Vissza a tartalomjegyzékhez

Somorjai László, Szlazsánszky Ferenc
Elszállt tervek

A HTC (Hungarian Touroperator Company) megalakításától az alapítók az év elején még „új időszámítás” bevezetését remélték a magyar idegenforgalomban. A piac átalakulása a mintegy 600 partnerirodát foglalkoztató HTC csődjével tényleg újat hozott, csakhogy a várakozásokkal ellentétes irányban. A HTC legnagyobb megrendelője, az ügy kapcsán leginkább reflektorfénybe került Jorgos Travel a nála befizetett utasok kártérítését részben a cég eladása útján szerzett bevételből szeretné megoldani.


A Jorgos Travel utasai szállnak fel a Pannon Airlines gépére. Múlt idő     Fotó: V. Sz.

„Az 50 ezer forintos önköltséggel előállítható utat a HTC mindössze 19 ezerért dobta piacra. Nem hiszem el, hogy egy ötmilliárdos forgalmat lebonyolító irodának erre szüksége van. Lehet, hogy néhány utas szerencsésen járt, a korrektség azonban azt kívánja, hogy mindenki fizesse meg az utazás árát” - nyilatkozta lapunknak Fábián Judit, a Cooptourist Rt. hálózati igazgatója.
A HTC csődjét részben azzal magyarázzák, hogy megcsappant a fizetőképes kereslet a piacon. „Van úgy, hogy már márciusban bejön az utas, hogy szeretne egy augusztusi last minute-utat féláron. Egy hónappal előtte pedig már számtalanul jönnek ilyen igénnyel” - magyarázza a helyzetet Szabó Zsolt, a Jorgos Travel PR-menedzsere, aki az idegenvezetők irányítását is végzi. Az utazásokat pedig szezon közben nem lehet leállítani, mert a szállások és a járatok már előre le vannak kötve - teszi még hozzá.
Ez azonban sovány vigasz a hoppon maradt utasok számára, akiknek nyaralása meghiúsult, és a befizetett összeg visszafizetése, illetve kárpótlásuk is bizonytalanná vált.
„Most mennék hetedszer a Jorgosszal, eddig minden évben csodálatos utakon vettem részt” - meséli a törzsutaskártyával is rendelkező Szabó Tamás, budapesti lakos. Az idén Zakintoszra szeretett volna eljutni, de nem jött össze. „Az úti célt többször megváltoztatták, de még mindig nem gyanítottunk semmit, annyira megbíztunk a Jorgosban” - mondja. A pénzét azonban nem kéri vissza, hiszen a Jorgos szervezésében még továbbra is indulnak autóbuszos utak, és bízik abban, hogy még az idén találnak a számára megfelelőt.
F. Sz. a csőd bejelentése előtt néhány órával fizetett be egy jelentős összeget - normál áron meghirdetett útra -, és rettentően fel van háborodva: „A családom évek óta utazik a Jorgosszal, de sehol sem figyelmeztettek arra, hogy az immár tízéves utazási iroda csak a nevét adja a HTC-nek, amelyért a Jorgos semmi felelősséget nem vállal. Ha ezt előre tudom, akkor ebbe a játszmába nem megyek bele. Az üzleti életben alapszabály, hogy csak azzal a céggel szerződjél, akinek az irodájába bemész. Úgy érzem, becsaptak, és csalás vádjával mindkét irodát feljelentettem” - meséli a történetet.
Dézsi Mihály, a Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője kérdésünkre elmondta: a HTC, illetve a Jorgos Travel ellen összesen több mint száz feljelentés érkezett, a volt partnerirodák ellen azonban egy sem. A Jorgos Travel irodájában lefoglalt iratok (számítógépes adatok) könyvszakértői vizsgálata még tart. Lapunk információi szerint eközben a Jorgos Travel vezetői e hét végén Athénban találkoznak a görög partnercéggel, amely az eddig felhalmozott adósságok fejében átvenné az utazások szervezését.
A HTC csődje nem egyik napról a másikra jött létre, hanem egyes vélemények szerint előre fel lehetett ismerni. Egy veszteséges iroda ugyanis egy darabig az előlegekből fenn tudja tartani tevékenységét, közben azonban adósságai halmozódnak. A kérdés csak az volt, hogy mikor következik be a krach. Az utazásszervező cég minden bizonnyal azon dolgozott, hogy a szezont még valahogy kihúzzák, és akkor kisebb presztízsveszteséggel zárult volna le az ügy. Azonban már a HTC létrejötte is azt mutatja, hogy az utaztatók különféle költségkímélő „túlélési technikákat” találtak ki az eddigi veszteségek csökkentése és a fennmaradás érdekében. Mint ismeretes, a HTC létrehozásában három cég, a Tan Túra, a Club Espana és a Jorgos Travel főtulajdonosai fogtak össze, és így több legyet ütöttek egy csapásra. A charterjáratok működtetése esetén kötelező 35 millió forintos kaució háromszori befizetése helyett megtakarították az összeg kétharmadát, vagyis 70 millió forintot. Azonban az így redukált öszszegnek is csak a töredékét kellett kifizetniük, mert a kötelező óvadékot az AXA Colonia Rt.-vel 35 millió forintra kötött biztosítással helyettesítették. Az „összevonásnak” ezenkívül egyéb költségkímélő hatása is volt. A HTC ennek ellenére hat charterjárat kifizetésével volt adósa a Pannon Airlinesnak (PA), amely a hetedik fuvart már nem vállalta hitelben, és amely döntés a HTC csődjét kirobbantotta. „Részünkről tiszta az ügy - nyilatkozta lapunknak Hajduk Viktor, a PA egyik résztulajdonosa - hiszen a világon minden charterjárat csak akkor indul, ha azt előre kifizetik.” Hajduk egyben cáfolta a Hetek azon értesülését, hogy a PA nagy összegű tartozása miatt a görögök nem fogadták volna a légitársaság által lízingelt TU-154-est, sőt állítása szerint a PA további fejlesztésekre készül. A HTC, mint ismeretes, a PA egyik legnagyobb megrendelője volt, a Jorgos és a HTC résztulajdonosa, Havas Tamás 19 százalékban e cég résztulajdonosa is volt. Mintegy két hete azonban Havas eladta a tulajdoni részét, megvált a PA-tól.
(A PA májusi reklámútjának szervezésében egyébként részt vállalt Molnár Róbert kisgazdapárti országgyűlési képviselő is, a közreműködés okait firtató kérdésünkre „idő hiányában” nem kívánt válaszolni: „Majd 2002-ben, esetleg 2001-ben ráérek” - tudatta a koalíciós honatya, akit legutóbbi operettfellépése óta csak „kübekházi Pavarottiként” emlegetnek.)
„Az utasok azt gondolták, minél nagyobb egy iroda, annál biztosabb utazási szerződést kötni vele. A HTC mint legnagyobb utaztató csődje ezt a vélekedést cáfolja. A megrendült bizalom az egész szakmára hatással lehet, ezért azt fontolgatjuk, hogy a visszaútra is biztosítást kötünk. Természetesen a biztosítási összeget be kell építeni az utak árába” - közölte lapunkkal név nélkül az egyik utazási iroda vezetője. Más utazási irodák a HTC csődjében a „szakma megtisztulásának” folyamatát látják, míg megint mások azt állítják, hogy élére állított helyzetével a HTC nem volt egyedül a szakmában.
Dienes Katalin, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FvF) piacfelügyeleti és ellenőrzési igazgatóságának vezetője szerint az a probléma, hogy az utazási cégek jogszabályoknak megfelelő működése esetén sem tudják megvédeni a fogyasztókat, mert a HTC-nél sem találkoztak ilyen problémával. Az eset kapcsán elképzelhetőnek tartja bizonyos jogszabályok módosítását, ez azonban a Gazdasági Minisztérium kompetenciája. Kompaktor Emília, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közgazdasági osztályának igazgatója szintén fontosnak tartja, hogy az utasok hiteles tájékoztatást kapjanak az utazási irodák pénzügyi stabilitásáról és minőségi jellemzőiről. Ezért egy olyan rendszer kidolgozásán fáradoznak, amelynek alapján az irodák önkéntes alapon minősítést szerezhetnének. Az FvF-fel, az Utazási Irodák Szövetségével, valamint a területi kamarákkal egyeztetve már kidolgozták e minősítési rendszer alapszerkezetét, és jövőre szeretnék is bevezetni. Ez a megoldás nemcsak az utasok, hanem a társcégek számára is egyfajta orientációt jelentene - fejtette ki a szakértő.


