Az aranykupolás Sziklamecset uralja Jeruzsálem látképét. Az iszlám világ
harmadik legfontosabb kegyhelyének számító hatszögletű épületet Omár kalifa
emeltette 638-ban. A mecset megközelítőleg azon a helyen áll, ahol valaha a zsidó
vallás legszentebb épülete, a jeruzsálemi Szentély magasodott. A Salamon, majd Zorobábel
által épített Ház kisebb megszakításokkal ezer éven át szolgálta az Örökkévaló
tiszteletét. Azóta, hogy i. sz. 70-ben Titus katonái a földdel tették egyenlővé az
épületet, több kísérletet tettek újra felépítésére, ám az erre irányuló törekvések
mindannyiszor kudarcba fulladtak. A bibliai próféciákban hívő zsidók és keresztények
azonban ma is biztosak abban, hogy a Harmadik Szentély újra felépül.
Légifelvétel a Templom-hegyről. A feliratok a hajdani zsidó szentély feltételezett
helyére vonatkozó fő elméleteket jelölik
„A zsidó Jules Verne” - így aposztrofálták kortársai a budapesti születésű
Thedor Herzlt, amikor 1896-ban A zsidó állam (Der Judestaat), majd 1903-ban az Ősújország
(Altneuland) című, akkoriban valóban utópisztikusan hangzó műveiben világgá kiáltotta
nagy álmát: Izrael államot. De ugyanúgy, ahogy Verne jövőbelátó elképzelései a
tengeralattjáróról és a holdutazásról valóra váltak, Herzl prófétikus álmait is
beteljesítette a történelem. 1948-ban megszületett a modern Izrael. Igaz, mintegy
negyedszázados „késéssel” Herzl regényében, az Ősújországban beharangozott időponthoz
képest, mivel abban 1923-ra jósolta Erec Jiszraél létrejöttét. Egy évszázad távlatából
visszatekintve kijelenthetjük: Herzl igazi prófétaszellem volt. Bár a két főművében
felvázolt jövőkép nem minden részletében teljesedett be pontosan - legnagyobb tévedésének
az bizonyult, hogy a civilizációt hozó zsidókat az arabok örömmel és szeretettel
fogják üdvözölni Palesztinában -, művei ma is számos meglepetéseket tartogatnak
azok számára, akik rászánják magukat, hogy elolvassák őket.
Herzl be nem teljesedett álma
Maga Herzl mindössze egyszer járt Jeruzsálemben, 1898-as palesztinai utazása alkalmával.
Ami azt illeti, eléggé elkeseredett a látványon, amely az Örök Városban fogadta. A
forróság, a tömérdek piszok, a mindenütt szembeötlő nyomor szinte az
elviselhetetlenségig fokozta rossz közérzetét. Naplójában mégis a jövőt tervező
államférfi lelkesült hangján szólal meg: „Egy régi zsinagóga erkélyéről az áradó
napfényben élveztük a kilátást az Olajfák hegyére és az egész legendás tájra.
Meggyőződésem, hogy a falakon túl pompás új Jeruzsálemet építhetünk. Az óvárosból,
ahol az emlékhelyek vannak, kitiltanám a forgalmat, csak a templomok, közintézmények
lennének a régi falak között. A környező dombokon pedig felépülne a kertes, gyönyörű
Új Jeruzsálem. Szerető gondoskodással valóságos ékszerdobozt csinálunk Jeruzsálemből…”
Herzl Naplójából az is kiderül, hogy sem a keresztény, sem a muzulmán szent helyeket
nem látogatta meg, a Sziklamecsetbe azért nem mehetett, mert a rabbik átok terhe alatt
megtiltották az oda való belépést.
Öt évvel később írt utópikus regényében, az Ősújországban, Herzl felvázolta az
Új Jeruzsálem képét. Ez a nagyszabású látomás valóban megdöbbentő a XXI. század
eleji olvasó számára, aki ismeri a mai Jeruzsálem helyzetét. De idézzük magát a művet:
„Hatalmas területen, négy utcára nézett a Béke Palotája, ahol az örökbéke hívei
s a legkülönbözőbb tudományok képviselői kongresszusaikat tartották. Az óváros
valóságos nemzetközi hely volt, ahol minden nép otthonára lelt. (…) Ez a csodálatos
intézmény a nemzetközi jótékonyságnak igazi középpontja. Itt fut össze a földkerekség
búja-bánata, ami enyhítésre vár. Ha valahol a világon nagy szerencsétlenség történik,
tűzvész pusztít vagy áradás rombol, ha valahol éhínség tör ki, vagy járvány dühöng,
itt mindig akad segítség. Mert nemcsak a panaszok futnak itt össze a világ minden részéből,
de a nemesszívű adományok is. Nemzetközi állandó bizottság ügyel fel arra, hogy a
segítség odajusson, ahol szükség van rá, s az adományokat igazságosan osszák szét.
