Vissza a tartalomjegyzékhez


Futam a legkopottabb és legkedveltebb pályán

Ezen a hétvégén a 2004-es Forma-1-es szezon második európai versenyére kerül sor a spanyolországi Barcelonában. A Forma-1-es versenynaptár egyetlen másik helyszínén sincs annyira használatban a versenypálya, mint Katalóniában. Az istállók ugyanis a tél és a szezon során e kellemes éghajlatú pályát választják tesztelésük színhelyéül.


Schumacher sikertörténetét Barcelonában írhatja tovább Fotó: DPPI

Persze ez nem jelenti azt, hogy a pálya nagyon elhasznált lenne, hiszen a nagy kihasználtság mellett a pálya fenntartói folyamatosan nagy figyelmet fordítanak a fejlesztésekre. 
Azt, hogy milyen sokat köröznek a pályán a csapatok, jól példázza, hogy a Williams-BMW csapat autói csak idén már 10 363 km-t futottak a Circuit de Catalunyán. Így mindenki ismeri és szereti is a spanyol pályát. Pont emiatt érdekes, hogy annak ellenére, hogy rengeteg időt töltenek itt a Forma-1-es tesztbrigádok, mégsem könnyű megtalálni a 4627 km hosszú pályán a megfelelő autóbeállítást. „A pálya durva felülete nagyon igénybe veszi az abroncsokat, miközben a sok gyors kanyar a pilóta állóképességét teszteli. Emellett ott az erős szél, amely gyakran ráfújja a homokot a pályára. Döntő fontosságú emiatt az aerodinamika, amelyet a tesztelések során folyamatosan változtatunk” - nyilatkozta Juan-Pablo Montoya. Annak ellenére, hogy a csapatok szinte hazaérkeznek Barcelonába, azért mégsem olyan egyszerű a dolguk a verseny előtt. Azt figyelembe kell venni, hogy az autóbeállítás folyamatos változtatást igényel aszerint, hogy miképpen változik az időjárás és a széljárás. Ez utóbbi nagyban befolyásolja az autó aerodinamikai teljesítményét, amelyen idén különösen nagy a hangsúly a Forma-1-es csapatoknál. 
Ahhoz, hogy ebben a felgyorsult Forma-1-es környezetben minél kevesebb idő alatt lehessen egy-egy technikai feladatot végrehajtani, egyre több élvonalbeli istálló veszi igénybe számítógépek segítségét. Így van ezzel a világbajnok Ferrari csapata is, amely a Williams-BMW mellett a HP AlphaServereit alkalmazza az aerodinamikai tesztjei során. Azt egyöntetűen kijelenthetjük, hogy a pilóták többsége igencsak kedveli ezt a pályát, sőt mi több, annak, akinek ez a hazai versenye, „kötelező” is szeretnie. Így van ezzel Fernando Alonso is, akire ráadásul nagy nyomás nehezedik azután, hogy tavaly a második helyet szerezte meg a Renault-val. „Sokat tesztelünk Barcelonában, de csak évente egy versenyt tartanak itt. Látva, hogy a lelátók tele vannak, s a százezer ember 95 százaléka a Renault-t támogatja, nagyszerű érzés, ez olyasmi, amit nehéz elfelejteni. Különleges érzés itthon versenyezni, saját közönség előtt. Már nagyon várom. Bár a pálya nem új, mégis Barcelonában mindig valahogy különleges érzés versenyezni.” Ez a versenypálya igazán próbára teszi az autók aerodinamikáját, hiszen gyors és lassú kanyarkombinációkkal van tele. A hosszú célegyenes után erősen kell fékezni az első kanyarba menet, s ez azon kevés lehetőségek egyike, ahol előzni lehet a pályán. A várhatóan változékony időjárás nagy meglepetéseket eredményezhet. 
A 66 körös Spanyol Nagydíj május 9-én 14 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4627 km, a teljes versenytáv: 305 256 km. A 2003-as futamot Michael Schumacher nyerte meg. Ideje 1’33”46,933 volt. A körrekordot Rubens Barrichello tartja 1’20”143-as időeredménnyel. A második a Renault pilótája, Fernando Alonso, míg a harmadik helyezett a ferraris Rubens Barrichello lett. (Forrás: Amber PR)