Vissza a tartalomjegyzékhez

Lukács Ibolya Anna
Kínos örökség

Antiszemita megjegyzéseivel meglehetősen kellemetlen napokat szerzett híres fiának Hutton Gibson, amikor a rádió nyilvánossága előtt is kijelentette: a holokauszt - vagy legalábbis annak jelentős része - csak kitaláció. A The Passion of the Christ című film bemutatója előtt egy héttel további bonyodalmakat okozott, hogy forgatókönyv-írójának és producerének, Mel Gibsonnak folyamatosan bizonygatnia kell: nem antiszemita. Eközben a filmipar körüli egyéb üzletágak is beindultak: Passion kitűzők, kulcstartók és egyéb, jól eladható apróságok árusítása indult meg a film iránti érdeklődés fokozására.


Gibsonnak folyamatosan bizonygatnia kell 

Lapzártánk után, szerdán került sor a hónapok óta élénk sajtóérdeklődést kiváltó „The Passion of the Christ” bemutatójára Amerika 2800 mozitermében. Az előzetes vetítések során ki így, ki úgy értékelte a film üzenetét: egyesek úgy találják, zsidóellenes, mások az evangelizáció kiváló eszközét látják benne. Hogy valójában milyen, az csak a megtekintés után derül ki, mindenesetre készítőjének idejét mostanában nem csak a film utómunkálatai kötötték le. 
Hónapok óta folyik a vita, vajon Mel Gibson illetékes-e egy ilyen téma feldolgozására, és mennyire hibáztatja a film a zsidóságot Krisztus megöléséért. A vitákat - magán a filmen és annak már vágatlan állapotban „kiszivárogtatott” jelenetein kívül - az okozta, hogy Gibson apja, a nyolcvanöt esztendős Hutton Gibson szélsőséges megjegyzéseket engedett meg magának a zsidósággal és a holokauszttal kapcsolatban. Miután a sajtó utána eredt, jó időre elhallgatott, az elmúlt héten azonban újra megszólalt: egy kis amerikai rádióállomás, a WSNR Radio „Speak Your Peace” című műsora számára adott interjút. 
A rádióállomás által nyilvánosságra hozott írásos változat szerint Hutton Gibson azt állította, hogy a holokauszt „egésze - vagy talán egy része - csak kitaláció”, nagy része mindenesetre nem igaz. „Azt állítják, hogy Lengyelországban a háború előtt 6,2 millió zsidó volt, a háború után pedig kétszázezer, ezért (Hitlernek) hatmilliót el kellett pusztítania. Ezek azonban egyszerűen fogták magukat és elmentek. Ott voltak mindenhol: Bronxban, Brooklynban, Sydneyben, Los Angelesben.” 
Hutton Gibsont egy kicsiny, tradicionalista katolikus csoporthoz tartozik, amely a Második Vatikáni Zsinat modernizáló reformjai mögött a zsidók és a szabadkőművesek összeesküvését látja, mellyel az egyház feletti uralom átvételére törnek. Véleménye szerint - bár a miértre nem tudja a választ - a zsidók világuralomra törnek, egyetlen vallást és egyetlen világkormányt igyekezve kialakítani. 
Az interjú igen érzékeny időben érte Mel Gibsont, akinek ismételten meg kellett erősítenie, hogy nincsenek zsidóellenes érzelmei, és filmjében egyszerűen saját hitét szerette volna kifejezni. A nézeteit firtató kérdésre azt mondta: „Hiszem-e, hogy voltak koncentrációs táborok, ahol védtelen és ártatlan zsidók haltak meg a náci uralom alatt? Persze, hogy hiszem. Teljes mértékben.” Apjával kapcsolatban azonban igen határozottan arra intette a sajtó képviselőit, hogy hagyják őt békében. Gibson arra is felhívta a figyelmet, hogy katolikus hite szerint az antiszemitizmus és a rasszizmus bármely fajtája bűn. Apja kijelentéseit azonban a sajtó előtt nem volt hajlandó mérlegelni, és el sem határolódott tőlük, csupán annyit mondott: szereti őt, és nem fog ellene szólni. Zev Brenner, az idősebb Gibsont meginterjúvoló rádióállomás tulajdonosa Mel Gibson összes filmjének bojkottjára szólított fel.