Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
A Lanvin-ház története

Franciaország legrégibb és legpatinásabb divatháza a Lanvin, mely a tizennyolcadik század végétől egészen napjainkig töretlen sikerrel tölt be domináns szerepet a divat világában. Létrehozója egy Jeanne Lanvin nevű hölgy, aki már nagyon fiatalon megismerkedett a varrás és a kalapszabászat rejtelmeivel. Tizennyolc éves korában még csak egyetlen vevője volt, de merész elhatározással, némi tőkével, valamint nagy álmokkal - mert hisz azok nélkül természetesen nem is lehet! - kalaposműhelyt nyitott.

Munkáinak minősége önmagáért beszélt: az egyetlenegy vevőt követte a második, a másodikat a harmadik, a harmadikat a negyedik… és így tovább; szorgalmas munkája nyomán négy év múlva már új bolttal és széles körben kiterjedt, jómódú ügyfélkörrel rendelkezett. Emilio Pietróval kötött házasságából született meg Marie Blanche, aki azt a gondtalan fiatalságot testesítette meg, amit édesanyja sohasem élvezhetett gyermekkorában, mivel tízen voltak testvérek, és anyagilag sem éppen a felső tízezerhez tartoztak. Marie Blanche-ot nagyon szerette, sőt legnagyobb alkotásait is kislánya ihlette. Azokban az időkben a gyermekek általában a felnőtt öltözék kicsinyített mását hordták. Vagyis a szülők mini felnőttként öltöztették a kis urakat és a kis hölgyeket. Jeanne Lanvin azonban könynyű, lezser szabású, hímzett kis ruhákat készített először saját lányának, melyek nagy tetszést arattak kliensei körében. Sokan hasonlóan szerették volna öltöztetni gyermekeiket, ezért 1908-ban Jeanne külön részleget nyitott, ahol kifejezetten csak gyermekruhákat árusítottak. Egy év sem telt el, és szinte mindenki az őáltala kreált „anya-lánya” öltözékeket hordta. A harmincas években lengő szalagokkal és art deco díszítéssel ellátott esti viseleteket, valamint koktélruhákat tervezett. Kreációiban a nőiességet és a fiatalosságot hangsúlyozta ki, bár ő maga rendszeresen feketében járt, melyet néha egy-egy fehérrel tarkított. Tekintélyes és puritán megjelenése ellenére ruhái poézist és fantáziát sugalltak. Az első világháború előtt aranyozott hímzésű, magas derekú, empire stílusú ruhákat és felékszerezett fejdíszeket tervezett. 1918-ra már nyolcszáz embert foglalkoztatott; külön műhelyek állították elő a ruhákat, a fehérneműket, a kalapokat és a hímzéseket, valamint saját tervezőstúdióval is rendelkezett. 1920-ban új üzletet nyitott: megvette az egész rue du Faubourg-Saint-Honoré 15-öt. Ez volt az az épület, ahol valamikor egyszerű kalaposlányként dolgozott. A boltot fényűzően rendezték be: díszes liftfülkék, faragott tölgyfaborítások és mutatós, bronz domborművek jelezték, hogy a valaha szerény kis kalaposműhely milyen magasra jutott! Armand-Albat Rateau belsőépítész tervezte meg mindezt olyan művészi színvonallal, mellyel megalapozta a Lanvinnal való hosszú távú együttműködés alapjait: Lanvin párizsi palotáját és cannes-i villájának belsőépítészeti munkáit is ő végezte el, valamint Rateau tervezte a Lanvin-parfümök híres gömb alakú üvegeit, melyek később a Lanvin védjegyévé váltak. 

A Lanvin első illata az orosz parfümkészítő, Madame Zed munkája volt, melyet Mon Péché néven dobtak piacra; nemcsak Európában, hanem a tengeren túl is egyből óriási sikert aratott. Zed utódai, André Fraysse és Paul Vacher hozták létre 1927-ben a nagy klasszikusként számon tartott Arpčge-t, mely kétségkívül páratlan és időtlen remekművé vált. Fraysse kreálta később a Scandale, a Rumeur és a Prétexte névre hallgató illatkölteményeket, melyek tovább öregbítették a Lanvin hírnevét az illatipar területén. Az Arpčge kifejlesztése két évig tartott. Az alkotóknak nem kellett foglalkozniuk a költségekkel. Minden pénzt megadott Lanvin ahhoz, csak hogy a legfinomabb természetes anyagokkal dolgozhassanak a kreátorok. Jeanne szerette volna lányát - aki akkor már de Polignac grófnéja lett - meglepni harmincadik születésnapjára egy igazi különlegességgel. Mikor Marie Blanche megkapta ajándékát, úgy érezte, hogy a természetes virágillatokból álló parfüm olyan, mint a zenei hangok zuhataga, az „arpeggio”, ezért kapta meg az Arpčge nevet. 

