Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Lehallgat az APEH

Törvény adta joga van az APEH-nek, hogy a telefontársaságoktól részletes számlát kérjen, ha az a gyanú merül fel, hogy magánbeszélgetést számolt el a vállalkozó. A közfelháborodást kiváltó intézkedés gyenge pontja ugyanakkor a bizonyítás: a telefonszámok halmazából vajon milyen eljárással lehet bizonyosan állítani, hogy magán- vagy üzleti céllal történt a beszélgetés? 


Telefonálás. Sokba kerülhet Fotó: Somorjai L.

Az áfa-visszaigénylésről szóló törvény értelmében a telefondíjra terhelt áfát csak abban az esetben lehet visszaigényelni, ha a beszélgetést üzleti céllal folytatták, ha magánjellegű társalgás történt, nem kérhető vissza az adó. Az ilyen módon be nem fizetett áfa viszont elmaradt adónak számít, tehát bírságot von maga után. 
A kérdés magától adódik: hogyan tudja megítélni az Apeh a telefonszámlán szereplő számokból azt, hogy melyik hívás történt magán-, illetve üzleti célból? Ha gyanússá vált egy számla az adóhatóság számára, részletes számlát kérhet ugyan a szolgáltatótól, de ettől még nem lesz ismeretes a beszélgetés célja.
Az adatvédelmi törvény ugyanakkor megköti a szolgáltató cégek kezét, hiszen csak abban az esetben közölhetnek adatokat ügyfeleikről, ha eljárás indult az illető ellen. Ebben az esetben is az APEH-nek kell bizonyítania, hogy magánbeszélgetésről van szó, és nem indokolt az áfa visszaigénylése.
Burillák Attila, az Apeh szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy eddig csak kirívó esetben kérték a részletes számlát, és csupán néhány alkalommal szabtak ki bírságot emiatt. A vállalkozók azonban a kiszolgáltatottság érzése miatt - biztos, ami biztos alapon - inkább titkosítják a telefonszámukat, mert ebben az esetben nem adható ki róluk információ.