Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársainktól
Kék fénnyel száguldók

Rendőrségi körökben egyre többen vitatják a kék lámpák használatának jelenlegi gyakorlatát - bár ezt hivatalosan senki sem meri kijelenteni. A kérdés aktualitására Nógrádi László közlekedési miniszter közúti balesete hívta fel a figyelmet, aki mint ismeretes egy útavatásra sietett Audijával, amikor a kocsisor mellett elhaladva egy abból kikanyarodó Trabanttal ütközött. A kormányszóvivő bejelentette, hogy vizsgálják az ügyet, és rövid időn belül szigorítani szándékoznak a megkülönböztető jelzések használatáról szóló jogszabályokat.

Nem hivatalos információk szerint csaknem hatszázan használnak úgynevezett megkülönböztető jelzést, melynek engedélyezése első fokon az ORFK, másodfokon pedig a Belügyminisztérium hatáskörébe tartozik. A közlekedési rendőrök beszámoltak már fiatal, öltönyös yuppikról, akik politikai kapcsolataikra hivatkozva engedik meg maguknak a villogó használatát. Megfigyelők állítják, hogy bizonyos körökben már a társadalmi elithez való tartozás jele a kék fény, sőt - mint kiderült - van olyan történelmi egyház, melynek vezetője szintén rendelkezik egy villogóval.
„Szinte kizárt, hogy a miniszteri Audi 160-180 km/órával haladt volna, mivel akkor nemcsak a Trabant, hanem a Audi utasai között is lett volna halott - nyilatkozta lapunknak egy közlekedési szakértő annak kapcsán, hogy az interneten megjelentek olyan szemtanúkra hivatkozó állítások, amelyek szerint körülbelül 160-180 kilométer/órás sebességgel haladt a miniszter autója. A „titokzatos” e-mailekben 300 méteres féknyomra és rendőrségi szemtanúra hivatkozik az ismeretlen szerző. A lapunkat tájékoztató szakértő elmondta, hogy ilyen hosszú féknyom elképzelhetetlen, de az ügyben nem is az Audi sebessége a kulcskérdés, mivel a megkülönböztető jelzéssel haladó személygépkocsi „akármennyivel” átlépheti a megengedett haladási sebességet, és figyelmen kívül hagyhatja a záróvonalat.
A kérdés az - amit a rendőrségnek elméletileg vizsgálnia kell -, hogy indokolt volt-e a kék jelzés használata, másrészt a sofőr meggyőződött-e róla: a Trabant észrevette, hogy elsőbbséget kell adnia. A kék villogó használata a miniszter hatásköre, mert ő az utasítást kiadó személy, vagyis ha nem volt indokolt a használat - és erről is hangzottak el vélekedések - akkor a tárcavezetőnek ugyan nincs büntetőjogi felelőssége, de politikai annál inkább.
A baleset esetében pedig a miniszteri sofőr felelőssége a kérdés, mivel a vezetőnek - a KRESZ 49. paragrafusának 2. bekezdése értelmében (lásd keretes írásunkat) - minden lehetséges forgalmi irányból meg kell győződnie arról, hogy az ott közlekedő járművezetők és gyalogosok megadják-e az elsőbbséget.
Az eljárás során az ütközés minden másodpercét - erre a célra készített számítógépes programok segítségével - modellezni fogják, valamint hangszakértők megkísérlik bizonyítani, hogy hallotta-e a Trabant vezetője a sziréna hangját. Mindez várhatóan több hónapot vesz igénybe.
Egy másik szakértő, Dr. Mándi Sándor, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezető-helyettese a Heteknek elmondta, hogy a jogszabály igazából az úgynevezett bevetési járművekről szólt, s különféle rendészeti, nemzetbiztonsági érdekek miatt használható a kék villogó, illetve az ilyen helyzetekben irányítást, vezetést végző személy járművére helyezhető - katasztrófa- és vészhelyzetben. Mint Mándi kifejtette: nagy sebességgel huzamosabb ideig haladni kék villogóval rendkívül megterhelő lehet, egy bizonyos sebesség elérése után Michael Schumacher képességeit meghazudtoló reflexekre van szükség. A szakértő arra a kérdésünkre, hogy a jelzés vajon rendeltetésszerűen volt-e használva, kifejtette: „Ez értelmezés kérdése. Ha szigorúan a jogszabályt nézzük, akkor nem; egy útavatás nem tudom, mennyire sorolható a közérdekbe. Egyébként feleségestől az ember nem szokott eszeveszett ügyben menni.”


A KRESZ 49. paragrafusa kimondja:
(1) A gépjármű megkülönböztető jelzéseket adó berendezéseit csak abban az esetben szabad működtetni, ha a feladat sürgős ellátása, a személy-, élet- és vagyonbiztonság, továbbá a védett személyek és kíséretük biztonsága érdekében az szükséges, és a forgalmi viszonyok azt indokolttá teszik.
(2) A megkülönböztető fény-és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjáró biztosító jelzőberendezéseket jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-23 paragrafusokba foglalt rendelkezéseket figyelmen kívűl hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.