Vissza a tartalomjegyzékhez

Szabó Gergely
Az olasz huszonegyes

Huszonegy éves korszak záródott le a legendás Scuderia Ferrari történetében. Ötévi kemény munka után Michael Schumacher és a Jean Todt által vezetett csapat végre megnyerték a Formula-1 egyéni világbajnoki címét. A Ferrari már tavaly is zsebre tette a konstruktőri címet, annak ellenére, hogy Michael Schumachert lábtörése miatt a szezon felében nélkülözniük kellett. Sőt Eddie Irvine a szezon végéig esélyes maradt a pilóták bajnoki címére. Schumi tavaly Malajziában csúcsformában tért vissza a lábtörése után, és az idén is szenzációs teljesítménnyel kezdett.


A háromszoros világbajnok már új célokon gondolkodik     Fotó: Reuters

Ferrari dupla győzelem Melbourne-ben Schumival az élen. A harmadik nagy meglepetésre Ralf Schumacher a frissen debütáló BMW-Williamsben. További két Schumacher-győzelem Interlagosban és Imolában. A McLaren-Mercedes csapat az első két versenyen nem is szerez pontot. A San Marinó-i nagydíjon a Häkkinen-Coulthard páros már a 2. és a 3. helyen, majd az új, tavaszi időpontban rendezett silverstone-i futamon Coulthard megszerzi a McLaren első idei győzelmét Häkkinen és Schumacher, no meg a hazai közönség előtt. Újabb McLaren kettős győzelem Barcelonában, ezúttal fordított felállásban, Schumacher csak az ötödik öcscse és Barichello mögött. A nürburgringi Európa-nagydíjon ismét fordul a kocka, Häkkinen és Coulthard ismét Schumacher mögé szorulnak.
A monacói nagydíjat csak harmadszorra sikerül elindítani. Schumacher és Jarno Trulli az élen. A német pilóta a verseny felére több mint fél perccel vezet a többiek előtt. A verseny második felében azonban az elrepedt kipufogójából ömlő kipufogógáz miatt szétesik a hátsó futóműve, és kiállásra kényszerül. A győzelem Coulthard ölébe hull. Montrealban viszont ismét duplázik a Ferrari.
Nagyjából az idény felénél járunk, Schumacher nyolcból öt versenyt már megnyert, 56 ponttal vezeti az egyéni bajnokságot. Vajon meg lehet-e állítani? Ami még érdekesebb, hogy erre David Coulthardnak 34 pontjával több esélye van, mint kétszeres világbajnok finn csapattársának. Ekkor kezdődik Michael pechsorozata és Mika Häkkinen feltámadása. A finn a következő ötből három versenyt megnyer (Ausztria, Magyarország és Belgium), miközben Schumi egyszer motorhiba miatt áll ki (Magny-Cours), kétszer pedig a rajt után hátulról belemennek az A1-Ringen és Hockenheimben. Ez utóbbit egyébként nyugodtan nevezhetjük az év versenyének. Eszement előzések, a 18. helyről induló ferraris Barichello élete első győzelme, a pályán kószáló kirúgott francia Mercedes-alkalmazott bosszúja (sikerült…), száraz gumik az esőben és Ross Brawn zseniális taktikája. Schuminak csak két második helyre futja a Hungaroringen és Spa-ban. Fordult a kocka, a finn már 6 ponttal vezet a Ferrari német pilótája előtt.
Ekkor jön az újabb fordulat, és naná, hogy Monzában. Schumacher újra nyer az eksztatikus olasz tifosik előtt, és hátrányát 2 pontra szorítja le. Innentől kezdve megállíthatatlanul tör a világbajnoki cím felé. Ferrari-dupla a fantasztikus indianapolisi pályán 250 ezer néző előtt, ezt a McLaren tisztának nem igazán nevezhető taktikája sem akadályozhatja meg. Coulthard ugyanis (szándékosan?) kiugrik a rajtnál, majd látványosan lelassulva tartja fel Michaelt, hogy Häkkinen utolérhesse. A sors bosszúja nem késik, a skót megkapja a maga 10 másodpercét, Häkkinen autója pedig felmondja a szolgálatot. Két verseny van hátra. Ha Schumacher egyszer nyer vagy kétszer második lesz, már övé a cím, akárhogy is szerepel Häkkinen.
2000, Jom Kippur napja, Szuzuka, Japán. A második helyen autózó Schumacher második kerékcseréjére három körrel később kerül sor, mint az addig vezető Häkkinenére, és pontosan ez idő alatt kicsit jobban kezd szemerkélni az eső. Néhány vad kör a könnyű Ferrarival, majd be a boxba. Schumacher Ross Brawn hangját hallgatja a kerékcsere közben: „Jó lesz… Egész jó lesz.” Michael már várja a Häkkinen feltűnésére reagáló csalódott mondatot: „Nem, mégsem.” Ehelyett a boxból induláskor Ross Brawn megszólal: „Rohadtul jó lesz!!” Schumacher az első helyen, mégpedig nem is akármekkora, 5 másodperces előnnyel! Fél óra múlva ünnepel egész Itália. Kerpenben, Schumi szülővárosában utcát neveznek el az újdonsült háromszoros világbajnokról. Alain Prost és Jody Scheckter (a legutóbbi ferraris világbajnok 1979-ből) méltatják Schumacher kivételes tehetségét. Másnap az olasz La Gazzetta dello Sport mintegy 15 oldalon számol be a szuzukai eseményekről. Két héttel később Schumacher Malajziában újra nyer, hogy 18 pontos előnnyel a konstruktőri címet is bebiztosítsa a Ferrari számára.
Szélsőséges évad volt ez. Schumacher nem kevesebb mint 9-szer diadalmaskodott, ez a futamok több mint fele. A Ferrari és a McLaren pilótáin kívül senki más nem nyert (Häkkinen négyszer, Coulthard háromszor, Barichello egyszer).
Néhány fontosabb mérföldkő a Ferrari 21 szűk esztendejének történetéből:
1979: Jody Scheckter világbajnok a Ferrarival;
1982: a konstruktőri címet beárnyékolja Gilles Villeneuve tragikus halála;
1983: újabb konstruktőri cím;
1988: kettős Ferrari győzelem Monzában (Berger-Alboreto), nem sokkal Enzo halála után;
1990: A mcLarenes Senna 7 ponttal győzi le a ferraris Prostot;
1994-1995: Schumacher két világbajnoki címe a Benettonnal;
1996: Schumacher első éve a Ferrarinál, három győzelem;
1997: öt győzelem, Schumacher végig esélyes, az év végén elveszik pontjait, Villeneuve nyer;
1998: Häkkinen a bajnok, de Schumacher már hat futamot nyer;
1999: Schumi sérülése ellenére konstruktőri cím, Eddie Irvine végig esélyes;
2000: egyéni és konstruktőri cím visszahódítása a Mclarenektől összesen 10 győzelem.
Mivel is fejeződhetne be ez az írás? Ron, kezdd mindig elölről...


