Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Tűzijáték és a füstje

„Sajnálom, hogy az amerikai és a német cég nem élt azzal a számtalan lehetőséggel, amelyet Budapest egy nagy volumenű tűzijátékhoz biztosítani tud. Rengeteg ötlettel tudtunk volna segíteni, ha meghallgatnak” - állítja a millenneumi tűzijátékkal kapcsolatban Ciráki Sándor, aki az elmúlt nyolc évben látványtervezőként vezényelte az augusztus 20-i piroparádékat. A megbízott cégek mintegy 150 millió forintból gazdálkodtak, Ciráki szerint azonban, ha idén is őket bízták volna meg, kevesebb mint 100 millió forintot kellett volna költeni a vasárnap esti showra.


Tűzijáték augusztus 20-án    Fotó: Somorjai

Sokak számára meglepetést okozott, hogy idén külföldi cégeket bíztak meg az augusztus 20-i tűzijáték kivitelezésével. Az Országimázs Központ ugyanis Gert Hof német látványtervezőt, illetve a Wizard of Fireworks nevű amerikai céget bízta meg a kivitelezéssel. Ciráki Sándor nem érti, hogy a szervezők most miért nem szavaztak bizalmat a Nike-Fiocchi nevű cégnek, amely egyébként az állami tűzijátékokat 30 éven keresztül bonyolító Nitrokémia Ipartelepek egyik, lőszergyártással és pirotechnikával foglalkozó utód kft.-je. Mint mondja, ők egy ilyen háromnegyedórás programot „ugyanilyen, ha nem jobb” színvonalon tudtak volna prezentálni, nagyrészt magyar termékekből, ráadásul „mindenféleképp 100 millió forint alatt”. Az sem okozott osztatlan sikert a nagyközönség szemében, hogy az eddig hagyományos Gellért-hegyi helyszín helyett a Dunáról, valamint az Országház környékéről indították a rakétákat, így több ezerrel kevesebben tudták maradéktalanul élvezni a látványosságot. Ráadásul a budai oldalra igyekvő tömeg miatt a metrószerelvények már meg sem álltak minden állomáson.
A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) Országimázs Központja csak az Állami Számvevőszéknek számol el tételesen arról, hogy a millenniumi augusztus 20-i rendezvényekre költött 765 millió forint plusz áfát pontosan mire fordították.