Vissza a tartalomjegyzékhez

Tóth Zsuzsanna
Őfelsége beszállítója
A LOEWE-ház története

Néhány héttel ezelőtt jelentek meg kis honunk parfümériáiban a Loewe nevű világhírű spanyol cég illatai, melyek valószínűleg óriási sikert fognak aratni mind szakmai, mind vásárlói körökben. Akik megízlelik a Chanellel és a többi luxuskategóriával egyenértékű Esencia Femme-ot, vagy az Agua de Loewét, de akár a férfiaknak készült parfümöket, azonnal kedvet kapnak ahhoz, hogy egy kicsit jobban megismerkedjenek ezzel a közel százhatvan éves, nagy múlttal rendelkező, de Magyarországra csak idén bekopogtató divatcég stílusával, gondolatvilágával és a divat világában betöltött szerepével. Forgassuk hát vissza az idő kerekét és sétálgassunk együtt a 19. századi Madrid utcáin! 

Egy bizonyos Enrique Loewe Roessberg iparos bőráruműhelyét pillanthatjuk meg, ahol nagy buzgalommal és szakértelemmel dolgoznak szorgalmas kezek azon, hogy az általuk készített bőrtáskák, képkeretek, szivartárcák, mappák, alamizsnatartók, táncrendek és kézitáskák elégedett vevőkre találjanak. És a vevők nagyon-nagyon elégedettek voltak! Loewe árucikkeinek különleges kidolgozottsága és rendkívüli minősége egyre nagyobb teret készített terjeszkedésének és jó hírnevének. A szerény Calle del Lobon található kis műhely folyamatosan szépült, sőt az évek során már Madrid egyre előkelőbb és elegánsabb üzleti negyedeiben árulta termékeit saját márkaneve alatt. A sokáig elérhetetlennek tűnő spanyol királyi udvar is felfigyelt Loewe mester munkáira. Őfelsége, a király és a királyné is csatlakozott a folyamatosan gyarapodó törzsvásárlók köréhez, olyannyira, hogy 1905-ben maga XIII. Alfonz adományozta „A Királyi Család Beszállítója” címet, mely a lehető legmegtisztelőbb és legelőkelőbb rang volt, melyet egy cég magáénak tudhatott. Gracia, Fenség! A századfordulóra így a Loewe már a madridi nemesség, a polgárság, az értelmiségi, politikai és művész körök egyik legnépszerűbb márkájává vált. A fényűzésnek és az ismertségnek kifizette az árát, hiszen 1846 óta rendíthetetlenül magas minőségi követelményeknek vetette alá termékeit. Maradandóságának talán ez is a titka, hogy soha sem adta alább a színvonalat, melynek fontosságát generációról generációra hagyományozta át. 

A spanyol függetlenségi háború kitörése (1936) következtében a Loewe kényes időszak elé nézett, mivel kénytelen volt övek, szíjak és tölténytartók gyártására specializálódni. A háború után a harmadik generációs Enrique Loewe Knappe került a családi vállalkozás élére, akinek kezei alatt a cég újra felvirágzott. A nélkülözés és a hiány időszaka után sorra nyitotta meg elegáns üzleteit a legnívósabb helyeken; így Valenciában, Barcelonában, Bilbaóban, Sevillában, Granadában, Palma de Mallorcán, Cordobában, Tangiers-ben és Tenerifén. A hatvanas évek végére már jelen volt Londonban, Japánban, Hong Kongban, Szingapúrban, Brüsszelben is. 

1965-ben a dédunoka Enrique Loewe Lynch indította útjára a női ruházati vonalat, majd profiljuk kibővült a selyem, a kötött áruk és az ékszerek kínálatával. A nyolcvanas években Loewe bemutatta első férfi pręt-á-porter kollekcióját, mely öltönyökből, nyakkendőkből és kiegészítőkből állt; 2000-ben pedig formatervezett napszemüvegekkel rukkolt ki. Mind a mai napig a bőráru maradt a cég legsikeresebb termékvonala. A Loewe alkotásait a mediterrán stílusra jellemző egyszerűség, elegáns vonalvezetés, de mégis vérbőség és a folyamatos újításra és modernizálásra való törekvés jellemzi; mindezek mellett évtizedek óta megőrzi a tipikusan és egyedülállóan Loewére jellemző presztízst és minőséget. A sikeres arculat kialakítása érdekében következetesen a divatvilág legtehetségesebb fényképészeivel (Peter Lindbergh, Gilles Bensimon, Aldo Fallai stb.) és legismertebb modelljeivel (Linda Evangelista, Naomi Campbell, Claudia Schiffer stb.) dolgozik. Leghíresebb vásárlói között van Catherina Zeta Jones, Helen Hunt, Lauren Bacall, Jodie Foster, Catherine Deneuve, Victoria Principal, Sigourney Weaver, Charlize Theron, Claire Danes, Kate Blanchett, Jerry Lewis, Kirk Douglas, Peter Ustinov, Dustin Hoffmann. Ügyfélkörébe tartozik még a spanyol filmrendező Pedro Almodóvar, az ismert tenor José Carreras, a Nobel-díjas író, Gabriel García Márquez, valamint Enrique Iglesias, Tina Turner, a volt amerikai elnök, Bill Clinton és felesége és természetesen a spanyol és a brit királyi család. Mára a Loewe több mint száz exkluzív üzletből álló hálózattal rendelkezik világszerte; Madrid és Barcelona mellett két bőr- és egy textilgyárat üzemeltet, és ezerháromszáz embert foglalkoztat.

