Mióta az internetfelhasználók száma rohamos növekedésnek indult, a vásárlás
egyre kényelmesebb és modernebb módjaival találkozhatunk. Így van ez a könyvek esetében
is. Aki unja a sorban állást, hamarabb szeretne választ kapni kérdéseire,
rendszerezett és gyorsan hozzáférhető információkra vágyik, megteheti, hogy az
internet kínálta technológia segítségével vásárol könyvet. Már nálunk is,
Magyarországon.
Nézelődők. Hálóval kell fogni a vevőket Fotó: Maklári Péter
Elsőként a Rákóczi úti Fókusz Könyváruház kínálata jelent meg a világhálón.
A Fókusz internetes arculata a Líra és Lant Rt., valamint a Matávnet összefogásának
eredménye.
A virtuális látogató joggal hihetné azt, hogy egyetlen könyvesbolt szerény választékkal
szolgál. A Fókusz oldala erre bizony alaposan rácáfol. Az egyes címekre szerző,
illetve cím szerint, és részletesen is rákereshetünk, ráadásul egy jól felépített
katalógus segít eligazodni az egyes témák között. A kiválasztott könyvek rövid fülszövegét
is elolvashatjuk, és ha van, az olvasói véleményt is. A bolti árnál olcsóbban
kaphatjuk meg a könyveket, de vigyázat, ez csalóka, hiszen a fizetés módjától függően
(utánvétes, készpénzes, bank- és hitelkártyás) ez kiegészülhet egyéb költségekkel
is! A megrendelt árukat az ország egész területére kiszállítják. Budapest egyik
legnagyobb könyvesboltjából - így internetes részéről is - azonban más is
megrendelhető: kazetták, CD-k, videokazetták, sőt még kották is.
A másik nagyobb interaktív könyváruházat a Libri működteti. Az idei nyári könyvfesztivál
idején beinduló vállalkozás ezidáig legnagyobb a maga nemében, legalábbis hazánkban.
Online könyvbirodalom - olvasható a nyitólapon, és valóban, a Fókusz oldalánál
sokkal nagyobb lehetőségeket rejtő helyre jutunk. Ha lehet, itt még részletesebb a
katalógus, és már feltűnik egy bestseller-lista is, emellett pedig egy magazin teszi
érdekesebbé a könyvek világát. A Libri internetes változata kizárólag a könyvekre
koncentrál - ezt erősíti, hogy időnként egy-egy híres ember ajánl a látogatónak
kedvenc könyveiből, sőt, néhány esetben bele is olvashatunk a könyvekbe.
A Libri tehát az eladás-vásárlás egyhangú fázisaihoz olyan internetes tartalmat
rendelt hozzá, amelyek jobban az oldalhoz kötik a reménybeli vásárlót. Hasonlóan a
Fókusz oldalához, itt is szezonális akciókkal igyekeznek felpezsdíteni a forgalmat:
amíg a Fókusz a görög nyár tematikájában mélyedt el, a Libri az iskolakezdéshez
és a közelgő olimpiai játékokhoz kapcsolódó kiadványokra hívja fel a figyelmet.
A világ legnagyobb internetes könyvkereskedése az USA-beli Amazon. Ez a vállalkozás
szolgál mintául különösen a Libri, illetve a Fotexnet hamarosan beinduló könyvrészlegéhez
is.
Az Amazon csupán ötéves múltra tekint vissza, mégis, olyan riválist tudhat a háta mögött,
mint például a hatalmas könyvesbolthálózattal rendelkező Barnes & Noble.
Az Amazon könyves része is műfajok, témák szerint lett csoportosítva. Minden résznek
(például keresztény irodalom vagy spanyol nyelvű könyvek) megvan a maga felelős
szerkesztője, aki mindig bemutatja az érdekesebb alkotásokat. Ugyancsak részekre
bontva tekinthetjük meg a bestseller-listákat is. Feliratkozhatunk - tematika szerint
- hírlevélre, amely körülbelül havonta egyszer értesít minket a kiválasztott terület
újdonságairól. Az Amazonon nagyon jól működik az olvasói reakció. Megesik, hogy
egyes könyveknél egymástól teljesen eltérő véleményekkel találkozunk. Sokszor itt
is beleolvashatunk a kiválasztott műbe. Az Amazon arra is képes, hogy ha a megvásárolni
szándékozott könyv kifogyott, csak a mi kedvünkért újranyomtatja. Kínálata
hatalmas, így megteheti, hogy nagyobb kedvezményt adjon. A vásárlás bankkártyával,
az interneten keresztül történik - ezt a módszert a hazai bankok többsége egyelőre
még nem ajánlja, de az Amazon erős kódolással véd az adatlopás ellen. És még egy
érdekesség: e sorok írója már maga is rendelt könyvet az Amazontól, ahonnan a
rendeléstől számított 5-6 héten belül, elegáns csomagolásban meg is érkezett a várva
várt darab.
A címben szereplő internetes könyváruházak címei:
Fókusz: