Vissza a tartalomjegyzékhez

Héder Mónika
Kína nagy falat

Nem irigylésre méltó a világ negyedik, egyben Európa legnagyobb autógyártó cégének számító Volkswagen konszern helyzete. A cégcsoport tőzsdei értéke az elmúlt két évben 11 milliárd dollárral zsugorodott, adózott eredménye pedig közel harmadára esett vissza. A konszern nyereségének drasztikus romlása 2004 első felében tovább folytatódott, és az év végi prognózisok sem túl biztatóak. Fizetésemelésről szó sem lehet a közeljövőben, sőt a mostani bérért többet kell dolgozniuk az alkalmazottaknak. 


Megkopott a Volkswagen dicsősége Fotó: Reuters

Úgy tűnik, a német márka hírneve már nem olyan, mint régen, pedig korábban közel 8 százalékos árelőnyt tudott biztosítani a cég. Az elmúlt időszakban a versenytársak jelentős energiát fordítottak gyártmányaik minőségének javítására és autóik formatervezésének fejlesztésére. Az évekig piacvezető VW-konszern romló profitabilitási helyzetét az is előidézte, hogy az utóbbi időben tovább erősödött a konkurencia által diktált árverseny. A francia, ázsiai és amerikai riválisok gépjármű-eladásaik növelése és a minél nagyobb piaci részesedés megszerzése érdekében jelentős árengedményeket nyújtottak vásárlóik számára. A világ legnagyobb autókonszernjének számító General Motors például 11 százalékkal csökkentette autói árát Kínában, nagy érvágást okozva ezzel az adott térségben piacvezetőnek számító VW cégcsoport számára. Az árcsökkentés hatására a General Motors kínai eladásai megkétszereződtek, míg a VW értékesítési statisztikája 4,2 százalékos visszaesést mutatott. 
A konszern vezetői a megoldást egy szigorú költségcsökkentési program kidolgozásában, a távol-keleti gyártókapacitás növelésében és új modellek, erős luxusmárkák fejlesztésében látják.
A tervek szerint még idén piacra kerül a Golf nagyobb teljesítményű változata, jövőre pedig kihozzák az új Passatot és Borát. A VW konszern az elkövetkező négy évben 6 milliárd dollár értékű beruházást tervez Kínában, és 2008-ig a jelenlegi kétszeresére, évi 1,6 millió darabra kívánja növelni ottani gyártókapacitását. A tervek biztatóak, azonban az elemzők nem látják kellően megalapozottnak a német konszern optimista kilátásait. A kínai autógyártásban rejlő profitszerzési lehetőséget nemcsak a VW autógyár szeretné kihasználni, mivel a nem csekély konkurenciának számító General Motors 3 milliárd dollár értékben fog autógyárat építeni az alacsony bérköltséget kínáló távol-keleti országban. Az amerikai beruházó 2007-ig 1,3 millióra szeretné bővíteni éves gyártókapacitását, és 20 új modellt kíván a kínai piacra bevezetni. A két legnagyobb autógyártó mellett a Ford, Peugeot, Toyota, Nissan és Hyundai is négyszeresére szeretné növelni gyártókapacitását Kínában.