Vissza a tartalomjegyzékhez

Birovecz Eszter
Kíméletlen akciók

Ha a városban járva-kelve nagy tömeg vesz körül bennünket, az üzletek feldíszítve, a hangszóróból andalító zene szól, és mindenhol óriási akciós feliratokba ütközhetünk, tudhatjuk, hogy közeleg a karácsony. Szerte a városban, minden helyen vannak akciók a legkisebb bodegától kezdve a nagy üzletközpontokig. Az akciós termékek köre az élelmiszerektől kezdve egészen a tartós fogyasztási cikkekig terjed. Ezért mielőtt bevásárló körútra indulnánk, jól teszszük, ha tájékozódunk előbb az aktuális piaci árak felől.


Karácsony a nagy bevásárlás szezonja. Áruk és árak a központban Fotó: Somorjai L.

Láthatóan az ünnep közeledtével még jobban kiéleződik az árverseny a nagy bevásárló- központok között. Akció akció hátán, így ha lehet, most még olcsóbban vásárolhatunk, mint bármikor az év során: mindenhol akciós termékek között szerepelnek a hűtőszekrények, mikrohullámú sütők, mosógépek, konyhai gépszettek és egyéb háztartási kisgépek. Ebben a felfokozott versenyben szokássá vált, hogy a hipermarketek mindennap nézik, figyelik a konkurens üzletek árait, árváltozásait, amire szinte azonnal reagálnak. Előfordult az is, hogy az egyik hipermarket bejáratánál nagy betűkkel kiírták egy másik hipermarket árait összevetve a sajátjaikkal. (Ezért a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot is indított ellenük.) Ez a feszes verseny a karácsonyi nagybevásárlás miatt csak még jobban kiéleződik. Ezt nemcsak az akció százalékban mért nagyságán lehet érezni, hanem azon is, hogy nagyszámú, szinte minden termékcsaládra kiterjedő árengedményekkel és nyereményakciókkal rukkolnak elő az üzletek. A francia érdekeltségű Auchan például meghirdette, hogy ha valaki egy terméket drágábban vesz meg az Auchanban, mint máshol, akkor az árrés ötszörösét fizeti ki a kuncsaftnak - kivéve, ha az az áru máshol akciós volt -, mivel üzletpolitikájuk az, hogy mindenben ők legyenek a legolcsóbbak. „Nem törekszünk nagy árrésre, hanem azt a politikát követjük, hogy többet adjunk el olcsóbban, ahogy a közmondás is mondja, hogy sok kicsi sokra megy” - nyilatkozta lapunknak Bors Kinga kontrolling vezető.
Amíg a felfokozott árverseny nekünk, vásárlóknak jó, addig az üzletekbe beszállító cégeknek nem biztos, hogy előnyös. Ugyan minden nagy bevásárlóközpont fennhangon híreszteli, hogy ő bizony magyar beszállítókkal dolgozik, de a nagytőkések szinte kíméletlenül diktálják a felvásárlói árakat. A beszállítók számára kötelezővé teszik a rendszeres árkedvezmény mértékét, valamint az időszakos extra árengedményeket, mint például karácsonykor a halak áránál, szilveszterkor a virslinél, húsvétkor pedig a sonka áránál. A beszállítóknak pedig szinte semmi beleszólási joguk nincsen az áralkuba, hiszen ha a beszállító nem hajlandó a felkínált alacsony áron adni termékét, akkor a válasz annyi: „van még más cég is, köszönjük az eddigi együttműködést, inkább másokkal kötünk üzletet”. Amikor tehát egy Cora, Tesco, Auchan, Metro akciózni akar, akkor árengedményeit áthárítja a beszállítóra, vagy a nagy - 30-270 napos - fizetési határidőből finanszírozza meg akcióit. Mivel a hipermarketekben mindenki készpénzzel fizet, ezért a beszállító által meghitelezett áru összegének a többszöröse is befolyik addig, míg egyszer fizetnie kell. Ezeket a nagy öszegeket pedig addig megforgatja, „megfialtatja”, így neki sokszor még az is megéri, hogy később az amúgy is nyomott beszerzői árak alatt akciózzon.
A kereskedőegységek vérre menő árküzdelmében minden esetre jól jár az a vásárló, akinek pont egy akciós termékre van szüksége. Ha megvan a rávalónk, és tényleg szükségünk van hűtőre, mosógépre, mosogatógépre vagy egyéb konyhai gépekre, akkor érdemes még idén beszerezni ezeket akciós áruk miatt, hiszen január elsejétől újabb áremelésre számíthatunk.