Ki kinek mossa az agyát?

„A szcientológusok agymosásban részesítették a Jorgos Travel dolgozóit” - állította címoldalán az egyik bulvárlap, és cikkében homályos utalásokat tett a nevezett egyház és az utazási iroda csődje közötti kapcsolatról. „Milyen érdekes, hogy ezelőtt egy hónappal, vagy egy évvel nem volt téma, hogy a Jorgos Travel vagy egyes vezetői milyen kapcsolatban állnak a szcientológiával. Most egyből érdekes lett a dolog, mert ezzel el lehet terelni az emberek figyelmét olyan irányba, hogy úgy érzi a polgár: ez róla szól, az ő szemének felnyitása érdekében” - reagált az újságcikkre Szabó Zsolt.
Tasnádi Gábor, a szcientológia egyház szóvivője lapunk megkeresésére elmondta: nem igaz, hogy irodájuk lett volna az utazási iroda épületén belül. „Ostoba állítás. Ha valaki katolikus, és bérel valahol egy irodát, az azt jelenti, hogy az a katolikus egyház irodája?” Tasnádi azt is cáfolta, hogy Havas Tamás vagy volt felesége a szcientológia egyház tisztségviselői volnának. „Nem igaz, de mi a probléma, ha igaz lenne? A magyar Alkotmány biztosítja a lelkiismereti és vallásszabadságot, és bár Havas Tamást az életben nem láttam, fogalmam sincs, hogy kicsoda, de ha véletlenül mégis szcientológus, netalán tisztségviselő lenne, kinek mi köze hozzá?”
Tasnádi szerint a bulvárlapban megjelent írás annak a kampánynak a része, amely a kisegyházak ellen folyik: „ez nem feltétlenül a szcientológia ellen megy, hanem egy nagyon ügyes előkészítése a vallási törvény szigorításával kapcsolatos PR-munkának” - zárta a beszélgetést a szóvivő. (Sz. F.)