Vissza a tartalomjegyzékhez


Egy Big Mac valódi ára

Az amerikai Sundance filmfesztiválon zajos sikert aratott egy dokumentumfilm, amely az első filmes kategóriában a legjobbnak ítéltetett. Morgan Spurlock rendezte a Végy rólam szuper méretet című megrázó alkotást, amely az amerikai átlagpolgárok körében már-már járványosnak számító túlsúlyosság okait kutatja. Spurlock a film forgatásának harminc napján csak és kizárólag McDonald’s étteremben evett, és az esetleges egyéb hatások kiküszöbölése végett kizárólag az ott kapható, palackos ásványvizet fogyasztotta: így a kamerák által dokumentálva önmagán mint kísérleti nyúlon mutathatta be az ott kapható gyorsételek egészségügyi hatásait.

A forgatás idején az ifjú rendező egészségi állapotát három különböző orvos ellenőrizte. Mindhárman rendszeresen elvégezték a maguk vérvizsgálatait, és minden egyes vérmintát három különböző laborban elemeztettek ki, hogy a technikai tévedések lehetőségét kizárják. Így bizonyos, hogy: „Mindent, ami a filmezés idején a véremmel történt, az étrend okozott, és mindennek, ami a testemmel történt, az ebben az étteremben fogyasztott étel volt az oka” - nyilatkozta Spurlock, aki a harminc nap alatt több mint tizenegy kilót hízott, egyre fáradékonyabbá, ingerlékenyebbé vált, és depressziós tünetek jelentkeztek nála. A gyors súlygyarapodástól fájni kezdett a térde, és gyakran úgy érezte, hogy teste rohamosan megindult a széthullás felé.
A vérvizsgálatok eredményei szerint az idő előrehaladtával a vállalkozó kedvű filmes mája telítődni kezdett zsírral, vércukor- és koleszterinszintje ugrásszerűen megemelkedett, vérnyomása kezelhetetlenné vált. Orvosai ezt tapasztalva többször is felszólították, hogy hagyja abba a kísérletet, ő azonban mégis befejezte a filmet.
Spurlock úgy gondolja, hogy a világ száz országában harmincezer étteremmel bíró McDonald’s vállalat azzal, hogy mára a nyugati életforma szimbólumává vált, és reklámkampányaival az ifjabb generációk szisztematikus meghódítására törekszik, jelentősen befolyásolja az emberiség táplálkozási szokásait. 
Tehát, ha az óriásvállalat nemcsak propagandájában hangoztatná az egészséges táplálkozást, hanem kínálatát is megváltoztatná, világszerte sokat javíthatna a rendszeresen gyorsételeket fogyasztó tízmilliók egészségi állapotán. (Newsweek)