Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Az amerikai álom nagyasszonya

Az Estée Lauder vállalat nemrégiben hozta nyilvánosságra, hogy alapítója, Estée Lauder április 24-én, 95 éves korában, manhattani otthonában elhunyt. Haláláig Estée Lauder a vállalat tiszteletbeli Alapító Elnöke volt, mely posztot távozása után nem kívánják betölteni. 1995-ös visszavonulása óta Estée Lauder - aki egyébként életkorát soha nem árulta el -, nem vett aktívan részt vállalatának munkájában.

Az amerikai álmot megtestesítő Estée Lauder hat kontinenst áthidaló szépségipari birodalma kis családi vállalkozásként indult. Üzleti és kreatív ösztönének, forradalmi marketingmódszereinek és sokéves kemény munkájának köszönhetően vált a szépség- és parfümipar legendás alakjává. Története nem egyszerűen sikertörténet, hanem egyben ösztönző erejű életút is: „Nem álmodozással és reménykedéssel jutottam oda, ahol vagyok, hanem kemény munkával” - emlékeztette gyakran a vállalat munkatársait Estée. 
„Anyám három dolog iránt volt szenvedélyesen elkötelezett - nyilatkozta fia, Leonard A. Lauder, az Estée Lauder vállalat elnöke. Családja, az általa alapított vállalat és küldetése iránt, ami a szépség becsempészése minden nő életébe. Termékei és személyes jelenléte által ihletet adott nők ezreinek, folyamatosan ösztönözte az Estée Lauder vállalat munkatársait, családtagjait pedig odaadó szeretetével és támogatásával vette körbe.”
„Anyám nem csupán kivételes üzletasszony, de rendkívüli feleség, anya és nagymama is volt - emlékezett vissza a másik fiú, Ronald S. Lauder, a Clinique Laboratories Inc. elnöke. - Életörömmel, egyedülálló képzelőerővel és határozottsággal végzett mindent, amibe belefogott. Szellemisége bennünk él tovább.”
Estée Lauder nem csupán az üzleti siker örökségét hagyta maga után. Olyan szépségápolási kultúrát és vevőszolgálatot alakított ki, melyek döntően megváltoztatták a kozmetikaipart. (Hetek, 2002. október 11.) Szépségtanácsadóit saját értékesítési filozófiája szerint tanította ki, és szinte minden újabb üzlet megnyitásakor személyesen képezte tovább munkatársait. Estée Lauder volt a termékminta feltalálója. Korai költségvetésének jelentős hányadát fordította termékminták készítésére, melyeket ingyen osztogatott a pultnál és a különböző divatbemutatókon. Ő hozta divatba a vásárláshoz járó termékajándékot is.
Ugyan első sikereit a bőrápolás terén aratta, a parfümkészítés elismert szakemberévé is vált. A vállalat 1953-ban dobta piacra az Estée irányításával kifejlesztett Youth Dew-t, annak sikerét követően pedig újabb parfümök egész sorát, többek közt a Private Collectiont 1973-ban, a White Linent ’78-ban és a Beautifult ’85-ben. Az Estée Lauder vállalat ma több mint 70 parfümöt értékesít. 
Számos szakmai és szakmán kívüli szervezet is kitüntetéssel ismerte el érdemeit. A francia kormány a Becsületrenddel, Párizs városa pedig legrangosabb kitüntetésével, a Medaille de Vermeil de la Ville de Paris-val tüntette ki Estée Laudert. Az Amerikai Üzletasszonyok Társasága 1967-ben az Egyesült Államok tíz legbefolyásosabb üzletasszonyának egyikévé választotta. A Cosmetic Executive Women nevű szervezet 1989-ben életműdíjjal tüntette ki Estée-t, míg 1994-ben az amerikai parfümkészítők társasága elsőként neki ítélte oda az „Élő Legenda” elnevezésű díját.