De sokszor fordulnak ide támogatásért tudósok, művészek és feltalálók is. A
Palota homlokzatára írt betűk szertevilágítanak az egész világon: »Nil humani a me
alienum puto«.
Jeruzsálem, Izrael fővárosa, mint „nemzetközi hely”? Az „örökbéke” híveinek
központja, akik az Óvárost uraló Békepalotában rendezik kongresszusaikat? S a palota
homlokzatán a híres római drámaíró, Terentius szállóigévé vált mondása: „Semmi
sem áll tőlem távol, ami emberi”? 1948-ban, 1967-ben, 1980-ban, de még egy-két éve
is abszurdnak tűnhetett volna Herzl állítása, ám napjainkban úgy tűnik, senkinek
sincs kedve rajta nevetni vagy éppen gúnyolódni. Csakhogy az Óvárosban a Békepalota
mellett egy másik, nem kisebb jelentőségű épület is található: „Beteljesült az
Idő, s a Templom újra állott. Úgy mint egykor, a történelem kezdetén, ég felé törtek
ismét az érc oszlopok Izrael szentélye előtt. Balról Boaznak hívták, a jobboldalit
pedig Jachinnak. Az előcsarnokban óriási ércoltár emelkedett, s a víztartó medencék,
amiket vastengernek neveztek, úgy voltak lehelyezve, mint Salamon király dicsőséges
napjaiban.” Herzl nem árul el sokkal többet a jeruzsálemi Szentélyről, így hát mi
is elégedjünk meg azzal, hogy a cionizmus lánglelkű apostola az Új Jeruzsálemről
adott látomásában egyértelműen számolt a Harmadik Szentély felépítésével.
Az elveszett frigyláda elveszett lakhelye
Aki egy kicsit is ismeri a Bibliát és az ókori Izrael történetét, az tudja, hogy
Salamon király óta Izrael életének középpontjában a jeruzsálemi Szentély állt.
(Ennek teljes történetét áttekintettük egy korábbi cikkünkben: Hetek 1999/1. szám,
Ahol Isten lakott.) Az i. e. 586-ban elpusztított Első Szentélyt a babilóni fogságból
hetven év múltán hazatérő zsidók újra felépítették; majd ezt a Második Szentélyt
a római legiók pusztították el i. sz. 70-ben. Azóta, a diaszpóra csaknem kétezer éve
alatt a zsidók sohasem feledkeztek el róla: naponta imádkoztak újra felépüléséért,
s emlékére házuk bejárata felett egy követ/téglát bevakolatlanul hagytak. S bár azóta
Izrael állama megvalósult és Jeruzsálem újra a zsidók fővárosa lett, a Templom építése
fél évszázadon át szóba sem kerülhetett. Ennek két igen fontos oka volt - tegyük
hozzá: mindeddig. Először is, a Templomhegy (mai arab nevén Harám as-Saríf, azaz „magasztos
szentély”) az 1967-es úgynevezett hatnapos háború alatt került csak néhány napra
izraeli fennhatóság alá, azt mind a mai napig a Waqf nevű, jordán illetőségű iszlám
hatóság felügyeli. Másodsorban, mivel a jeruzsálemi Szentély, és különösen annak
legbelsőbb része, a frigyládát tartalmazó Szentek Szentje (debir) az Örökkévaló
szent és dicsőséges jelenlétének, a sekínának adott otthont, a zsidók véletlenül
sem akarták jelenlétükkel megszentségteleníteni azt. Mivel nem tudjuk, hogy a
tizennyolc hektáros Templomtéren pontosan hol állt a Szentek Szentje, a rabbik egész
egyszerűen megtiltották, hogy zsidók a Harám területére lépjenek.
