Vissza a tartalomjegyzékhez

Szikora Réka
Szilikon Völgy Izraelben

A legnagyobb hi-tech multicégek már felfigyeltek arra a néhány éve zajló csúcstechnológiai robbanásra, amely az alig 6 millió fős lakosságú Izraelt a sokak által emlegetett új Szilikon Völggyé formálja. Az ország alig pár év alatt a világ egyik vezető csúcstechnológiai nagyhatalmává nőtte ki magát, s ez az iparág lehetőséget ad Izrael számára, hogy az utóbbi években kissé lelassult gazdaságát felélénkítse.


Csipgyártásban az élen

Izraeli innovációk eredményeként az utóbbi években egészen új ipari ágazatok születtek. Az USA-t és Japánt követve Izraelben a legmagasabb az ezer főre jutó szabadalmak száma, s a New York-i tőzsdén, illetve a Nasdaqon jegyzett vállalatok közül a harmadik legnagyobb számban az izraeli vállalatok szerepelnek. Nem véletlen, hogy olyan high tech vállalatok, mint az Intel, a Motorola, IBM, a Microsoft vagy a Cisco telepítették kutatásfejlesztési bázisukat vagy leányvállalatukat Izraelbe.
Az izraeliek úttörők a telekommunikációban, és kiemelkedő felfedezéseket produkálnak az internettechnológiában, a komputerek, a software-ek, az orvosi rendszerek, a biotechnológia, az optikai rendszerek, a környezetvédelem, az agrotechnológia és a biztonságtechnika területein.
Például lehet, hogy sokan nem tudják, de az olcsóbb és hazánkban is egyre kedveltebb internet alapú telefonhívás is izraeli technológián alapul. A Tel Aviv-i székhelyű, világhírű VocaTec nevéhez fűződik az internet protokoll-rendszer (IP), amelynek segítségével hanghívás létesíthető számítógépes és hagyományos telefonrendszerek között. A Los Angeles Times és a Herald Tribune lapok szerint a legtöbb olyan innováció, amely a következő évtizedekben az internetet a létezés elengedhetetlen eszközévé fogja tenni, Izraelből származik majd. Ma a világban zajló legizgalmasabb fejlesztések folynak Izraelben - vallja John Sculley, az Apple Computer korábbi vezérigazgatója.
A sikerek mögött részben az áll, hogy Izrael a világ legképzettebb munkaerő-potenciáját mondhatja magáénak. A gazdaság egyik mozgatórugója a lakosok műszaki tehetsége, de nem utolsó sorban ötletgazdagságuk és vállalkozókedvük. Az Izrael Elektronikai és Információs Ipari Szövetség szerint a tudósok, a mérnökök és a technikusok aránya az alkalmazottak összlétszámának 62 százalékát teszi ki az országban, s ezer főre vetítve itt a legmagasabb a mérnökök száma (135 fő, szemben az USA-ban és Japánban jellemző 70 és 65 fővel). Izrael állama jelenleg mintegy 2000 olyan induló magánvállalkozással büszkélkedik, melyek az utóbbi egy-két év alatt alakultak, s számuk ma is egyre nő. Túlnyomó többségük az internettechnológia területén száll versenybe. A vállalkozók egyik példaképe Yossi Vardi, akinek legidősebb fia és annak barátai fejlesztették ki a valaha látott leghatékonyabb internetes csevegőprogramot (chat room), amely automatikusan jelzést ad a felhasználónak, amennyiben barátai szintén rákapcsolódtak az internetre. A ma már világhírű, ICQ (amely kiejtve a hasonló hangzású, angol „I seek you”-ra utal) nevű, internetről letölthető szoftverbe Vardi 1996-ban 3 millió dollárt fektetett be, s az egyébként nyereséget nem termelő vállalkozást 407 millió dollárért vette meg 1998-ban az America OnLine (AOL), a termékre pedig később egy fillér reklámot nem kellett költeni. A Speedbit, egy ma induló vállalkozás pedig hasonló léptékkel haladva, egy hónap alatt szerzett 5 millió felhasználót bármiféle reklám nélkül az internetes programjával, amelynek segítségével fele anynyi idő alatt letölthető egy szoftver a világhálóról. Yossi Vardi szerint azért is „kaptak rá” az izraeliek olyan gyorsan az internetre, mert annak decentralizált „felépítése hasonlít a zsidó diaszpórára”. Az izraeli sikernek a szakintézmények szerint több összetevője van. Egyrészt kiemelkedő szerepe van annak a több mint 700 ezer kutatónak, mérnöknek, aki jó szakmai tudással érkezett a volt Szovjetunió területéről. Másrészt az állam aktívan vesz részt a kutatásfejlesztés támogatásában, de fontos a fiatalok kötelező katonai ideje alatt megszerzett, óriási műszaki és elektronikai tudás is. Az izraeliek elismerik, hogy vannak területek, ahol fejlődniük kell: ez pedig a marketing és a stratégiai tervezés. Egy izraeli üzletember szerint az országnak azért nincs még „Nokiája”, mert hiányzik a jól szervezett üzleti gyakorlat, ami megakadályozná, hogy Izrael „a Nyugat csúcstechnológiai cukorkás boltjává” váljon. Az izraeliek azonban ezen a területen is bizakodóak, derül ki egy izraeli menedzsment-tréning program szponzorának, Yair Shamirnak a Los Angeles Times számára adott interjújából: „Lesz még nekünk Nokiánk. És nem csak egy, hanem sok.”