Vissza a tartalomjegyzékhez

Birovecz Eszter
Csendes boltháború

Egyelőre nem igazolódott be az a félelem, amelyik már-már ellehetetlenülni látta a kis üzleteket a nagy bevásárlóközpontok megjelenése miatt. A GfK Piackutató Intézet legfrissebb felmérése ugyan robbanásszerű (11 százalékos) növekedést mutatott ki a hipermarketek forgalomnövekedése terén az elmúlt három évben, de ezzel párhuzamosan „csak” 5 százalékkal csökkent a kis vegyesboltok részesedése.

Egyértelmű tehát a koncentráció, de ez a jelek szerint nem járt együtt az önálló boltok tömeges ellehetetlenülésével, azaz a bolttulajdonosok megtalálták az alkalmazkodás legkedvezőbb módját. A következő években várhatóan tovább folytatódik a koncentráció: a nagy eladótérrel rendelkező árudák száma nő, míg a kis alapterületű üzletek aránya tovább zsugorodik.
Ez a folyamat 1996-1997-től kezdve vált szembetűnővé, ekkor az összes bolt 2,2 százalékát tették ki a 400 négyzetméteres eladótérnél nagyobb üzletek, amelyek akkor a fogyasztási cikkek kereskedelmi forgalmának 43 százalékát bonyolították le. Ebben az évben már 4 százalékát teszik ki a piacnak, és részesedésük a forgalomból elérheti a 60 százalékot.
A tanulmány szerint a boltok választéka még mindig dinamikusan változik. Napjainkban az idő egyre értékesebbé válik, ezért a fogyasztók egy része mindinkább a kényelmi termékeket keresi: terjednek a mélyhűtött áruk, készételek és az azonnal elfogyasztható élelmiszerek, különösen a szupermarketek kínálatában. Másrészről pedig, különösen a fiatal fogyasztók egyre inkább az egészséges táplálkozás és az egészséges életmód hívei. Így például az alacsony kalóriatartalmú vagy vitaminozott árucikkeket részesítik előnyben. Ezt a trendet a nagy vásárlóerővel rendelkező budapestiek szokásai diktálják.
Az elmúlt nyolc-tíz évben a fogyasztás kifejezetten étel- és italközpontú volt, de ez - úgy tűnik - ez évtől megváltozik, mert a háztartások kiadásaiban nő a testápolás és a kozmetika, a lakásfelújítás, háztartási felszerelések, műszaki cikkek, a mobilitás érdekében a saját autó vagy a repülőjegy és a szabadidő súlya.

A különböző bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából az elmúlt három év VII-VIII. hónapjaiban (%-ban)

Bolttípus   1997.   1998.   1999.   2000.
Hipermarket   3   5   8   14
Szupermarket   18   16   16   16
Nagy diszkont   18   21   19   21
Nagykereskedelem   5   5   8   8
Kis vegyesbolt   33   32   30   28
Kis diszkont   10   9   8   6
Utcai árus   3   3   3   2
Egyéb   10   9   8   5

Forrás: GfK Piackutató Intézet