Vissza a tartalomjegyzékhez

Danka Ildikó
Autópályamunkák vitákkal kísérve

A tavasz kezdetével ismét beindulnak az autópálya-építések, illetve -felújítások. De most sem maradt el a vita, többen megkérdőjelezték a kormány eljárásának törvényszerűségét, mivel az M7-es autópálya felújítása és bővítése esetében sem lett kiírva pályázat. Vitatható még a beállított költség is. Mindenesetre a Betonút-Vegyépszer alkotta konzorcium folytatja az M3-as autópálya felújítását, illetve a napokban elkezdi az M7-es autópálya továbbépítését. 


Csúcsforgalom: Lassan a cél felé Fotó: Reuters

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és Betonút-Vegyépszer alkotta konzorcium hosszas vita után végül is megegyezett az M7-es felújításának árában, amely körülbelül 35-40 milliárd forintot jelent. Szakértők szerint a határidők betartásához legkésőbb március 15-ig el kell kezdeni a munkálatokat. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója a Heteknek elmondta, hogy a tervek szerint felújítják a már működő régebbi „rázópadszerű” útszakaszokat is, ezenkívül Balatonvilágostól Zamárdiig meghosszabbítják az autópályát. 
Az SZDSZ szerint elfogadhatatlan, hogy a korábbi ajánlatokhoz képest kétszeres áron valósuljon meg az M7-est érintő beruházás - közölte Lotz Károly korábbi közlekedési miniszter. Kovács Kálmán lapunknak elmondta, hogy a hírek szerint a beruházási alkudozások 35-40 milliárd forintról szólnak, holott az 1998-ban kiírt pályázatra olyan vállalkozók jelentkeztek, akik - mai árakon számítva - körülbelül 15-16 milliárd forintért vállalták volna el ugyanezt a munkát. A dupla ár egyrészt a versenytárgyalás elmaradása miatt „jött össze”, másrészt azért, mert a kormány által megbízott vállalat - szakértelem hiányában - nem rendelkezik azokkal a gépekkel, berendezésekkel, mint amilyenekkel az ezen a területen dolgozó szakértő cégek igen. Kovács Kálmán tudomása szerint így a konzorciumnak az építésre szánt költségekből először is meg kellett vásárolniuk az alapvető felszereléseket, mint például egy kétmilliárd forintos keverőtelepet, illetve gépeket, berendezéseket, amelyek nagy részét csak bérli, vagy lízingeli a cég, s így ez további súlyos kiadásokat jelent. Ezenkívül huszonhét mérnököt szerződtettek, akiket szintén más cégektől „vásároltak” meg. Kovács szerint „etikai rombolás” zajlik az országban azzal, hogy a kormányzat (immár másodízben) versenyeztetés nélkül bízott meg vállalkozókat az autópálya-építéssel. Kovács arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány lemondott az európai uniós (ISPA) támogatásokról, ami körülbelül 50-60 milliárd forint kiesést jelent az országnak, valamint jelentősen rontja nemzetközi megítélésünket. E hitel igénylésének az volt ugyanis a feltétele, hogy a kormányzat nemzetközi versenyeztetést írjon ki. 
Bakonyi István lapunknak elmondta, hogy napokon belül elkezdődik a munka az M7-esen. Külön kommunikációs tervet dolgoztak ki az autósok tájékoztatására, hogy a lehető legkevésbé alakuljon ki torlódás. Az Autópálya Magazint, az országos nagy tévécsatornákat, illetve a rádióállomásokat figyelve pontosan tájékozódhatnak az útnak indulók az aktuális helyzetről, hogy éppen mikor és melyik csomópontban történik felújítás. Felállítanak egy változtatható feliratú kijelző táblát is az M7-es autópálya elején, Budapesten, amelyen a legaktuálisabb hírek lesznek olvashatók, hogy az autósok már az induláskor megfelelő információkkal rendelkezzenek, és előre meg tudják tervezni, hogy melyik utat válasszák. 
Néhány héten belül folytatódik az M3-as autópálya Füzesabony-Polgár közötti 61,5 kilométeres szakaszának építése is, ahol a kész földtöltés betonozásával folytatódnak a munkálatok. Az épülő autópályaszakasz töltésén végzett süllyedési mérések kedvező értékeket mutatnak, így műszakilag nincs akadálya a betonréteg felhordásának. Turgyán Tamás a Magyar Autópálya-építő Konzorcium szóvivője szerint az őszi-téli enyhe időjárásnak köszönhetően a tervezettnél 3-4 héttel előbbre tartanak az útépítési munkálatokkal, s a jelenlegi készültségi fok 17 százalékos. Az új szakaszon összesen 3600-an kezdik most meg a munkát, csaknem 600 markoló- és rakodógép, valamint szállító teherautó vonul fel. A beruházók eddig a terveknek megfelelően tartani tudták a kilométerenkénti 1,098 milliárd forintos költséget.