Vissza a tartalomjegyzékhez

Papp Levente
Nagy pénz, nagy foci

Közel egy hete vette kezdetét a labdarúgó Európa-bajnokság. Az óriási érdeklődést jól mutatja, hogy a jegyek 98 százalékban elkeltek, a szállodák és a repülőterek zsúfolásig megteltek, és a portugál városokban „aranyáron” lehet szálláshoz jutni. A foci nemcsak jó szórakozás, hanem nagy üzlet is. A portugál szervezők maradéktalanul elégedettek a labdarúgó Európa-bajnokság első hétvégéjével. Az UEFA 200 millió euró feletti végeredményt, Portugália pedig egész egyszerűen az ország gazdasági fellendülését várja az Eb-től. A bővítés előtti unió egyik legszegényebb országának számító Portugália kitett magáért, és összesen 1 milliárd eurót fektetett a sporteseménybe. 


A lisszaboni Luz Stadion, ahol eldől a játék Fotó: Reuters

Várakozások szerint minden egyes befektetett euró haszonnal fog megtérülni. A portugálok 600 millió eurót (150 milliárd forintot) költöttek stadionok építésére, 424 millió eurót az úthálózat, a repterek, pályaudvarok, kórházak modernizációjára. Ezenkívül országos szinten 9000 vendégággyal bővítették a hotel-infrastruktúrát - számos új hotel nyílt meg a közelmúltban. Hét új stadion épült, köztük a BEK-győztes FC Porto 52 ezer fős hipermodern stadionja, az Estadio do Dragao, azaz a „sárkánystadion”. 244 millió euró bevételt várnak az építkezési vállalkozásoktól, ahol 35 ezer új munkahely jött létre az Eb kapcsán. A tervek szerint a jegybevételek közel 100 millió eurót hoznak, a reklámokból, közvetítési jogokból 290 millió euró bevétel folyik majd be a szervezők kasszájába. 
Ez az első ilyen nagyszabású sportesemény, amelyet Portugália rendez, ezért apait-anyait beleadtak a szervezésbe. A portugálok buzgóságát mutatja az is, hogy az UEFA-előírás szerint elég lett volna hat stadion, de a városok valósággal versengtek, hogy új stadiont építhessenek. Hogy az Eb után mit kezdenek majd nyolc modern stadionnal, arra még pontosan a portugálok sem tudják a választ.
A biztonság megteremtése nagy költséget emészt fel, és ez a legnehezebb feladat, hiszen 16 ország csapatát és félmillió szurkolót kell békességben tartani. NATO-vadászgépek figyelik a légteret, és civil és egyenruhás rendőrök ezrei igyekeznek kiszűrni a rendbontókat. A csapatok szállodáit hermetikusan lezárták, még az utcáikba sem lehet engedély nélkül bemenni. Mesterlövészek figyelnek a tetőkről. Testőrök százai forgolódnak a játékosok körül. 
A mediterrán ország - kihasználva a nagy lehetőséget - felhasználja a marketingeszközöket, egy új országimázst alkotott meg, amelyet most az egész világ elé tár. A Der Spiegel elemző cikke szerint a cél az, hogy Portugália tizenöt éven belül a jelenlegi 16. helyről a 10. helyre ugorjon a világ üdülőhelyeinek rangsorában. A turizmust a 21. század fő iparágává akarjuk fejleszteni - nyilatkozta Arlindo Kunha, Portugália frissen kinevezett környezetvédelmi minisztere. Tévénézők milliói láthatnak majd rövid klippeket a mediterrán ország szépségéről, és a szívbe zárt focilabda jelzi, hogy szeretik és várják a vendégeket. Persze a pénzes vendégeket még annál is jobban szeretik, és remélik, hogy főleg a tehetősebb angolok, németek és spanyolok „veszik” majd az üzenetet. (Magyar turisták özöne egyelőre nem is fenyegeti a házigazdákat, mivel a magyar csapat távol van, ezért a szurkolók sem mennek. Egy magyar utazási irodának a 285 ezer forintos meccsenkénti ajánlatára egyetlen jelentkező sem akadt.) A játékok reklámszlogenje szerint „Portugáliában a hosszabbítás a legizgalmasabb rész”, ami arra utal, hogy aki a meccsek miatt Portugáliába utazik, hosszabbítson egy kicsit a tengerparton, vagy éppen a híres történelmi borvidékeken.
Ám nem csak kifelé kell a PR, jól jöhet az Eb a belpolitikában is, amolyan búfelejtő, kisebbségi komplexus elleni gyógyszer lehet. A politikai vezetők focival próbálják vidámítani a gyenge gazdasági teljesítmény miatt frusztrált társadalmat. Persze ez csak akkor sikerül, ha a portugál válogatott jól szerepel, vagy legalább nem esik ki az első körben. A görögök elleni első vereség valósággal sokkolta a biztos győzelemben hívő szurkolókat.
Portugáliában a közvélemény-kutatások szerint az emberek zöme a szép természeti adottságok ellenére is elégedetlen. A munkanélküliség 4,4 százalékról 6,9 százalékra emelkedett, és elsősorban a képzett munkaerő számára nehéz jó állást találni. A megkérdezett portugáloknak csupán a 13 százaléka elégedett az életminőségével. A Der Spiegel beszámolója szerint a portugálok melankolikusak, mélyen el vannak adósodva, ráadásul a többségük nem bízik a gazdasági fellendülésben. (Ilyen erővel még Magyarországon is lehet foci Eb!)