Vissza a tartalomjegyzékhez

Somorjai László
Ötmillió éhes szempár

A karácsonyi ünnepek alatt csúcsidőben olykor az ország népességének a fele is letelepedett a televízió elé. A tavalyi időszakhoz hasonlóan a kereskedelmi csatornák uralták a médiapiacot, sőt, nézettségi arányuk a tavalyi 80 százalékról 87-re növekedett (Hetek, 2000. január 8., ). Idén azonban a megszüntetett TV3 már nem oszto(zo)tt (se nem szorzott) a versenyben. A december 23-tól 26-ig tartó időszak összesített adatai szerint az RTL Klub 45,9 százalékos előnyt szerzett versenytársa, a TV2 34,5 százalékú közönségarányához képest a 18-49 éves „fogyasztók” körében. A közszolgálati m1 és m2 összesen 6,5 százalék átlagos nézettségaránnyal „büszkélkedhet” (m1: 5,3 százalék, m2: 1,2 százalék). Az összlakosság, azaz a 4 éves kornál idősebb teljes népesség között végzett felmérés adatai ekképp módosultak: RTL Klub - 40,6 százalék, TV2 - 35,8 százalék, m1 - 8,9 százalék, m2 - 1,3 százalék. Ezt az eredményt az 50 évesnél idősebb tévénézők eltérő ízlésvilága magyarázhatja.


Forrás: AGB Hungary (kattintson a képre)

A rekordot karácsony másnapja, december 25-e jelentette. A délutáni órákban a TV2-n a Beethoven című amerikai családi vígjátékra mintegy 2-2,5 millióan voltak kíváncsiak, utána azonban a rivális kereskedelmi csatorna átvette a vezetést. A Legyél te is milliomos! (RTL Klub) című vetélkedő műsor diák résztvevőinek, illetve a Reszkessetek betörők című amerikai filmvígjáték (RTL Klub) gyermek főhősének az ország egyharmada drukkolt (a film vége felé pedig már több mint 3,5 millió néző). Eközben A Megfeszített című millenniumi rockoperára, illetve a Millenniumi mesékre az m1-en mintegy 200-300 ezren voltak kíváncsiak. A Mária, Jézus anyja című olasz tévéfilm hívei csak lassacskán érték el az átlag 500 ezres nézőszámot, Verdi Traviátája alatt pedig az m1-es csatornán lassacskán szinte teljesen elfogyatkoztak a nézők.