A hetvenes évek első felére már csak egyetlenegy teljesen érintetlen terület maradt a Loewe számára, melyet addig még nem hódított meg: a szelektív (luxuskategóriába tartozó) parfümök világa. Első illatkreációja, az L de Loewe nevű női parfümje tomboló sikert aratott a hölgyvásárlók körében. Az egyre növekvő kereslet sürgetésének köszönhetően nemzetközi szinten is elkezdte munkáját a Perfumes Loewe, mely Spanyolországban húsz éve vitathatatlanul piacvezető a parfümipar berkeiben. Jelenlétét a világ minden táján megerősítette; hála a hazai forgalmazóknak, Magyarországot is elérte a spanyol illatvilág! Kiegyensúlyozott illatportfóliójával a Perfumes Loewe egy állandó stílust képvisel a mai összezavart, egymást átfedő stílusirányzatok és trendek világában: ez a stílus a spanyol lélekkel összhangban áll, elegáns, nem hivalkodó, minőségi és mégis egyszerű. Az igazi luxus világát képviseli, melyben tekintélyes szerepet tölt be. 1974-ben jelent meg a Loewe Pour Homme, 1985 az Aire Loe-we éve volt. Ezeket követte az Esencia Loewe (1987), a Gala Loewe (1991), az Aura Loewe (1994), a Gala de Dia (1996), az Agua de Loewe (2000), majd az Esencia Femme (2002). 

Az Esencia Femme Loewe mind designjában, mind illatfelépítésében követi a spanyol életérzés sajátosságait. A szenvedélyes, meleg és élénkpiros szín már a dobozon megjelenik, gyűrött vörös selyembe burkolva az illateszenciát. Kupakja matt arany, melyben előkelően belemetszették a Loewe nyomott szimbólumát. Mélyvörös estélyi ruhát idéz az üveg látványa, egy gyönyörű arany nyakékkel felékesítve. Ha kézfejünkre fújunk ebből a mediterrán, izgalmas illatból, gondolatban azonnal előtűnnek azok a felejthetetlen nyári esték, amikor esetleg egy kellemes tengerparton üldögéltünk barátainkkal. Amikor a patinás vendéglő teraszán gyönyörködtünk az esti vöröses naplementében, miközben a háttérben halkan szólt a gitáron egy-egy jellegzetes, utánozhatatlanul spanyol melódia; amikor pár napra vagy hétre kiszakadhattunk megszokott kis életritmusunkból és feltöltődhettünk a számunkra ismeretlen tájak, emberek világával és életérzéseivel. Fejjegyében a citrom, a gyömbér, a bergamott és a grapefruit találhatók meg. Szívjegyében az ibolyalevél, a rózsa, a lótuszvirág és a gyöngyvirág illatoznak. Alapjegye a bourbon vanília, az ámbra és a fás jegyek (50 ml: 12 500 Ft). Az Agua de Loewe üvegét a klasszikus vizesüvegek formái ihlették. Az ellipszis alapú üveg a sima és áramvonalas tervezéssel, valamint a henger alakú nyakkal harmonizál. Az árnyékolt külső a termálfürdők páráját juttatja eszünkbe, mely ellentétben áll a csillogó fémkupakkal. A minimalista, csap alakú kupak összhangban van a modern, innovatív designnal, mégis a régi ásványvizes üvegek csatos tetejére emlékeztet. Csomagolása újra életre kelti a természetes, kézzel vágott kockakövekből készült, római mozaikok stílusát. Fejjegy: szicíliai bergamott, yuzu, rózsafa, szicíliai mandarin. Szívjegy: ceyloni tea, kínai fehérbors, mate. Alapjegy: szürke ámbra, fehér pézsma, marokkói atlasz cédrus, indiai szantálfa (50 ml: 10 600 Ft). A Loewe Pour Homme férfiillata elegáns és rendkívül előkelő. Üvege gránátra emlékeztető tömör forma, mely látványra is férfias atmoszférát sugall. Az üveg nehéz, ezüstös és fényűző teteje kategóriájának igazi remekműve. A művészi Loewe emblémával díszített bőrpecsét tekintélyes megjelenést kölcsönöz. Dobozának bronz árnyalatát ezüst dombornyomással kombinálták. Az aromás, mediterrán jellegben a messinai citrom, a messinai bergamott, a messinai mandarin, az alpesi levendula, a Comor-szigeteki bazsalikom, a muskátli, a gyöngyvirág, a tölgymoha, a haiti vetiver, a szantálfa, az ámbra és a pézsma együttese találhatók meg (50 ml: 11 000 Ft). Az Esencia Loewe több mint kétszáz illatanyag eredeti kombinációjából készült. Intenzív, erős és karakteres illatkompozíció. A sötétzöldes-fekete üveg és a bőrrel bevont kupak eleganciája már az első pillanatban magával ragadó. A diszkrét külső nagyszerű belsőt rejt. A fűszeres, aromás, fás jellegről a calabriai petitgrain, a bergamott, a calabriai citrom, a tárkony, a levendula, a kínai áfonya, a muskátli, a hóvirág, a szerecsendió, a rózsa, a mysore szantálfa, a jávai vetiver, a styraxi ámbra, a pacsuli és a pézsma gondoskodik (50 ml: 11 100 Ft).