Vissza a tartalomjegyzékhez


140 lóerős légtisztító

„Az autókat emberek vezetik. Ennélfogva a Volvónál minden cselekedetünk vezérelve mindenkor a biztonság.”
(Asar Gabrielsson, a Volvo egyik alapítója)


Egy igazi családi autó

Ahány baleset, annyiféle ütközés, a variációk száma végtelen. E tagadhatatlan tényt figyelembe véve a Volvo 80 millió dolláros költségvetéssel létrehozott egy új biztonságtechnikai központot, ahol - a világon egyedülállóként - egy 154 és egy 108 méter hosszúságú úttest légpárnákon mozgatva egymáshoz képest 90 fokkal elforgatható, így bármilyen szögű ütközést tudnak modellezni. Az eseményt 30 videokamera rögzíti, melyek másodpercenként 3000 filmkockát készítenek. A szakembergárda így pontos képet kap a karoszszériaelemek, a biztonsági övek vagy a légzsákok viselkedéséről. Egyébként az ütközést alulról, egy üvegből készült padló alól is lehet fényképezni. Ütközést nemcsak a valóságban, hanem a virtuális világban, akár a tervrajzok alapján is megvizsgálhatnak, modellezve, hogyan viselkedik egy új autó baleset esetén. Nem véletlen, hogy a Volvo szuperszámítógépénél - a NEC SX4-nél - alig akad nagyobb teljesítményű a világon. Minden harmadik eladott Volvo kombi típusú, az ezt kedvelő vásárlói igény kielégítésére a svédországi autógyárnak nem kell a szomszédba mennie. A V70 alkatrészeinek 60 százaléka azonos az S80-as zászlóshajóéval. A tesztelt öthengeres, 140 lóerős motornak változó vezérlése van a szívó és a kipufogó oldalon is, a 220 Nm nyomaték mindig elegendő dinamizmussal mozgatja a másfél mázsás kasztnit. Akinek van plusz 3 milliója és néhány magas beosztású rendőr ismerőse, az választhatja a T5-ös nagynyomású turbómotorral felszerelt változatot, amelynek gyorsulása: 0-100 km/h, 7,1 sec. Skóciába leginkább a 2.5 literes közvetlen befecskendezésű turbó dízelt exportálják, amelynek vegyes átlagfogyasztása 6,5 liter/100 km. A tesztelt benzines változatnak - melynek károsanyag-kibocsátása már most kielégíti az európai 2005-ös emissziós értékeket - városi fogyasztása 11,5 liter/100 km volt. Nehéz lenne felsorolni a V70 összes biztonsági és kényelmi rendszerét, amelyek komfortérzésünket, személy- és vagyonvédelmünket szolgálják, de
néhány remek dolgot megemlítek. Az első légzsákok az ütközés energiájától és a biztonsági öv bekapcsoltságától függően intelligens vezérlés alatt állnak, kisebb ütközéskor csak ľ-ig fújódnak föl. A fej oldalütközés-védelmének fokozására a tetőkárpit pereme alatt rejtőzik egy függönylégzsák, biztonságot nyújtva az első és hátsó utasoknak egyaránt. Természetesen alapáron jár a mellkast védő oldallégzsák is, amely - mivel nem a gépkocsi oldalában, hanem az első üléstámlák peremében helyezkedik el - az ülés beállításától függetlenül mindig az utas oldala mellett bomlik ki. Világújdonság a V70 hűtőjének olyan katalitikus anyaggal való bevonása, amely a rajta keresztül áramló káros ózon akár 75 százalékát oxigénné alakítja át, tisztítva a levegőt. A talajszintű ózon - amely leginkább erős napsütésben és magas kipufogógáz-tartalom esetén alakul ki - légzési problémákat okozhat, és a növényi vegetációkat is károsítja. Az elektronikus légkondi kiegészíthető egy „levegőminőségi rendszerrel”, amely figyeli a belépő levegő mérgező károsanyag-tartalmát, és automatikusan elzárja a szellőzést, mielőtt az utastérben egészségtelen körülmények alakulnának ki. Nagy a család? A V70 ezzel a kérdéssel is megbirkózik, rendelhető a csomagtérbe olyan kétszemélyes, hátrafelé néző extra gyerekülés, hárompontos automata övekkel és fejtámlákkal, amely használaton kívül lehajtható a csomagtér padlójába. A hátsó ülésekbe két darab integrált, felhajtható gyerekülés van beépítve a 3-10 éves gyerekek biztonságos szállítására, hogy a biztonsági öv jól feküdjön föl medencéjükön és mellkasukon. Rendelhető automata szintszabályozás is, amely teljes teher esetén is állandó értéken tartja a karosszéria szabad magasságát. Az elektromosan behajtható külső visszapillantó tükrökben elhelyezett lámpák elegendő talaj-megvilágítást adnak, ha sötétebb helyen kell kiszállni, a funkció a távvezérlőről kapcsolható. A beépített GSM telefont a kormánykerékről lehet vezérelni, a mikrofon a belső tükörben, a hangszóró a fejtámlában van. Az első kartámlában elhelyezett kézi beszélő pedig lehetőséget biztosít arra, hogy valamelyik utasunk magánbeszélgetést folytasson. Az új V70 a XXI. század stílusát és vezetési élményét ötvözi a Volvo hagyományos értékeivel: a nagy belső térrel, a biztonsággal és a környezetvédelemmel. Nézőpont kérdése, hogy sok-e vagy kevés a 9 millió 880 ezer forintos induló vételára, de egy dolog biztos: ha adott esetben valaki vagy valami az életet menti meg, az minden pénzt megér. (K. S.)