Vissza a tartalomjegyzékhez


Első teleseknek

A statisztikák szerint a téli időszakban öt-hatszor több baleset történik, ami nem csupán a mostohább útviszonyoknak köszönhető. Az első hó megjelenésekor a közlekedés jóval lassabb lesz annál, mint amit az útviszonyok indokolnának. Egy rutin nélküli vezetőnek hosszabb időre van szüksége ahhoz, hogy vezetéstechnikáját a megváltozott körülményekhez igazítsa. Ezért szükséges, hogy ember és az autója egyaránt felkészüljön a télre. 

Ilyenkor hosszú sorok kígyóznak a gumiszerelő műhelyek előtt, jómagam is áramszünetekkel tarkított tíz hosszú órát várakoztam a tavalyi nagy havazás közepette egy mecsekaljai gumis mesterre. A nyáron használatos gumiabroncsok téli útviszonyok között teljességgel hasznavehetetlenek, és kifejezetten balesetveszélyesek. A felelősségteljes autózás fogalomkörébe ugyanúgy beletartozik a téligumi-készlet, mint a gyerekülés vagy a biztonsági övek használata. Pénztárcakímélő megoldásnak tűnik két darab, a meghajtott kerekekre szerelt téli gumi, ami az elindulást mindenképpen segíti, de hirtelen kormánymozdulatokra vagy fékezéskor a két kisebb tapadó képességű gumi miatt az autó könnyen megpördülhet. Négy darab gyengébb minőségű téli gumi vásárlása 13 colos méretben 50 ezer forinttól indul, de a nagyobb autókon használatos 16 colos „teszt-győztes” téli gumik ára 300 ezer forintra is „felpumpálódhat”. Ne érezzük kínosan magunkat, ha a karácsonyi ünnepek előtt az erősen megcsappant házi kassza miatt csak olcsó téli gumit tudunk vásárolni, havas-jeges útviszonyok között ez is kenterbe veri a legjobb nyáriakat. 

Fontos kellékek a téli autózáshoz

Szerencsések azok, akik reggelente fűtött garázsból indulnak el autójukkal. Nekik a hideg szélvédőre kicsapódott pára sem okozhat problémát. A párásodás megakadályozásának legjobb módja a légkondicionáló működtetése, akár hűtésre, akár fűtésre használjuk, működésének „mellékterméke”, hogy nedvességet von el a környezetétől. Ha híján vagyunk ennek a szerkezetnek, feltétlen be kell szerezni egy páratörlő kendőt, melynek vékony filmrétege valamelyest késlelteti a párásodást, de mi is besegíthetünk a gumitálcákon felgyülemlett hólé rendszeres kiöntésével. Az autósok többsége „csillag garázsban” parkol, a lehullott hó és a járműre tapadt jégréteg egyaránt késleltetheti az elindulás idejét. A takarításhoz nélkülözhetetlen a nyeles kefe és egy jégkaparó. Tízperces kemény munka után - miután kiderült, hogy saját autónkat tisztítottuk meg - ráérünk életre kelteni a motort. Ez általában abban az esetben sikerülhet, ha a zárolajozó-jégoldó spray a kabátzsebünkben és nem a kesztyűtartóban van. Téli időszakban főleg mosatás után minden zárbetétbe fújjunk belőle eleget, mintegy kiszorítva onnan a fagyveszélyes vizet. A hosszú motorbemelegítési korszak már lejárt, a korszerű motorok illesztése, anyagminősége, de a kis viszkozitású motorolajok sem kívánják ezt meg. A parkolókban terheletlen állapotban pöfögő motor egyébként is később melegszik fel, nem beszélve a kipufogóból távozó kellemetlen bűzről. A latyakos hó fékdobokba való bejutása miatt éjszakai parkoláskor ne húzzuk be a kéziféket, így megakadályozhatjuk a fékek befagyását. A legtöbb külföldi országban kötelező, de a hegyvidéken lakóknak is jó szolgálatot tehet egy pár hólánc beszerzése. Felszerelését nem árt „száraz” körülmények között begyakorolni. A hólánccal legfeljebb 40-50 kilométeres sebesség a biztonságos, szárazabb útra érve pedig a rendkívüli kopás és a téli gumikhoz képest merőben más stabilitás miatt ajánlott leszerelni. 3-4 éves használat után számítani lehet arra, hogy az akkumulátor egy hidegebb reggelen megadja magát, de feledékenységből mi is lemeríthetjük egy bekapcsolva hagyott elektromos fogyasztó által. Ilyenkor nélkülözhetetlen egy indítókábel-pár és egy segítőkész autóstárs. Hároméves használat után a fagyálló hűtőfolyadékot érdemes lecseréltetni, melynek fagyhatára legalább -25 fok legyen. Ezt a mérést a legtöbb benzinkútnál díjmentesen elvégzik. 
Az ablakmosó tartályba töltsünk téli folyadékot, és ellenőrizzük le az ablaktörlő lapátokat, mert töredezett-szakadt állapotban nem tudnak elbánni a latyakos hólével. 

Ha a körülmények mostohák

Síkos úton kis gázzal induljunk el, ha kipörögnek a kerekek, használjuk a 2. sebességfokozatot. Ha a hó fogságába estünk, önerőből csak úgy szabadulhatunk ki, ha felváltva előre és hátramenetbe kapcsolgatunk, meghintáztatva az autónkat. Ha az így nyert lendületet kihasználva sem tudunk előre jutni, jó szolgálatot tesz egy kézi lapát, de vontatókötél beszerzéséről se feledkezzünk meg. Jeges, letaposott havon való fékezéskor a blokkolásgátló csak erős túlzással nevezhető biztonságosnak, mivel egy ABS-sel felszerelt autó fékútja 50 százalékkal is hosszabb lehet a blokkoló kerekekhez képest. Blokkolás közben viszont irányíthatatlan az autó, ezért mindkét esetben tartsunk akkora követési 
távolságot, hogy egy váratlanul felbukkanó akadály előtt biztonságosan meg tudjunk állni. Télen nem mindig érdemes a forgalom ritmusát felvenni. Az autókonvoj élén száguldó kocsit vezetheti egy nálunk sokkal nagyobb rutinnal rendelkező „rally-pilóta”, de lehet egy „első teles” tanulóvezető is. Illik, nem illik, a haladási sebességet és a követési távolságot elsősorban az útviszonyokhoz igazítsuk, és csak utána a rutinunkhoz. (K.S.)