- állítja Tamás Pál szociológus, az MTA Szociológiai Intézetének
igazgatója
Tamás Pál. A nyolcvanas években kialakult a történelmi egyházvezetés és a
politikai elit szövetsége Fotó: Somorjai
- A napokban egy kormánypárti politikus kijelentette: Magyarország tragédiáját
jelentené, ha bármilyen módon is „vallásváltás” történne hazánkban. Az idézett
politikus szerint Magyarország létkérdése, hogy ragaszkodjon tradícióihoz. Ön
szerint igaz-e ez az állítás?
- Kétféle alaphelyzetet különböztetnék meg. A vallásváltást egy olyan
helyzetben, amikor a társadalom még nem szekularizált, illetve azt a helyzetet, amikor
a társadalom nemcsak vallásos, hanem az egyházakhoz kötődő intézményeken keresztül
a jogrendet, a hétköznapi életvitelt és tulajdonképpen az élet minden területét áthatja
a vallás. Ez utóbbira példaként egy feltételezett esetet tudok említeni: ha egy iszlám
társadalmat a keresztény misszionáriusok megtérítenének, az éppen az előbb említettek
miatt valószínűleg drámai változásokat eredményezne, hiszen az egész társadalmat
új alapokra kellene felépíteni, átszervezni. Az európai társadalmak esetében
viszont azért más a helyzet, mert ezek a XVIII. század óta olyan folyamatokon mentek
át, amit szekularizációnak nevezünk. Nem teljesen tűnt el ugyan a hit az emberek életéből,
de a társadalom szervezését már nem hittételek, egyházi intézmények és vallási
koncepciók határozzák meg. Az embereknek is nagyon kis része követi napi életmódjában
teljességében saját egyházának tanításait. Ilyen esetben pedig vallási, hittételbeli
módosulások nem okoznak, okozhatnak drámai megrázkódtatásokat.
Tovább árnyalja a képet a részleges vallásváltás kérdése. Például olyan
dinamikus társadalmakban is, mint az észak-amerikai - ahol úgynevezett vallási piacról
beszélnek -, erőteljes mozgások figyelhetőek meg. Emberek életük során cserélhetnek
egyházakat, de ezek a cserék nagyjából különböző keresztény egyházak között
zajlanak le.
- Magyarország múltjában legalább kétszer: a kereszténység felvételekor,
illetve a reformáció idejében a vallási térkép radikálisan átrendeződött. Ezeket
miként értékeli?
- A kereszténység felvétele radikális civilizációváltást jelentett,
amely - mint tudjuk - megrázkódtatásokkal is járt. Hasonlóan a reformáció is
- amely még a szekularizációs folyamatok előtt zajlott - megviselte a társadalmakat,
hiszen egész Európát megrázta, és vallásháborúkat generált, mellesleg elpusztította
az akkori német területeket. A XIX. század óta a szekularizált világban szerencsére
ezek a történetek többé-kevésbé vérmentesen zajlanak. Ezt Nyugat-Európában és Észak-Amerikában
világosan látni lehet, amelyek úgy válnak - még a nagy világvallások szempontjából
is - plurális vallásos társadalmakká, hogy bevándorlók magukkal hozván a vallásokat,
sokszínűvé teszik a vallási térképet.
- E tekintetben milyen különbség figyelhető meg Észak-Amerika és Európa
között?
- A fejlett ipari társadalmak közül, melyek a modernizáció utáni társadalmi
fázisokban élnek, az észak-amerikai társadalom - minden vallásszociológiai vizsgálat
szerint - a leginkább vallásos. Olyan rendkívül erősen vallásos társadalomról
van szó, amely valamely módon össze tudja egyeztetni a saját hitbéli dolgait a
legmodernebb világgal is. Az Egyesült Államokban soha nem volt állami egyház. Az erős
és intenzív vallási élet, a számtalan egyház itt jól „működik” az állam nélkül
is. Európa más. Ezekben az ipari társadalmakban sokkal előrehaladottabb lett a
szekularizációnak az a leegyszerűsített változata, amely tulajdonképpen az embereket
kivitte az egyházakból.
- Ez azt jelenti, hogy ezek a társadalmak ateistábbak?
- Nem nevezném így. Valamikor ezt a jelenséget egy tanulmányomban
ateizmusnak neveztem, de egy kiváló vallásszociológus „megdorgált”, hogy miért
nevezem az egyértelműen nem hívőt ateistának. Eszerint csak az lenne az, aki a hitet
aktívan elutasítja. Az európai emberek többsége nem az egyházon belül éli az életét,
kevésbé hisz, vagy ha hisz is, akkor nem a klasszikus egyházi dogmák szerint. A társadalom
kifarolt az egyházakból. A helyzet annyiban különbözik az észak-amerikaitól, hogy
ugyan Európában a társadalom jobban szekularizált, viszont majd minden országban töltött
be valamilyen felekezet (vagy felekezetek) államegyházi státust. Ebből mindenfajta sajátos
és némelykor ellentmondásos összenövések adódtak egyes országok politikai elitje
és az egyházak között. Miután a modernizáció következtében csökkent az egyházak
társadalmi szerepe, mégis megmaradt egyfajta hagyomány, sajátos módon kialakult az állami
protekcionizmus rendszere. Így a valamilyen hagyományos politikai kötődések miatt
kiemelt státusú egyházak - érthetően - az államtól várják a védelmet pozícióik
megtartása érdekében.
- Mennyire különbözik ettől a mintától a gyarmatosítások során közismerten
erőszakkal „áttérített” Dél-Amerika?
- Dél-Amerika azért érdekes, mert a katolikus egyház hagyományos törzsterülete,
sőt tudomásom szerint a nemzetközi katolicizmuson belül a latin-amerikai papok szerepe
egyre inkább növekszik, egyre jobb pozíciókat szereznek a Vatikánban.
Ugyanakkor két nagyon érdekes jelenség figyelhető meg. Az egyik, hogy a nagy szegénységre
- amely a hatvanas évek óta ezen országok értelmiségének központi témája -
nagyon élénken reagált az egyház: a felszabadítás-teológiával, valamint a különböző
társadalmi mozgalmakban való részvétellel. A másik tendencia, amely elsősorban
azokon a területeken jellemző, ahol a nagy szegénység már nem hagyományos formájában
jelentkezik: nagy sikereket ért el a neoprotestáns térítés. Szegény latin-amerikai
parasztok milliói hagyták el a földjüket, és kerültek városi nyomornegyedekbe,
dobozkákba, domboldalba épített bádog- és kartonpapír viskókba. Ebben a közegben a
katolikus egyház intézményrendszerei már nem működnek erősen, hanem nagyon erős
szerephez jutottak a különböző neoprotestáns egyházak. Kutatási eredmények azt
mutatják, hogy ők elsősorban azokat a rétegeket fogják meg, akik lehetetlen
helyzetekben élnek, de valamilyen módon ki akarnak ebből emelkedni. Lényegében a
nyomorból vállalkozni akaróknak lesznek az egyházaivá. Ezek az egyházak hálózatokat
teremtenek ezeknek az embereknek, akik beszorultak a modern város és a már elhagyott
falu közé, és végső soron felzárkózási, modernizációs és egyben életben maradási
lehetőségeket is kínálnak az itt élők számára.
- Ez okoz társadalmi konfliktust?
- Számomra úgy tűnik, hogy a tradicionális egyház megosztott Latin-Amerikában.
Vannak a rebellis főpapok, de a többség nem rebellis. Miután a neoprotestáns térítés
egyelőre még nem lépett ki ezekből a nyomornegyedekből, az igazi versenyhelyzet sem
alakult még ki. Tudtommal a városi középosztály, amely fizeti az egyházi adóját, még
nem lép át sehova tömegesen. A „dolog” akkor lesz égető a katolikus egyház számára,
ha a helyi elitekben alakul ki versenyhelyzet. Viták, nézeteltérések most is vannak,
de nagy társadalmi megrázkódtatásról nem tudok.
- Európában - nemcsak Magyarországon - a keresztény reformmozgalmakkal
szemben nagyon erős konzervatív védekező reflexek indulnak el, amelyek a politikában
is megtalálják a kapcsolódási pontjaikat.
- Említettem, hogy az egyházak többsége a korábbihoz mérhető intenzitású
társadalomépítő szerepből általában kiszorult, de a legtöbb országban - ugyan
igen eltérő nemzeti formákban - létrejöttek vallási protekcionizmusnak nevezhető
kapcsolati formák. Végül is, egy szinten Európában - talán Franciaországot leszámítva
- e területen az állam, mondjon akármit, sehol sem volt teljesen semleges. Hiszen például
még a demokratikus, liberális és amerikanizált alkotmányú NSZK-ban is az állam
szedte be az - egyébként természetesen önkéntes - egyházi adót.
- Miért lehet érdekük a politikusoknak a tradicionális, többségi
felekezetek egyoldalú támogatása?
- Ez leginkább a magukat konzervatívként forgalmazó politikusok között
érezhető. A liberálisoknak van saját, eléggé nemzetek felettinek tűnő, globális
ideológiájuk, hasonlóan a különböző típusú szocialistáknak, szociáldemokratáknak
is. Ha valaki viszont konzervatív akar lenni, akkor a modern Európában bajban van, feltéve,
hogy nem akarja felvállalni a nacionalista, szélsőjobboldali programokat. Ráadásul
nagyon mély krízisbe került a nemzetállam „csomagja” is a globalizáció térnyerése
nyomán. Honnan lehet akkor olyan történelmi intézményeket keríteni, amelyeket nem
„végzett ki” a globalizáció? A kézenfekvő válasz: ott vannak a történelmi egyházak.
Korábban is egy részük globális hálózatokba rendeződött. A konzervatívok számára
végre van valaki, akivel együtt most már képes valamilyen közös konzervatív hagyomány
felmutatására.
- Ez egymásra utaltságot jelent?
- Jól fogalmaz. A történelmi egyházaknak különleges kapcsolatokra van szükségük,
a modern konzervatívoknak pedig egy olyan szövetségesre, amely világnézetileg közel
áll hozzájuk, amelyet ugyanakkor másik ideológiai alapcsomagjuktól, a nemzetkoncepciótól
eltérően nem sebzett még meg annyira a globalizáció.
- Magyarországon ez miként alakult?
- Három álláspont különböztethető meg. A szocialisták 94 és 98 között
- különösen Horn - kifejezett gesztusokat tettek a történelmi egyházak felé. A
korábbi állampárti szerepén túllépő vagy akár azt megtagadó elit bizonyítani
akart: ők már nem azok, akik voltak fiatalabb éveikben. Az SZDSZ némileg doktriner módon
liberális üzenetet fogalmazott meg: az állam és egyház elválasztásának merev
francia modelljét, a teljes versenysemlegességet akarta megvalósítani. Ez a magyar közegben
akár egyházellenesnek tűnhetett. A konzervatív pártok, így az MDF, az FKgP és újabban
a Fidesz pedig valamilyen módon kereszténynek definiálták magukat.
A három nagy ideológiai-politikai irányzat közül az egyiknek - a szocialistáknak
- tehát voltak ugyan pozitív üzenetei a történelmi egyházak felé, de azok nem
akarták elhinni. Nem is hitték el igazán. Valakivel egy nagy történelmi egyháznak szövetséget
kell kötni - maradtak tehát a konzervatívok.
- Többek véleménye szerint a nyolcvanas években létrejött egy kiegyezés
a reformkommunisták és a hatalmukat megőrizni kívánó és többé-kevésbé
kompromittálódott egyházi elitek között. Ennek a paktumnak a következtében a főpapság
kikerült az átvilágításra ítélt közéleti szereplők köréből. Az erre a kiegyezésre
tervezett egyházpolitikában az SZDSZ kakukktojásként jelent meg. Egyetért ön ezzel a
felvetéssel?
