Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Motorparádé a H amp H Csarnokban

Ez az első hazai motor- és robogó-szakkiállítás, ahol minden márkaképviselő felvonul, hogy bemutathassa típusválasztékát és a 2001. év újdonságait. Remek helyszínt választott a kiállítást szervező M&G marketing. A Kelet-Európában egyedülálló, háromezer négyzetméteres, új, fedett komplexum - teljes légkondicionálással, ezer férőhelyes zárt parkolójával (plusz huszonkét buszparkolójával), korszerű kommunális helyiségeivel és étkezési lehetőséggel maximálisan eleget tesz a 21. század kiállítói igényeinek. 


Keleti csodálat a nyugati csodának Fotó: Reuters

Negyvennégy standon csodálhatjuk meg a motorolaj- és gumiújdonságokat, tartozékokat, felszerelési cikkeket és alkatrészeket, high-tech ruházatokat, térd-, könyék- és gerincprotektorokat, amelyek mind hozzájárulnak a motorozás korlátok nélküli élvezetéhez. Az idei bemutatóévben sajnos helyszíni árusítás nem lesz, de jó hír, hogy ezentúl minden páros évben megrendezésre kerül majd a vásárlással egybekötött Interwheel jamboree is. Március 9-én, pénteken 10-18 óráig szakmai nap lesz, de 1500 forintos belépő ellenében bárki „szakmabelivé” válhat. Az érdeklődő nagyközönség számára 10-én és 11-én 10-19 óráig állnak majd nyitva a kapuk, a felnőtt belépő 800, a gyerek- (6-14 év között) és a nyugdíjas- (65-120 év között) jegy pedig 400 forintba kerül. A hat év alatti „motorosok” a kiállítást díjtalanul tekinthetik meg. A Budapest, X. kerület, Gyömrői út 63. szám alatt található motor- és robogókiállítás BKV-val is igen egyszerűen megközelíthető, a hármas metróval Kőbánya-Kispest végállomásig, onnan pedig az 51-es autóbusszal három megállót kell utazni. Szombaton és vasárnap a metró végállomásától díjmentes Interwheel-autóbusz is közlekedik majd folyamatosan, körforgalomban. Minden belépőjegy egyben tombola is, a három értékes díjat (Hyosung 50 cm3-es robogó, motoros ruházat és egy versenybukósisak) vasárnap, tizenöt perccel a zárás előtt sorsolják ki a helyszínen. Néhány kiállított csemege: BMW R 1150, C1, Kawasaki ZRX 1200, Honda supersport CBR 600 FS, Suzuki extrém sport GSX-R 1000, Moto-Guzzi, Triumph, Harley-Davidson, Buell, Yamaha, KTM, Malaguti, Bajaj, Peugeot, Benelli, Piaggio, Gilera, Vespa. A kiállítás egyik szenzációs meglepetése lesz a megújult Danuvia név - részletek a helyszínen! 


Az első géperejű kétkerekű

A Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach által tervezett 0,5 lóerős „speed” masina tekinthető a mai motorkerékpárok ősének. A gyorsjáratú belső égésű motorral felszerelt kétkerekű jármű 1885 novemberében tette meg első háromkilométeres útját a németországi Stuttgart környékén. Ha a motort be akarták indítani, be kellett gyújtani az izzócső alatti kis lángot és a motort a kurbli segítségével átforgatni, az egész manőver nem tartott tovább egy percnél. Az elindulás már sokkal egyszerűbb volt (egy gépészmérnök számára), ugyanis össze kellett kapcsolni a motort a kerékpárral, ami egy emelő, egy zsinór és egy feszítőkerék segítségével történt. Mivel a sok kezelő szerv működtetése teljesen lekötötte dédapáink figyelmét - a járműre két hátsó kitámasztó kereket is szereltek - így legalább az egyensúlyozásra nem kellett figyelni. (K. S.)


Magyarország legöregebb motorosa

Szinte bizonyosra vehető, hogy a 86 éves Éder Rezső hazánk legidősebb aktívan motorozó embere. Motorozni elég későn, 1970-ben tanult meg, de hetente többször pattan fel Simpson B 50-es járgányára, hogy a Baranya megyei Somogyviszlóról berobogjon Szigetvárra elintézni a nagybevásárlásokat és a család ügyes-bajos dolgait. Motorjára sohasem kényszerből, hanem mindig élvezettel ül fel, mint mondja: arcán a szél simogatása egyet jelent a szabadság élvezetével. (K. S.)