskötéskor egy összegben esedékes. 
Az érvényes jogszabály alapján lehetőség van a biztosítási szerződés, illetőleg a díjfizetési kötelezettség szüneteltetésére, ha a szerződő a gépjárművet legalább kettő, de legfeljebb hat hónapig a forgalomból ideiglenesen kivonja. Nem vonatkozik a szüneteltetés lehetősége a motorkerékpárra, a segéd-motoros-kerékpárra és egyéb forgalmi engedélyre nem kötelezett járművekre. 
A kgfb összegének egyik lényeges meghatározója a már említett bónusz-málusz besorolás. A rendszer csak arra a gépjármű-üzembentartóra vonatkozik, aki a gépjárművére határozatlan időre szóló, egyedi biztosítási szerződést kötött. Az egyes fokozatokhoz tartozó kedvezmények és pótdíjak mértékét, és ezek alsó és felső korlátját a biztosítók önállóan határozzák meg, és - amint azt a jelenlegi tarifadzsungel is mutatja - akár évente is változtathatják. Mivel a bónusz-málusz rendszer az üzembentartó személyéhez kötődik, és nem a gépjárműhöz, a gépkocsi eladása, cseréje esetén az új üzembentartóra „nem száll át” a korábbi szerződés alapján elért fokozat.