Vissza a tartalomjegyzékhez

Pálfy Gyula
Döcögő Életvonat

Az emberi nem egyik legfájóbb sebéhez, a holokauszt témájához sokféleképp lehet hozzányúlni. Az utóbbi évtizedben egyre több nemzet filmesei próbálják szavakba, képkockákba önteni a máig elmondhatatlant, és ez önmagában figyelemre méltó. Azonban ahogy ezt az Életvonat című francia-román film teszi, az inkább kísérlet.

Pedig az alapötlet kitűnő, s reményekre jogosít. Egy romániai zsidó falucska lakóinak a falu bolondja hozza a hírt a deportálásokról. Pánik tör ki, majd vakmerő mentőötlet születik: „kamu deportálást” kell szervezni, amatőrszínész-nácikkal és hamis menetlevéllel…, így túlélhető az Endlösung, és elérhető az ígéret földje, a vonat igazi célja - bár itt többnyire Palesztináról beszélnek. Az áldeportáltak örömmel rendezkednek be a marhavagonokban, míg a náci szerepre kijelöltek társaik keze-varrta csukaszürke kosztümökben morgolódnak a kényelmes szalonkocsiban. Hisz sehogy se kóser dolog bebújni az ellenség bőrébe…
Döcög a vonat, és a pikareszk regények stílusában itt-ott (kissé halovány) kalandokba bonyolódik. Várni kell, míg végre szembejön egy újabb nagy ötlet. A szerelvényt német katonák akarják lefoglalni, akikről hirtelen kiderül, hogy hasonszőrű kényszer-színészek: cigányok náci ruhában. Ők is hazavágynak - úti céljuk India. Innentől azonban valami folklór bemutató kezdődik. Multikulti elegy klezmerből és cigányzenéből, ruha és táncrészekből összeöntve. Mintha a jó öreg Tenkes kapitányába erőltetett néptáncbetéteket látnánk. Ám itt más sincs a helyén. Az ábrázolt közösség tagjai esendőek, bogarasak és roppant kicsinyesek, miközben távolról sem oly szeretni valóak, mint a Hegedűs a háztetőn vagy a Hazudós Jakab figurái. A bemutatott, „zsidósnak” szánt gesztusok elnagyoltak, és bizony egy picit sértőek is: az állandó jajveszékelés és az anyagiasság itt nem humorként hat, hanem ismert előítéletek visszhangjaként. Feltételezzük, mindez véletlenül került egy ilyen témájú filmbe.
Mózes népének egysége a szimbólumszerű úton ideológiailag is megoszlik. Támad közülük filozófus, mások az álmessiást ígérő kommunizmusba gabalyodnak, talán a zsidóság múltjának eszmeileg tarka kötődéseire utalva. Utóbbi kitérő, a marxizmussal való kacérkodás, a történet menetével arányosan - rejtélyes okból - egyre nagyobb hangsúlyt kap. És ez akaratlanul is azt sugallja, mintha a kelet-európai zsidóság nem kis részének energiáit a vészkorszakban a bolsevik párt eszement dogmái kötötték volna le.
Árnyalná az összképet néhány jó alakítás, de az Életvonat sajnos ezekben is szűkölködik. Talán az álnácik vezetőjét, „Mordeháj tábornokot” megformáló színészi munka mondható emlékezetesnek.
Bár adódik némi összevetési alap, Roberto Benigni emlékezetes filmje, Az élet szép minden vitatott elemével együtt jóval igényesebb alkotás. Esetleg egy későbbi feldolgozás az Életvonat drámai alapötletéből is többet lesz képes kihozni.