A gömb alakú fekete üveget Paul Iribe alkotta, arany málnadugóval és aranyozott Lanvin-emblémával. Ez a ma is használt modell art deco stílusban ábrázol egy báli ruhás anyát és egy fiatal lányt, akik karjukat kitárják, és kezüket összefonva néznek egymásra. Jeanne Lanvin így kívánta illatformában is halhatatlanná tenni az élet nagyszerű ajándékát, a gyermek-szülő kapcsolódást, és felhívni a figyelmet ennek kivételes voltára.
2002-ben az Arpčge mítosza újraéledt, és Éclat D’Arpčge néven jelent meg egy modernebb külsőben, mely természetesen nem nélkülözi a híres gömb alakú üvegformát. Az art deco stílusú, átlátszó üveget fehér gyémánttal és két fémkarikával díszített kupak koronázza meg. Két jegygyűrű jelképezi a klasszikus parfüm és az haute-couture tökéletes párosításának újraszületését. Az éclat jelentése: ragyogás. A kompozíció valóban olyan, mint egy hatalmas virágcsokor, melynek sokszínűsége és bódító illata beragyogja szobánkat, és szinte dalra fakasztja lelkünket: látványakor és illatozásakor jövünk rá, hogy életünkben mennyi jó adatott már meg! Eszünkbe juttatja, hogy sorsunk, életpályánk is olyan, mint egy folyamatosan fejlődő, virágzó kert, ahol az élmények és értékek gazdagsága burjánzik. Ha egy pillanatra körülnézünk sorsunk földjén, olyan kisebb-nagyobb bimbókat és hajtásokat is észreveszünk, melyek a hétköznapok forgatagában talán elkerülik figyelmünket. Örömök, ihletett pillanatok és kellemes hangulatok fűszerezhetik meg életünket, melyek ugyan néha talán csendesen jönnek, lassabban növekednek, de hatásuk annál tartósabbnak és igazibbnak bizonyulhat. Az Éclat D’Arpčge ezeket a hétköznapi élethangulatokat és értékeket ünnepli. Fejillatában az orgona és a szicíliai citromlevél, szívillatában a lilaakác, a zöldtea, az őszibarackvirág, a pünkösdi rózsa és a kínai osmanthus található meg. Alapjegye a libanoni fehércédrus, az édes pézsma és az ámbra (50 ml: 13 900 Ft).

Férfiaknak készítette el Alberto Morillas a Lanvin L’Homme nevű alkotását. Krómozott kupakkal ellátott elegáns, átlátszó, lapos gömbszerű flaskába töltötte bele a hűsítő folyadékot, s mindezt „hajnal”-kék dobozba csomagoltatta. Ez a tiszta, természetes illat egyszerre modern, mégis bele van rejtve egy leheletnyi előkelőség. Morillas nem korosztálynak tervezett, hanem mindazoknak a férfiaknak ajánlja illatát, akik újraértelmezik az elegancia szabályait és öltözködési stílusukban is ügyesen ötvözik a klasszikus és a modern stílust. A klasszikus stílust, mely kiemelkedik értékrendje, gazdag anyagai és finom esszenciális olajai által. A modern stílust, melyet a fejlődés iránti vágyódás és az új alapanyagok kifinomult kombinációja fejez ki. A Lanvin L’Homme élénk, csípős, citrusos összetevőit a gyógyfüvek és a fűszerek ingerlő aromái lágyítják. Fejjegye a mandarin, a bergamott és a neroli kristályos illata. Szívjegye a levendula, a menta, a zsálya és a bors keveréke. Alapjegye a szantálfa, a vanília, az ámbra és a pézsma kombinációja (50 ml: 11 600 Ft).
Szintén a férfiaknak kedveskedtek, amikor a Vetyver nevű illatot megjelentették. Az 1960-as években a Lanvin egyike volt a vetiver-használók úttörőinek, ugyanis a vetiver nevű növényi alapanyag ekkor tört be az illatiparba. A vetiver egynyári növény, mely Indiában és Indonéziában honos. Erős szára, hosszú, keskeny levelei és apró gyökerei vannak. A gyökere tartalmazza azt a kivonatot, melyet felhasználnak az illatok létrehozásakor. Jótékony hatással van a depresszióra, az álmatlanságra és az idegi feszültségre. Olaja pihentető, relaxáló hatású. Fürdő- vagy masszázsolajként felhasználva könnyít az ízületi gyulladásban és reumában szenvedőkön. Hosszan tartó illata jótékony hatással bír a vörösvértestek számára, valamint elűzi a melankóliát. 
A Lanvin-kézjegy és -ízlésvilág nemcsak az illat felépítésében, hanem az üveg tervezésében is megjelent. Hasonló üveget kapott, mint a Lanvin L’Homme: formája, letisztult vonala és grafikája ugyanaz. Színe azonban fénylő mélyzöldre változott, kupakja csiszolt fém lett. Tartalmában a lanvini elegancia és kortárs jelleg érződik. Fejjegyében a calone, a citrom, a bergamott és az édes lime első benyomása frissességgel ruházza fel a kompozíciót. Szívjegyét a keserű narancs, a kakukkfű, a fehér jázmin, a borsmenta és a szerecsendió teszi fűszeressé. Alapjegyében a cédrus, a szantálfa és a pézsma emeli ki az illat sajátos jellegét (50 ml: 11 400 Ft). 

Az Oxygen L’Homme és Oxygen Pour Femme illatok szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a Lanvin megerősítse pozícióját a szépségipar területén. Mindkét illat szó szerint egy szippantás az oxigéndús, tiszta levegőből. Olyan levegőből, melyet már csak a magas hegyek erdejében lehet tapasztalni, amikor tüdőnket teleszívjuk, és érezzük, hogy szinte megtelünk a hegyvidéki atmoszféra tisztaságával. Férfi változatában a gyanta, a koriandermag, a mirtusz, a boróka, az üröm, az atlaszi cédrus, a szicíliai ciprus és a pézsma együttese emlékeztet a fenyő- és tölgyerdők ízére (50 ml: 11 200 Ft). A Pour Femme kompozíciója a gardénia, a kék írisz, a pézsma és a fehérbors illatába burkolózva idézi a hegyvidéki virágok által árasztott hangulatot. Kristálytiszta, kötöttségek és kötelezettség nélküli szabadság. Ez az Oxygen (50 ml: 15 200 Ft).