- Igen, a nyolcvanas években kialakult egyfajta egymás mellett élés az
akkori történelmi egyházvezetés és az akkori politikai elit között. Nem tudom,
mennyire volt szó azonban paktumról. Valami virtuális egyezség persze létezhetett. De
a politikusok közül nem a párt akkori fiatal technokrata szárnya volt itt a partner
- ők nem is voltak ilyen helyzetben -, hanem az akkori agitprop.
- Az új garnitúra mégsem változtatott ezen az örökségen…
- A kilencvenes évek elején ez a kapcsolat lényegében megszakadt: a klérus
nem tudta, hogy mennyire bízhat az új, technokrata szocialista csapatban. Az egyébként
is padlón volt. Korábbi helyi értéke eltűnt. Az egyházi elitek egy pillanatra
politikai partnerek nélkül maradtak. Tudták, hogy valamilyen típusú laikus politikai
elittel nekik szövetséget kell kötni. Taktikait, de társadalompolitikait is. A
szocialisták egy időre eltűntek a színről, és különben is, most előkerültek a
korábbi pártállami időszak valódi vagy képzelt számlái is. Az SZDSZ akkor is ezt a
- nevezzük így - francia modellt ígérte. Hova mehettek volna máshová, mint az
akkori nemzeti konzervatív csoportokhoz. Hiába jöttek utána Hornék és ígértek
mindenfélét, sőt, még oda is adták: az egyházak már kikötöttek az - egyébként
a történelmi tradícióból következően is - nekik rokonszenvesebb, érthetőbb,
kulturálisan köthetőbb mintánál, ahol még ráadásul kevésbé profi politikusokkal
is volt dolguk. Az akkori, szükségszerűen félig amatőr kormánypolitikusokkal szemben
az egyházak joggal gondolhatták, hogy ők lesznek az erősebbek. Magyarországon a 90-es
évek közepéig az egyházvezetők profibb politikusok voltak, mint az egyébként kedves
tanáremberekből lett hivatásosok. Az évtized végén azonban a helyzet már fordított.
A kormányzó neokonzervatívok a nyugati politikai tankönyvekben szereplő technikákat
alkalmazzák - más területekhez hasonló határozottsággal feltehetően az egyházi
ügyekben is. Közben a magyarországi történelmi egyházak élén tovább öregedtek tíz
évet azok, akik még a hidegháború idején küzdöttek, harcoltak, szenvedtek, és
egyesek esetenként talán kollaboráltak is. Érdekes lenne tudni, hogy mit gondolnak a
fiúk az öreg püspökökről, miközben - ahogy mondják - az ezeréves magyar
kereszténységről beszélnek?
- Mit hoz ez a fiatal konzervatív elit számára?
- A haszon majd 2002-ben dől el vagy tűnik el. A Fidesz hosszú évekig
leginkább a német Zöld Pártra emlékeztető, alternatív radikális párt volt. Most
igazán neofita buzgalommal kell elhitetni ezeknek a fiúknak - akik többsége korábban
azt sem tudta, hogy hol a bejárat a templomba -, hogy én nálatok is konzervatívabb
vagyok, és feledtetni a kilencvenes évek elején az egyházvezetőkre szórt sértéseket.
Ez a neofita buzgalom a mai Európában szokatlan módon emeli ki a magyar történelemből
mindazt, ami a modernitás előtt született. Mélyebb elemzés nélkül is látható,
hogy a Fidesznek a történelmi egyházi szövetséggel kapcsolatos nyelve, csomagolása,
érvelésmódja a modern Magyarország megszületése előtti korszakból származik.
