Vissza a tartalomjegyzékhez

Erdei Judith
Terítéken a gulyásturizmus

Kétségtelenül az egyik legnépszerűbb hazai kiállítás nyitja meg kapuit csütörtökön a Hungexpo Budapesti Vásárközpont területén, amelyre a szervezők legalább nyolcvanezer látogatót várnak. Az elmúlt két év nemzetközi visszaesése után idén újból bizakodás jellemzi a turisztikai ágazatot. A jelenlegi mutatók szerint külföldön és belföldön egyaránt az idegenforgalom fellendülése várható. 


Tony Curtis arca hiteles reklám a jó magyar gulyáshoz Fotó: Mtrt

Az Utazás 2004 idén páratlan kínálattal lepi meg régi és új vendégeit, a családi és gyermekprogramok még élvezetesebbé vagy inkább ízletesebbé teszik az ott töltött órákat. Ugyanis „gasztrorandevún” vehetünk részt mesterszakácsok főztjeit kóstolva, sőt amatőrszakács-párbajra is benevezhetünk, a legkisebbek pedig játékos formában ismerkedhetnek világörökségeinkkel. Ezen kívül a 880 kiállító, köztük 35 ország részvétele meglehetősen reményteljes képet fest Magyarország jövőjéről, amit a hamarosan induló nagyszabású reklámkampány tovább népszerűsít. Immár a KSH „Számokban utazunk” elnevezésű projektje is segíti az idegenforgalmi szakembereket, hogyan legyünk vonzó, egyedi és kiemelkedő turisztikai célpont a volt keleti blokk országai közül.
A szervezők minden évben egy hazai régiót és egy országot állítanak a rendezvény fókuszába, a kiemelt figyelem idén a Balatonnak kedvez, bemutatva a legújabb beruházásokat, fejlesztéseket. A külföldi díszvendég Szlovákia lesz, aki egy kis „szomszédolás” keretében bemutatja, hogy pompás kikapcsolódási lehetőségek vannak a Tátrában nyáron is. A nagyközönség számára először mutatkozik be Svájc, Írország, Mongólia, Irán és Nepál. 
A Magyar Turizmus Rt. az idei turisztikai szezonban az egyedülálló történelmi esemény, a csatlakozás kapcsán erőteljes arculatformáló marketingkampányba kezdett. A még megnyerőbb országkép érdekében a híres magyar származású színészt, Tony Curtist is meghívta, hogy arcát adja a hazánkat népszerűsítő reklámfilmekhez. A filmsztár látogatása már eddig is betöltötte a hozzá fűzött reményeket, hiszen óriási érdeklődés övezte a nemzetközi, illetve a hazai médiában egyaránt, több mint száz megjelenés látott napvilágot a nyomtatott és elektronikus sajtóban. A két, egyenként 30 másodperces reklámfilmet tavasszal kezdik vetíteni Amerikában, de még folynak az egyeztetések a CNN és CNBC csatornákkal. A filmek első számú célközönsége az észak-amerikai piac ötvenöt év feletti korcsoportja, amely a legtöbbet költ utazásra. Az EU-csatlakozás előtt pedig Laky Zsuzsa, az Európa Szépének választott, külföldön is nagyon népszerű magyar lány fog mosolyogni a legfontosabb tagállamok reptereinek falán elhelyezett óriásplakátokon. 
A KSH adatai szerint 2003-ban a Magyarországra látogató külföldiek száma közel 5 százalékkal nőtt, de a vendégéjszakák száma csökkent. Ezt az ellentmondást az magyarázza, hogy idegenforgalmunk legfontosabb piacának számító német, holland és osztrák polgárok immár hazajáró vendégek, ingatlantulajdonosok lettek - magyarázta érdeklődésünkre dr. Probáld Ákos, a turisztikai felmérés vezetője. A Balaton térségében alig akad olyan hazafi, akinek nincs uniós szomszédja. A jól összehangolt marketingtevékenység már érezteti a hatását, így ebben az évben még nagyobb arányú látogatottságra számítanak a szakemberek, beleértve a belföldi turizmus több éve tartó élénkülését is. Immár olyan országrészek iránt is megnövekedett az érdeklődés, mint Észak-Magyarország, az Alföld vagy a Dél-Dunántúl. 
Hosszú várakozás után újra optimizmus tapasztalható a turisztikaiparban belföldön és külföldön egyaránt. A derűlátók persze óvatosak is, mert soha nem lehet pontosan kiszámítani az olyan események, mint a madridi tragédia hosszú távú kihatásait. Mindazonáltal biztató tendenciák jellemzik az idei évet, a hazai statisztikák szerint például növekedett mind a beutazás okozta szállodaforgalom, mind a belföldi turizmus. 
Hazánkban a belföldi turizmus hosszú szünet után mutat fellendülést, ami a kimutatások szerint egyértelműen az üdülési csekk terjedésének, illetve a csekket vásárló cégek újabb adókedvezményének tudható be. Örvendetes hír, hogy március 16-ától az utazásért is lehet üdülési csekkel fizetni. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány, a MÁV, a GySEV, a Volánbusz és a Balatoni Hajózási Rt. vezetői a múlt hónapban írtak alá megállapodást arról, hogy az üdülési csekkek mostantól felhasználhatóak a tömegközlekedés üdülési célú helyközi forgalmában. A csekk ugyan csak az üdülés helyére történő belföldi utazáshoz vehető igénybe, bérletet nem lehet érte venni, ám a menetjegy vásárlásakor nem kell igazolni, hogy valaki éppen üdülni indul. A MÁV-nál felhívták a figyelmet arra, hogy üdülési csekkel csak ott vásárolhatnak vonatjegyet az utasok, ahol számítógépes jegykiadás van.