A tudósokat azonban kevéssé izgatták a politika és a vallás tilalomfái: ők az elmúlt
fél évszázad alatt is buzgón keresték az egykori Szentély nyomait. A kutatások
kiindulópontját általában a mindössze 10 x 10 méteres, kocka alakú Szentek Szentjében
lévő alapkő (even setija) meghatározása jelentette, amelyen a frigyláda nyugodott.
Mivel a Harám közepén magasodó Sziklamecset éppen egy ilyen kőtömb fölé épült,
kézenfekvő volt a megoldás: a zsidók Szentélyét az iszlám világ szent helye alatt
kell keresni. Erre az elméletre vezethető vissza azoknak a fanatikus zsidó vallási
csoportoknak erőszakos fellépése, akik a Templomteret egyszerűen „meg akarták tisztíttani”
a mohamedán jelenléttől. (1969-ben az Al-Aksza mecsetet gyújtották fel; 1982-ben
pedig az ultraortodox Kach párt akarta felrobbantani a Sziklamecsetet.) A régészek
azonban az utóbbi harminc évben olyan elméleteket állítottak fel, amelyek bizonyítása
esetén az ilyesfajta radikális megoldásra nincs többé szükség.
1979-ben egy ferences szerzetes, Bellarmino Bagatti állt elő azzal az elgondolással,
hogy az eredeti zsidó Szentély nem a mai Sziklamecset helyén, hanem attól délebbre,
valahol az Al-Aksza és a Sziklamecset között állhatott. Ezzel egyidőben egy Tel
Aviv-i mérnök, Aser Kaufman tette közzé elméletét, mely szerint a Templom a
Sziklamecsettől északra található nyílt, beépítetlen térségen feküdt. Az even
setija pedig nem a Sziklamecsetben található kőtömb, hanem a „Szellemek kupolája”
nevű kis kápolna alatt látható sziklatömb lehetett. Kaufman elmélete hamarosan széles
körben népszerűvé vált, hiszen azt számos - irodalmi és régészeti - forrás támasztja
alá, s ráadásul lehetővé tenné az Új Szentély felépítését is. Egy további elképzelés
szerint, amelyet Slomo Goren főrabbi vall magáénak, a Szentek Szentje a Sziklamecseten
kívül, attól nyugatra helyezkedett el. Goren a hatnapos háború alatt végzett a
helyszínen méréseket, elméletének közzétételekor ezekre hivatkozott. Erre a megoldásra
hajlik a Templomhegy Hívei nevű mozgalom is. A hivatalos izraeli régészeti álláspont
azonban továbbra is hajthatatlan: szerintük mind az Első, mind a Második Templom
pontosan a mostani Sziklamecset helyén állt: „Bátran állíthatom, hogy a Templom
pontosan ott állt, ahol ma a Sziklamecset látható a Templomhegyen. Szeretném
kimondottan és világosan hangsúlyozni, hogy hitünk szerint a mecset alatti szikla
pontosan a Szentek Szentjének valamikori helye” - nyiltakozta Dan Bahat régész egy
1991-es interjújában. Egyelőre azonban Dan Bahat is csak „saját hitére” tud apellálni
a kérdésben, mivel ásatási eredményekre ő sem támaszkodhat. A mai napig sem állíthatjuk
teljes bizonyossággal, hogy a Sziklamecset az égőáldozati oltár, vagy a Szentek
Szentje helyén épült-e fel. A kérdésre egyrészt a Templomtér körül (a zsidó
negyedben) ma is zajló ásatások, másrészt a Nyugati fal alagútjában radar- és lézerberendezésekkel
végzett kutatások, harmadrészt műholdas technikával (molekuláris frekvencia generálásával,
amely a föld alatti dolgokat is látható teszi) végzett felderítések adhatják meg a
végleges választ. A lényeg azonban az: Szentély egykori fekvésének kérdésére ma már
nem csak egyetlen válasz adható.
A világbéke alapköve?
