Nem támogatja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azt a törvényjavaslatot, amely ingyenessé tenné a magyar autópályák használatát. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) által kiadott tervezet készítői január elsejétől a jelenlegi gépjárműadónak megfelelő összegben - minden 100 kilogramm után 1200 forint - bevezetnék az úgynevezett úthasználati díjat. Az új adónem egyben ki is váltaná a régi súlyadót, viszont a külföldiek által üzemeltetett gépjárművekre is érvényes lenne. A javaslat beterjesztői szerint az ez utóbbiból származó többletbevétel fedezni tudná
a térítésmentes autópálya-használatot. A GKM vezetősége azonban elvetette az elképzelést, mivel az nincsen összhangban az Európai Unió díjpolitikájával.

Az Állami Autópálya Kezelő Rt. javaslata szerint egész évben megmaradna a négynapos autópálya-matrica. A közkedvelt konstrukció ősztől tavaszig mintegy 1000 forintba kerülne, a nyári időszakban viszont - a fokozottabb használatot figyelembe véve - némileg drágább lenne, nyilatkozta lapunknak a társaság szóvivője. Az új matrica a tervek szerint decembertől lesz először megvásárolható.
Fotó: Somorjai L.
„A javaslat környezetvédelmi vonatkozásával, illetve az egyszerűbb adófizetés irányába tett kezdeményezésével egyetértünk - nyilatkozta a Heteknek Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) szóvivője -, a kötelező úthasználati díj viszont egyetlen EU-tagországban sem létezik. Emiatt a tervezet összességében nem elfogadható.”
A szóvivő továbbá elmondta, amiatt sem kivitelezhető az elképzelés, mert az ÁAK bevétele kizárólag az autópályadíjakból áll, ennek hiányában finanszírozatlanná válna a működése. A külföldi gépjárművek megadóztatásából származó - a javaslat benyújtói által közel 50 milliárd forintra becsült - összeg felhasználásának pedig jogi akadályai vannak, mivel e felett más minisztériumok rendelkeznek. A súlyadó megszüntetése pedig még az önkormányzati törvény módosítását is maga után vonná.
A GKM-mel egyetértésben az ÁAK sem tartja relevánsnak a tervezet azon feltételezését, miszerint az ingyenesség csupán 11 milliárd forintos bevételkiesést jelente az autópálya kezelőjének. A javaslat emellett a hatályos infrastruktúra-szabályozással is ütközik, mivel az egyes infrastruktúrák használatáért fizetett díjaknak - az uniós bizottság megállapítása szerint - mindig az igénybe vett szolgáltatás nagyságával kell arányban állniuk. Az adót emiatt semmiképpen sem válthatja ki egy díjbevétel.
Lapunk a KVM kommunikációs főosztályától megtudta, a minisztérium hivatalos álláspontja szerint sajnálatos tény, hogy a javaslatuk még az előtt került nyilvánosságra, hogy elnyerte volna a végleges formáját. A KVM szakértői valóban készítettek egy tervezetet, amely szándéka szerint a súlyadót úthasználati díjra váltaná fel annak érdekében, hogy a magyar autósok mindenféle matrica vagy egyéb díjfizetés nélkül használhassák a magyar autópályákat. Ez a javaslat azonban még nem alkalmas arra, hogy a kormány elé kerüljön, hiszen még a tárcaközi egyeztetések sem zárultak le.