„Sajnálom, hogy az amerikai és a német cég nem élt azzal a számtalan lehetőséggel,
amelyet Budapest egy nagy volumenű tűzijátékhoz biztosítani tud. Rengeteg ötlettel
tudtunk volna segíteni, ha meghallgatnak” - állítja a millenneumi tűzijátékkal
kapcsolatban Ciráki Sándor, aki az elmúlt nyolc évben látványtervezőként vezényelte
az augusztus 20-i piroparádékat. A megbízott cégek mintegy 150 millió forintból gazdálkodtak,
Ciráki szerint azonban, ha idén is őket bízták volna meg, kevesebb mint 100 millió
forintot kellett volna költeni a vasárnap esti showra.
Tűzijáték augusztus 20-án Fotó: Somorjai
Sokak számára meglepetést okozott, hogy idén külföldi cégeket bíztak meg az
augusztus 20-i tűzijáték kivitelezésével. Az Országimázs Központ ugyanis Gert Hof
német látványtervezőt, illetve a Wizard of Fireworks nevű amerikai céget bízta meg
a kivitelezéssel. Ciráki Sándor nem érti, hogy a szervezők most miért nem szavaztak
bizalmat a Nike-Fiocchi nevű cégnek, amely egyébként az állami tűzijátékokat 30 éven
keresztül bonyolító Nitrokémia Ipartelepek egyik, lőszergyártással és pirotechnikával
foglalkozó utód kft.-je. Mint mondja, ők egy ilyen háromnegyedórás programot „ugyanilyen,
ha nem jobb” színvonalon tudtak volna prezentálni, nagyrészt magyar termékekből, ráadásul
„mindenféleképp 100 millió forint alatt”. Az sem okozott osztatlan sikert a nagyközönség
szemében, hogy az eddig hagyományos Gellért-hegyi helyszín helyett a Dunáról,
valamint az Országház környékéről indították a rakétákat, így több ezerrel
kevesebben tudták maradéktalanul élvezni a látványosságot. Ráadásul a budai
oldalra igyekvő tömeg miatt a metrószerelvények már meg sem álltak minden állomáson.
A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) Országimázs Központja csak az Állami Számvevőszéknek
számol el tételesen arról, hogy a millenniumi augusztus 20-i rendezvényekre költött
765 millió forint plusz áfát pontosan mire fordították.