Titokban felvett kép a templomhegyi építkezésekről
Az utóbbi néhány évben a jeruzsálemi Templomhegy kérdése a szemünk láttára vált
bizonyos fanatikusnak bélyegzett vallási csoportok „belügyéből” fontos világpolitikai
tényezővé. A 90-es évek elején még Izraelen belül is csak egy szűk kisebbséget érdekelt
a Harmadik Szentély felépítésének lehetősége és nagyjából mindenki egyetértett
azzal, hogy a Templomhegyen - legalábbis vallási célból - semmi keresnivalójuk
nincs a zsidóknak. Azután lassan-lassan olvadni kezdett a jég. 1995-ben már a jesivák
hallgatóit is felvitték a Hegyre, hogy a rabbik megmutogassák nekik az épületeket, s
a hegy szélén lévő oszlopcsarnokokban csendesen imádkozzanak. A közelmúltban jött
létre a Szent Hely Mozgalmak Egyesült Szervezete, Hillel Weiss, a Bar Ilan Egyetem
professzora vezetésével. Weiss és társai aláírásgyűjtő mozgalomba kezdtek annak
érdekében, hogy változtassák meg azt a tövényt, mely szerint a zsidók vallási
okokból nem mehetnek fel a Templomhegyre.
Az izraeliek közében egyre népszerűbb a Harmadik Templom felépítésének gondolata
is, különösen mióta kiderült, hogy az elmúlt évben a Templomhegyet kezelő Waqf
szervezet óvatos becslések szerint is 6000 tonna földet dózerolt ki a Templomhegyből,
felmérhetetlen és helyreállíthatatlan pusztulást okozva ezzel a régészeti rétegekben.
Az elmúlt hónapok történései pedig arról szóltak, hogy az eddig a Templomhegyen
zsidó jelenlétről hallani sem akaró iszlám vélemények is hajlanak a
kompromisszumra. Mint arról lapunk már beszámolt, a Ramallah közelében levő Dir
Qadis település sejkje, Abu Sallah, valamint a tékoai telepesek rabbija, Menahem Fruman
közös rendezési tervet terjesztett elő idén júniusban egy brazíliai konferencián.
„Az általános nézet szerint a mecset [ti. a Sziklamecset] a szentség miatt tiltás
alá eső területen kívül épült, amely a zsidó jog szerint, körülvette a Szentélyt.
Ilyenformán az a tény, hogy a muszlimok az Al Aksza-mecsetben imádkoznak, nem mond
ellent a zsidó vallási elveknek.” A rabbi és a sejk kifejezték meggyőződésüket,
hogy ily módon az „alapkő [ti. a Szentély alapköve], amely köré a világ épült,
az izraeliek és palesztinok közötti béke alapkövévé válhat.”
Úgy tűnik, az eddig minden „vallásinak” minősített kérdéstől mereven elzárkózó
politikusok is keresik az ügyben a megoldást, amely egyre inkább a nemzetközi ellenőrzés
felé mozdul el. Ahmed Korei, közismertebb nevén Abu Ala, a Palesztin Törvényhozási
Tanács elnöke - sokak szerint Arafat legesélyesebb utódja -, a strasbourgi Európa
Parlament szeptemberi ülésén így nyilatkozott: „Ki kell jelentenem, hogy Jeruzsálem
mindkét része, kelet és nyugat egyaránt az egységes, nemzetközi Jeruzsálem részévé
kell hogy váljon. Jeruzsálem nem csak Izrael vagy Palesztina fővárosa, hanem az egész
világé.” A legfrissebb hírek szerint Ehud Barak izraeli miniszterelnök a 2000.
szeptember 19-én tartott kormányülésen elvetette a Templomhegy feletti teljes iszlám
ellenőrzés gondolatát, belügyminisztere, Josszi Beilin, a Jerusalem Postnak adott
interjújában pedig arról beszélt, hogy fel kellene újítani az 1995-ös Beilin-Abu
Mazen-tervet, amelynek lényege, hogy a Templomhegy a szent helyeknek kijáró területenkívüliséget
élvezne. Terve szerint - nyilatkozta Beilin - „a hegynek egy a követségekéhez
hasonló jogi státuszba kellene kerülnie”. Egy nappal később, tették közzé a hírügynökségek
azt a közös amerikai-francia tervet, amelynek értelmében a Templomhegyet az ENSZ
Biztonsági Tanácsának felügyelete alá helyeznék. Hogy végül is milyen döntés születik
az ügyben, az még a jövő titka. Mindenesetre a Templomhegy feletti iszlám hegemónia
sokáig áttörhetetlennek tűnő betonfala az izraeli és nemzetközi nyomás hatása
alatt egyre inkább repedezni látszik.
(A szerző történész)