Vissza a tartalomjegyzékhez

Ariel Saron
A zsidók jogai a Templom-hegyen

Bőséges bizonyítékunk van arra, hogy a Templom-hegyen múlt hét csütörtökön, a jelenlétemben kirobbant erőszakos zendülések és fegyveres összecsapások az izraeli rendőrséggel és katonákkal előre kitervelt kampány részét képezték, amelyet a Palesztin Hatóság szervezett és kezdeményezett. A Palesztin Hatóság az oslói egyezményt megszegve használta Jeruzsálemben illegálisan működő biztonsági erőit a kampány vezetésére.

Dzsibril Radzsub ezredes, a palesztin biztonsági szolgálat vezetője, a Tawfik Tirawi dandártábornok vezette hírszerző apparátus és a Tanzim - az Arafat vezette Fatah fegyveres milíciája - egyaránt részt vett az erőszakos zavargások tervezésében, kezdeményezésében és végrehajtásában, beleértve a fegyveres támadásokra való felbujtást, és robbanóanyagok használatát katonák és civil lakosok ellen a Necarim körzetben, néhány nappal a Templom-hegyen tett látogatásom előtt.
A knesszet izraeli arab tagjainak szándékos és provokatív izgatása, amellyel arra hívták fel a palesztinokat és az izraeli arabokat, hogy konfrontáljanak az izraeli rendőrséggel és katonasággal a Templom-he-gyért vívott harcban, része volt ennek a gondosan megtervezett akciónak, amely arra irányult, hogy erőszakos zavargásokat robbantsanak ki Júdeában, Szamáriában, Gázában és az izraeli arab lakosság körében.
Ezeket a sajnálatos és baljóslatú fejleményeket az „elkerülhetetlen palesztin függetlenségi harc” névvel illették. Ezek az események azonban többet jelentenek, mint azt a kérdést, hogy ki fog fennhatóságot gyakorolni a Templom-hegy fölött. Nem egyszerűen egy palesztin függetlenségi harcnak vagyunk a tanúi ezekben a napokban, hanem az Izrael államformájáért és jövőjéért folyó küzdelemnek is. E küzdelem kimenetele fogja meghatározni, milyen mértékben lesz képes Izrael fenntartani zsidó és demokratikus jellegét úgy, ahogyan azt a Függetlenségi Nyilatkozat meghatározza, azok ellenében, akik másnak szeretnék látni: határozottan nem zsidó államnak, és valószínűleg nem olyan valódi demokráciának, amely képes megvédeni állampolgárai jogait és szabadságát, zsidókét és arabokét egyaránt.
Ahogy korábban már sok alkalommal, a Likud párt parlamenti frakciója tagjainak kíséretében látogattam meg a Templom-hegyet, hogy ellenőrizzem és megállapítsam: a szabad vallásgyakorlás és a szuverén izraeli területnek számító Templom-hegy szabad látogatása mindenki számára biztosított-e - keresztények, muzulmánok és különösen zsidók számára -, mivel a hegy 3000 éve legszentebb helyünknek számít.
Jeruzsálem 1967-es újraegyesítése óta Izrael gondosan ügyelt arra, hogy muzulmánok, keresztények és zsidók számára egyaránt biztosítsa a szabad vallásgyakorlást és a helyszín szabad látogatását. Történelmi szempontból azonban meg kell jegyezni, hogy ez egyedül az izraeli fennhatóság alatt vált mindenki számára lehetővé. A Vakf (a muszlim vallási hatóság - ford.) mindazon régészeti leletek szándékos megsemmisítésére törekszik, amelyek alátámasztanák a zsidók igényét erre a szent helyre, és a terror, valamint a megfélemlítés eszközével érvényesíti saját kizárólagos igényeit. … Ami engem illet, a közelmúlt erőszakos eseményei ellenére továbbra is elkötelezettje vagyok a minden arab szomszédunkkal megkötendő békének, beleértve a palesztinokat is. Hiszem, hogy képesek vagyunk együtt élni a palesztinokkal, de nem abban az esetben, ha a Palesztin Hatóság és vezetői által ösztönzött zsidó- és Izrael-ellenes izgatás zavartalanul folytatódik a hivatalos médiában, mint ahogy az nyilvánvalóvá vált az elmúlt napokban.
Amikor a palesztin rendőrök civil lakosokra nyitnak tüzet, nehéz elképzelni a jövőbeli megegyezést. Az erőszak, terror és izgatás ilyen mértékű elterjedése csakis a palesztin vezetés és az izraeli arab közösség vezetőinek vállára fogja helyezni az események minden következményének súlyát. Ha ezen az úton mennek tovább, tévútra vezetnek ahelyett, hogy a valódi béke reményét nyújtanák.
Végül, a valódi megbékélés érdekében a palesztinoknak el kell ismernie a zsidók történelmi jogát fővárosukra, és különösen a Templom-hegyre. A szabad bejárás és vallásgyakorlás jogát soha nem tagadnák meg az amerikaiaktól, európaiaktól vagy araboktól saját fővárosukban vagy országukban. A zsidóktól sem lehet soha megtagadni azt egyetlen, örök fővárosukban. A béke még mindig elérhető, de csakis egy megosztatlan Jeruzsálemmel, teljes izraeli fennhatóság alatt.
© Jerusalem Post, 2000


Provokáció volt Saron látogatása

Ehud Barak izraeli miniszterelnököt terheli a teljes felelősség az utóbbi napok vérengzéseiért - jelentette ki Khaled Ghazal, a Palesztin Nemzeti Hatóság magyarországi képviseletének vezetője budapesti sajtótájékoztatóján.
Hozzátette: a palesztin vezetés előre jelezte, hogy Ariel Saron, Likud párti politikus Templom-hegyi látogatása Jeruzsálemben provokatív jellegű, így a történtekért Baraknak kell vállalnia a felelősséget. Úgy vélte, a knesszet valószínűleg választásokat fog kiírni Izraelben. Megjegyezte: Benjamin Netanjahu izraeli exminiszterelnököt a múlt héten felmentették a lopás, csalás és vesztegetés vádjai alól. „A palesztin emberek vére az ára az izraeli belpolitikában zajló harcoknak” - hangsúlyozta Khaled Ghazal. A Párizsban zajló izraeli-palesztin béketárgyalásokról elmondta: Jasszer Arafat palesztin vezető kétszer is „kirohant” a megbeszélésekről, mivel az izraeli miniszterelnök visszautasította kezdeményezését, miszerint nemzetközi vizsgálóbizottság alakuljon annak megállapítására, hogy „ki provokálta ki az eseményeket”. Arafat annak a ténynek a megállapítását és rögzítését követelte, hogy Ariel Saron, extábornok 3000 állig felfegyverzett katonával és nyílt tüzelési paranccsal érkezett az imádkozókhoz az Al-Aksza mecset terére és az első percben lőni kezdtek, vagyis innen kezdődött a provokáció - fogalmazott a képviselet vezetője. (MTI)