Persze, nem az ősidőkből, hanem azokból a 20-as, 30-as évekből, amikor a magyar társadalom
viszonylag kevéssé volt szekularizált, és az egyházak kulturális dominanciája a közéletben
még nagyon erős volt. Ezt az eszköztárat egy erősen szekularizált és modernizált társadalomban
előszedni nem biztos, hogy jó választás. Ráadásul a társadalmat az államszocialista
időknek a hígított, de állandóan jelen lévő ideológiai löttye erősen ideológiaellenessé
tette. Itt nagyon unják az emberek az integrált ideológiákat. Nagyon könnyen úgy érezhetik,
hogy megint jön valaki felülről, és löki a dumát. Az államszocializmus nagymértékben
immunissá tette az embereket mindenfajta felülről jövő ideológiai szósszal szemben.
- És a történelmi egyházaknak megérte a tíz év?
- Sikerült helyreállítaniuk - legalább részben - a 40-es évek második
felében megroppant világi intézményi jelenlétet. A kilencvenes évek elejének egyházi
iskolaalapítási konfliktusai alábbhagytak. A magyar társadalom nagy többségét láthatóan
nem irritálja az egyház kulturális, szociálpolitikai és közéleti jelenléte sem. Én
például tíz éve nem hittem, hogy ilyen könnyen megy majd a dolog. Ugyanakkor a magyar
kapitalista elitnek életútjában kevés kötődése van a történelmi és nem történelmi
egyházakhoz és a hithez. Többségében egy azoktól korábban idegenkedő miliőből érkezett.
De sokkal fontosabb, hogy nem kevesen hitték, hogy itt a kommunizmus bukása után
valamilyen vallási reneszánsz bontakozik ki. Nem a politika szintjén, de hogy egy ilyen
nagy belső, spirituális megújulás természetszerűen erős hátszelet jelent majd a
legkülönfélébb egyházak, kicsik és nagyok számára. Ez a hullám, némileg
leegyszerűsítve, azt hiszem, Kelet-Európában végül is egyelőre elmaradt, vagy talán
csak késik. A drámai fordulatot nem észleljük. Többen kezdték el ugyan mondani, különösen
a 90-es évek elején, hogy ők hisznek Istenben, de kiderült, nem tudják, miért
hisznek, nem járnak a templomba. Persze, vannak jó egyházi iskolák, ahol sorban állnak
a gyerekek és a szülők. De ha az ide vágó vizsgálatokat jól értelmezem, ez inkább
az állami iskolák kritikája, mintsem a hit erősödésének lenne a jele. Az egyházi
reneszánsz, ha a posztszocialista világot nézem, egyébként mintha jobban
kiteljesedett volna a görögkeleti többségű országokban, mint a többiben.
- Csak a politika kínál ma terepet a tradicionális egyházaknak?
- E furcsa politikai pasztorizációt inkább a politikusok próbálják, ha jól
látom, az egyháznak eladni, s a kezdeményezések nagyobbrészt újabb kormányzati
ideológiákból vezethetőek le. De ehhez partnereket találnak az egyházvezetések
konzervatívabb részeiben. Sokan persze modernizálni akarnak. Nem az üzenet átalakításáról,
hanem természetesen a kommunikáció javításáról van szó. Érdekes módon mindkét
irányzat médiacent-rikus. Csak drámaian másként. A konzervatívabb irányzat azt
mondja, hogy a média kulturálisan számára idegen csoportok kezében van, és elidegenít,
„megbolondítja” az emberek fejét. Ilyen értelemben minden olyan, akár radikális
konzervatív lépés, amely a médiában tisztogatást akar, üdvözlendő dolog. Sőt az
egyik legfontosabb gesztus, amivel egy politikai katolicizmust képviselő, konzervatív
erő kedvezhet ennek a konzervatív egyházi vonalnak az, hogy kisöpri ezt az „idegen”
csapatot. A másik, a modernista szárnynál is fontos a médiapolitika, vagy legalábbis
a kommunikációs politika, hiszen az üzenet nagyszerű, a kommunikáció viszont a kiváló
üzenetről rossz, életidegen. Próbáljuk ezért megújítani. Az evangelizációnak a
transzcendens elemeken túli része talán akár ezt is jelentheti.