Vissza a tartalomjegyzékhez


Újra jár a villamos Athénban

Athénban hamarosan megkezdődik az olimpia, ezért a városnak rengeteg ember közlekedését kell megoldania. A tömegközlekedési fejtörő első részmegoldását jelentette, amikor a negyvennégy évre elfelejtett villamos nemrég újra megjelent a görög főváros utcáin. Emberek százai tolongtak a megállókban lelkesülten éljenezve első útján a járművet.

Az athéni villamos T alakú útvonala huszonhat kilométer hosszan köti össze a város központját a déli, tengerparti külvárosi résszel, ami két nagy olimpiai színhely központjának is otthont ad majd. Különböző olimpiai versenyszámok lesznek láthatóak Helliniko és Faliro olimpiai komplexumaiban, köztük a kajak-kenu, a baseball, a kézilabda, a vívás, a tékvandó, a röplabda, a strandröplabda és a triatlon. A villamos óránként közlekedik majd, s a tervek szerint napi nyolcvanezer - így az augusztus 13-tól 29-éig tartó játékok alatt várhatóan összesen körülbelül másfél millió - ember fog utazni rajta. A villamosjárat újbóli üzembe helyezése 380 millió euróba került, 60 millió euróval lépve túl a költségvetést. Athén 1960-ban számolta fel a járatot, hogy több helyet biztosíthasson az akkor egyre burjánzóbb nagyváros autós közlekedésének. A mostani villamos elindításának szintén akadtak ellenzői számos helyi lakos és területi hatóságok „képében”, s ismét az autós forgalom rendjének megzavarása miatt. Angelosz Laszkarisz, a villamosjárat igazgatója belátja, hogy három éven át sok problémát okoztak a lakosoknak, ezért felajánlotta, hogy az üzembelépés első két napján ingyen utazhatnak rajta. Sok idős athéni idézte fel a kocsiba lépve régi emlékeit: „Mintha újra harmincéves lennék” - mondta a 73 éves, nyugdíjas Kostasz Karadimosz. Az akkor működő athéni villamos utolsó, immár 93 éves vezetője, Jiannisz Marinopoulosz pedig így nyilatkozott: „Az embereknek meg kell tanulniuk szeretni ezt a villamost. Negyven évvel ezelőtt nagy kárt csináltak. Sajnálom, hogy - mivel Athén északi részén lakom - én nem sokat utazhatok majd vele.” (AFP)