Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Visszaléptek a Malév befektetői

Hányatott sorsú a magyar nemzeti légiforgalmi társaság, a Malév Rt. Nem könynyű manapság befektetőt találni kisebbségi részvénycsomagjára, és ha sikerül - mint ahogy az az Alitalia esetében történt -, akkor abból nem származik sok köszönet. Az állami kézben lévő gazdasági társaságok közül tán egyik sem fogyasztott el annyi elnököt és vezérigazgatót az Orbán-kormány bő két esztendeje alatt, mint a Malév. Rendre felbukkannak a szakmai befektetők érdeklődéséről szóló hírek - Swissair, British Airways, Lufthansa -, és abban is megegyeznek a tulajdonos ÁPV Rt. vezetői, hogy egy stratégiai légi szövetséghez illene csatlakozni, azután kiderül, hogy mindez a légvárak birodalmában való kergetőzéssel ér fel. 

Erre lehet következtetni abból, hogy az elmúlt napokban hivatalosan bejelentették: a kisebbségi részvénycsomagot tartalmazó privatizációs ajánlat iránt érdeklődő, a titkossági nyilatkozatot aláíró hét stratégiai befektető közül csak négy érdeklődött komolyabban, és a január 8-i beadási határidő előtt ezek is visszaléptek. Így az eredményhirdetés időpontjában már nem volt kik között eredményt hirdetni a teljes érdektelenség miatt.
A világ légiforgalma nagy léptékben fejlődik, a Malév is - előzetes adatok szerint - több utast szállított 2000-ben, mint az azt megelőző esztendőben. Az árufuvarozás eredményei sem rosszak. A nemzetközi légi fuvarozási piacot azonban nagyfokú bizonytalanság jellemzi. A magas olajárak kárvallottjai közül a repülőtársaságok az elsők között találhatók. A globális légi szövetségek stabilnak tűnő összetételéről is kiderült, hogy nem bizonyultak olyan tartósnak, mint ahogy ezt korábban a szakmai körökben hitték. Az olyan kis légitársasá-gok, mint amilyen a Malév is, korántsem férnek bele ezeknek a szövetségeknek a jelenlegi elképzeléseibe. Mégsem olyan rugalmasak, mint ahogyan magukról állítják, így a nagy társaságok útvonalaira történő „ráhordás” ma még korlátozott. A kis társaságok többsége veszteséges, vagyis felvásárlásuk kezdetben csak a terheket növelné. Nem is olyan régen hasonlóképpen kudarcot vallott a görög Olympic eladása, mint a magyar légitársaságé. A KLM szerette volna egy kisebb angol versenytársát felvásárolni, de ez éppen úgy kudarcot vallott, mint tárgyalásai az Alitaliával.
Vannak olyan vélemények is, hogy az ÁPV Rt. talán nem is nagyon akarta a 10 százaléknyi Malév-részvénycsomagot eladni. Most ugyanis arra hivatkozhat, hogy maga lesz kénytelen alaptőkét emelni a társaságban, amire pénzt különíthet el. Akár sikerül ez a terv, akár nem, a Malév Rt. korántsem lábal még ki ezzel évtizedes problémáiból. (B. M.)