Vissza a tartalomjegyzékhez

Hetek-összeállítás
Ütközés a kifutópályán

„A repülőgép farokrészében ültem, ami teljesen az oldalán feküdt… nem tudtuk kinyitni a vészkijáratot, mert a föld felőli oldalon volt. A kabin kezdett megtelni füsttel, és attól féltem, bennégünk, de nem gyulladtunk ki” - így emlékezett egy túlélő a keddi tajpeji repülőgép-katasztrófára, melyben 81-en vesztették életüket.


A szingapúri repülőgép egyik motorja a kifutópályán. Minden második utas megmenekült     Fotó: Reuters

A Singapore Airlines 159 utassal és 20 főnyi személyzettel felszálló Boeing 747-ese Los Angeles felé tartott volna kedden, amikor a felszállópályán szemtanúk és a pilóta elmondása szerint egy ismeretlen tárgyba ütközött. A szakemberek később egy kereket találtak a helyszínen, amely nem tartozott a szerencsétlenül járt géphez. A Polgári Repülésügyi Igazgatóság szerint a gép azután gyulladt ki, hogy - elfogadható fel- és leszállási körülmények között - kicsúszott a kifutópályáról. Ez utóbbi azért is kapott hangsúlyos helyet a jelentésben, mivel a túlélők megkérdőjelezték, alkalmasak voltak-e az időjárási viszonyok a gép felszállására. „Egyszerűen iszonyú idő volt. El sem tudtam hinni, hogy ilyen időben felszállunk” - emlékezett egy túlélő a katasztrófa után.
A túlélők beszámolója szerint egyébként a gépen egy durranás hallatszott, majd a gép elejétől egy tűzgolyó söpört végig az utastéren. Az első hivatalos jelentések azt latolgatták, hogy a gép a Tajvan szigetén pusztító és több halálos áldozatot követelő tájfun miatt zuhanhatott vissza alig valamivel a felszállást követően, ám konkrét okot eddig még nem találtak a szakértők. A 89 halálos áldozat mellett sokan megsérültek. 44 személy kórházi ápolásra szorul, 54-en csak kisebb karcolásokat szenvedtek, vagy érintetlenül vészelték át a katasztrófát - ők elsősorban a gép hátsó részében tartózkodók közül kerültek ki. A CNN telefonon kérdezte a balesetről John Diazt, az egyik túlélőt, akit egy tajvani kórházban ápolnak kartöréssel és égési sérülésekkel. Diaz elmondása szerint a gép egyszerűen kettészakadt. Ő maga néhány utastársával idejében ki tudott mászni, miután kifeszítették az ajtót, közvetlenül azelőtt, hogy mögöttük felcsaptak a lángok.
A Boeing 747-est 1997-ben újonnan vásárolták a gyártótól, és utoljára ez év szeptemberében végeztek rajta komolyabb felújítási munkát. A Singapore Airlines egyébként 28 éves fennállása alatt eddig balesetmentesen közlekedett. Amennyiben bebizonyosodik, hogy a kifutópályán talált keréknek köze lehet a balesethez - több túlélő beszámolt róla, hogy úgy érezték, mintha valamibe beleütközött volna a gép - akkor ez a közelmúltban már a második eset, hogy a felszállópályán fekvő idegen tárgy katasztrófát okozott. Utoljára ez év nyarán okozott balesetet egy a kifutópályán fekvő idegen tárgy: a Párizsban felszálló Concorde balesetének nem volt túlélője.