Vissza a tartalomjegyzékhez


A CD-ipar alkonya

Közel minden negyedik brit zenehallgató öt éven belül megszűnik CD-vásárló lenni és a csillogó korongok helyett számítógépes formátumban tárolja majd kedvenc hallgatnivalóit - ez derül ki egy angol piackutató cég nemrég végzett felméréséből. A szóban forgó kimutatás - amelyet többek között a számítógépes multimédia-eszközök készítőjeként ismert Creative Labs rendelt meg - alkalmával a 15 és 64 év közötti megkérdezettek 24 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legkésőbb öt éven belül CD vásárlás helyett hordozható digitális adathordozón fogja magával cipelni audiogyűjteményét. Ami azonban igazán sokkoló lehet e felmérés tanulságai közül a nagy lemezcégek számára, az a fiatal korosztály érdeklődése az új digitális - ám a szerzői jog érvényesítését nem feltétlenül lehetővé tevő - audio-adathordozók iránt. A 15 és 24 év közöttiek ugyanis több, mint egyharmada, az internet-használóknak pedig pontosan 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy öt éven belül nem CD-ről, hanem más, hordozható audioeszközről hallgatja kedvenc zenéit. Bár nem minden felmérés jósolja ilyen robbanásszerűnek az alternatív lehetőségek elterjedését, az a tény, hogy a megkérdezett internet-felhasználók 85 százaléka már töltött le valamilyen zenét a világhálóról, némileg alátámasztja a gyártók a hordozható audioeszközök - elsősorban az MP3-lejátszók - piacának gyors fejlődésébe vetett hitét. Duncan Jackson, a Creatvite Labs Europe igazgatója szerint: „Nagyon sok internetező már látja értelmét hordozható MP3-lejátszó beszerzésének, hiszen egy korszerű készüléken akár több CD anyaga is elfér. A másik oldalról pedig a PC köré épülő audiorendszerek lassan valós kihívást jelentenek a hagyományos HIFI-rendszerek számára is. A Market and Opinion Research International által ez év júliusában végzett felmérés alkalmával 1629 embert kérdeztek meg. (Internet)