A Malév Rt. az Alitaliával való sikertelen házasságából kilábalva immár újra
96,8 százalékos magyar állami tulajdonú vállalatként néz az őszre tervezett kétfordulós
privatizáció elé. A Magyar Légiközlekedési Vállalat veszteségei tetemesek, flottája
jelentős bővítésre és felújításra szorul. Valószínű azonban, hogy a kormány által
kedden elhatározott privatizációs stratégia nem tud megoldást kínálni a gondokra,
hiszen kimondatlanul, de kizárja a stratégiai befektetők és a külföldi tőke bevonását
a stratégiai fontosságú vállalat modernizálásába, azzal az indokkal, hogy a Malévnak
meg kell őriznie „nemzeti” jellegét.

Peter Tufo amerikai nagykövet és Kovács Ferenc, a Malév vezérigazgatója felavatják
az újonnan bérelt Boeing 767-es gépet. Társakra várva Fotó: MTI
A Malév eladásának első lépésével az ÁPV Rt. mintegy 97 százalékos tulajdoni
részesedése 50 százalék plusz egy szavazatra csökkenhet. A privatizációs törvény
szerint a cég hosszú távon 25 százalék plusz egy szavazat erejéig marad tartós állami
tulajdonban. Az ING-Barings bankcsoporttal elkészíttetett privatizációs stratégia
szerint az októberben induló első fázisban a Malév jelenlegi alaptőkéjének 10 százalékát
kitevő, állami tulajdonban lévő és különös jogokat meg nem testesítő részvénycsomagot
lehet majd megvásárolni. Mivel a kormány kikötötte, hogy a privatizáció második
fordulójában kizárólag belföldi befektetők vehetnek majd csak részt, kérdéses,
hogy melyik komoly külföldi befektetőt érdekli majd egy 10 százalékban limitált, különleges
jogokat nem nyújtó részesedés.
Jóllehet a privatizáció későbbi, második fázisában tovább csökkenhet az állami
tulajdon, de fontos szempont lesz, hogy a légitársaság megőrizze nemzeti státusát, a
nemzeti tulajdon ne csökkenjen 50 százalék plusz egy szavazat alá. Az első lépcsőben
felkínálandó 10 százalékos részvénycsomagon kívül csak hazai befektetők jöhetnek
szóba, ami valószínűleg pénzügyi befektetőket vonz. A befektetők egyben úgy
szerezhetnek tulajdoni hányadot a Malévban, hogy - elsősorban készpénzzel - alaptőkét
emelhetnek a légitársaságban. Ezen felül a pályázatban ajánlatot kérnek majd a
befektetőjelöltektől a Malévnek valamelyik globális légiszövetséghez történő
csatlakozására.
Amennyiben ezen felemás privatizáció a jelenlegi terveknek megfelelően zajlik le, azaz
a Malévot el is adják meg nem is, a Malév vezetőit továbbra is politikai szempontok
alapján a mindenkori kormány jelöli majd ki, a hatékonyabb gazdálkodásra és jobb színvonalú
szolgáltatásokra való gazdasági kényszer minimális lesz, hiszen a befektetők a
kulcsdöntések meghozatalánál továbbra is kisebbségi pozícióban lesznek, ha egyáltalán
lesznek olyanok, akik ezen feltételek mellett invesztálni kívánnak a nemzeti cégbe.