Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Sikk és siker

Napjaink egyik legsikeresebb divattervezője a venezuelai származású Carolina Herrera New Yorkban él és dolgozik. Azon nők közé tartozik, aki képes olyan munkatempóra és kitartásra, mint egy manhattani igazgató, mégis kifinomultságával és tökéletes modorával egy lágy üzletasszony benyomását kelti. Négy lány anyjaként és három unoka nagymamájaként győzedelmeskedett az amerikai divat zárt körében.

Legkisebb lánya, Adriana édesanyja nyomdokaiba lépett, akivel együtt tervezik meg az újabb és újabb Herrera-kollekciókat és parfümöket. 1980-ban hat munkatárssal kezdett dolgozni. Mára nyolcvan főből álló csapatával manhattani stúdiójában szolgálja ki a New Yorkba látogató gazdag barátait, noha egyetlen nagy névvel sem büszkélkedik interjúiban. „ A ruháimnak maguktól kell eladniuk magukat és nem azért, mert híres emberek viselik őket” - vallja. És a hírességek hatalmas felhajtások közepette bizony előszeretettel pózolnak a fotósok kereszttüzében Carolina Herrera ruhakölteményekben! A hollywoodi sztároktól kezdve a politikusfeleségekig, szinte versengenek azért, hogy az ő kreációit viselhessék egy-egy elegáns partin. Már első kollekciójával kivívta az amerikai divatszakma csodálatát. A nagy áttörést a J. F. Kennedy idősebbik lányának, Caroline Kennedynek alkotott esküvői ruha megtervezése és bemutatása jelentette. 1991-ben az Amerikai Divattervezők Szövetségének különdíjával jutalmazták meg. Európában a kilencvenes évek második felében figyeltek fel munkáira, amikor is Paco Rabbane-nal közösen tartottak egy bemutatót. A szakma véleménye szerint darabjai a francia Yves Saint Laurent stílusát idézik. 1971 és 1980 között a világ legjobban öltözött nőinek listáján szerepelt. A Women’s Daily magazin a „Ruhaujjak Királynőjének” nevezte el, amiért olyan speciális módon tervezi és alkalmazza azokat az estélyi ruháinál. 

Carolina Herrera Venezuelában nőtt fel, de - elmondása szerint - úgy érzi magát, mint egy örökbefogadott New York-i. Maximalista, erős önkontrollal és fegyelemmel rendelkezik. Valószínűleg a gyermekkori nevelés eredményei ezek a fontos jellemvonások, hiszen édesapja Caracas kormányzója és külügyminisztere volt, aki fontosnak tartotta azt, hogy lánya a megfelelő erkölcsiséget és értékeket szívja magába. Carolina szeret visszaemlékezni azokra az időkre, amikor nagymamája elvitte a híres spanyol divattervező, Cristóbal Balenciaga bemutatójára, amely döntő hatást gyakorolt az ifjú hölgyre. Talán azon a bemutatón kaphatott egy ihletet, hiszen az 1980-ban megtartott saját divatbemutatója után így nyilatkozott: „Ez az első kilépésem hódolat volt Balenciaga felé és egyben egy kísérlet is, hogy vajon működik-e még a Balenciaga által megteremtett stílus.” A siker pedig látványos volt! ‘81-ben a Metropolitan klubban saját divatshow keretében nyilvánvalóvá vált, hogy kollekciói egy sajátos fémjelet viselnek magukon. Stílusának egyik fontos alapja a klasszicizmus, mely idegen a trendektől és a múló divatirányzatoktól. „Nincs rosszabb annál, mint mikor valaki a divat áldozatává válik; az embernek a fizikuma és személyisége szerint kell öltözködnie. Ki nem állhatom a tetoválásokat, a slamposságot, a kopott farmert és a retro megjelenést.”

Carolina Herrera számára az illatok és a virágok mindig nagyon fontosak voltak. Legkedvesebb gyermekkori emléke a jázmin illata, mely számára a családi haciendát idézi. Ezzel a virággal és emlékekkel készítette el Carolina saját parfümjét, melyet először csak személyes használatra szánt, mégis mára a világon mindenütt forgalmazzák. A Herrera For Men egy fás, fűszeres, ámbrás jellegű, elegáns férfiaknak készült kompozíció. Ha New York vibráló, fiatalos, trendi atmoszféráját üvegbe lehetne zárni, akkor a 212 On Ice, vidám nyári ízekkel, színekkel és sugárzó jegyekkel megalkotott női, és ennek férfi megfelelője, a 212 Men On Ice zöldes, aquás illatát érdemes kezünkbe vennünk, hiszen mindkettő hűen visszaadja azt az utánozhatatlan hangulatot, melyet egyedül a felhőkarcolók nagyvárosának utcáin érezhetünk. A 2002 szeptemberében megjelent CHIC Carolina Herrera egyfajta tisztelgés a nők és a művészetek előtt. A „sikk” szó a 19. század vége felé a divat és a művészetek világában az „alkotó képzeletet” jelentette. „ A CHIC (Sikk) név rendkívül fontos számomra, mely a megfelelő jelző és a megfelelő szó, mely ráillik erre az illatomra. Úgy érzem, hogy sikerült az elegancia megfoghatatlanságát illattal kifejezni.” A CHIC szó több szempontból is jelentéssel és jelentőséggel bír Carolina Herrera számára: a szó első két betűje - C és H - éppen megegyezik nevének kezdőbetűivel. Mint koncepció tökéletesen illik a márkanevet fémjelző minőségek sorába: elegancia, ragyogás, sikk. Mint attitűd pedig kifejezi az alkotó világát, ahogyan látja őt a sajtó, a közönség és a divat világa. Az illat elsődleges karakterét friss virágszirmok határozzák meg: a bolgár rózsa, a tagette és a vörös frézia. Szívjegyében a mandarinvirág, a narancsvirág és a vörös bors található meg. Alap illatjegyét a pézsma adja, valamint a szantálfa, az indiai virághagyma, az ámbra és a bourbon vanília. (50 ml: 15 390Ft)
A CHIC FOR MEN a divatház legújabb kreációja, melyet kifinomult, magabiztos, kreatív és kissé bohém férfiaknak terveztek. Az illat modern, időtlen eleganciát sugall, viselőjének igazi „sikk”-et kölcsönöz. A kompozícióban az ellentétek kelnek életre: a tervezők a friss illatjegyeket fűszeres, fás és mély ámbrás illatokkal ötvözték. Főbb összetevői a szicíliai bergamott, a citrom, az olasz mandarin, a görögdinnye, a fahéj, a feketebors, a cédrus, a szantálfa, az ámbra és a pézsma. (60 ml: 11 790 Ft)
2004 januárjában került bevezetésre a Carolina, mely a klasszikus Herrera-féle illatvonalhoz képest új illatjegyekkel és érzetekkel gazdagodott. Értékeit a múltból meríti, melyek az eleganciát, a kifinomultságot és a nőiességet hangsúlyozzák; ugyanakkor a kompozíció kapott egy modern, 21. századi vonást is azáltal, hogy szívjegyében erőteljesen dominál a rózsaszirmok, a bors és az erdei gyümölcsök jellegzetes fűszeressége. Fejjegyében a keserűnarancs, az erdei szamócalevél és a kardamon, alapjegyében pedig a kasmírfa, a vanília, az ámbra és a pézsma illatozik. (50 ml: 12 190 Ft)