Herbert nem bír a rajtokkal

Johnny Herbert minden startnál bepisil. Ezt vallotta be a Forma-1-es Jaguar Ford brit pilótája, aki a vasárnapi Malajziai Nagydíj után befejezi a versenyzést. „Eddig erről senkinek sem beszéltem, de most már nem kell titkolóznom - mondta Herbert. - A többiek általában a kezdés előtt néhány perccel gyorsan elmennek a WC-re, én azonban ilyenkor már nem szállok ki a kocsiból, és a nadrágomba intézem el a kisdolgom. A szerelők többször panaszkodtak a kerékcseréknél és tankolásoknál, hogy elviselhetetlenül büdös az autóm, de az évek alatt ez nálam már hagyománnyá vált.” A 167 cm magas versenyző 12 év alatt - a malajziaival együtt - 161 futamon állt rajthoz és háromszor nyert: 1995-ben Silverstone-ban és Monzában, illetve tavaly a Nürburgringen végzett az első helyen. Herbert a vasárnapi verseny előtt búcsúpartit rendezett, ahol csapattársa, az ír Eddie Irvine meglepő kijelentést tett: „Johnny, a fiúk annyira unták már, hogy mindig bebüdösíted az autót, ezért kitaláltak valamit: amit te a kocsiban folyattál ki, ugyanazt beletöltötték a kulacsodba, amit jóízűen megittál.” (MTI)