Vissza a tartalomjegyzékhez


Fékteszt

A hosszú szerpentinekkel tarkított lejtmenet igazi próbát jelent az autók fékrendszerének. Régi igazság, hogy amilyen sebességi fokozatban tudunk haladni hegymenetben, ezt a fokozatot használjuk lefele menet is. A motorfék üzem megkíméli a féktárcsákat a túlzott felmelegedéstől, melyek extrém esetben 5-700 Celsius fokra is felhevülhetnek. E fölött a hőmérséklet felett, mivel a fékfolyadékban gőzbuborékok képződnek, a fékhatás veszélyesen lecsökkenhet. Jó minőségű fékrendszerről beszélünk, ha a fékbetét és a tárcsa közötti súrlódási együttható a hőmérséklet emelkedésével is állandó értékű, vagyis a mért féktávolság hideg és meleg fékekkel is közel azonos hosszúságú. A német Auto Motor und Sport 1999-2000. évi féktesztjei alapján összeállítottuk azon autók listáját, ahol a hideg és meleg fékekkel mért féktávolság között jelentős, 15 százalék feletti különbség volt. (K.S.)

Autótípus 100 km/h-ról mért féktáv hideg/meleg Különbség %-ban
Opel Corsa 1.2 48,8/55,9 15
BMW 320i 39,4/45,4 15
BMW 750i 37,8/43,3 15
Daewoo Nubira 2.0 47,0/54,3 16
Fiat Marea 1.8 39,3/46,3 18
Renault Clio 1.6 41,0/48,2 18
Jeep Grand Cherokee 4.7 37,5/52,1 18
Kia Clarus 2.0 44,9/54,3 21
Toyota Lexus GS300 38,6/47,0 22
Mazda MX-5 1.9 37,5/48,2 29
Land Rover Discovery 4.7 44,9/59,4 32
Fiat Brava JTD 42,4/55,9 32
Mitsubishi Carisma 1.6 40,6/59,4 46