Valamikor 1989 tájékán három amerikai fiatalember úgy döntött, hogy együttest
alapít. A helyszín a főváros, Washington DC volt, így a névadásban ez is szerepet játszott,
de még fontosabbnak bizonyult, hogy - elhatározásuk szerint - olyan szövegeket
fognak írni, amelyeknek szellemi töltete van. A Jerry Falwell Egyetemen összebarátkozó
három fiatal alkotja azóta is a dc Talk néven sikert sikerre halmozó keresztény zenei
triót.

1998-ig úgy tűnt, egy tipikus rapzenekarral van dolgunk. Dallamos rockzenén alapuló,
erőteljes, dinamikus, a bibliai igazságokat nevén nevező szövegek jellemezték a
dalokat. Tipikus pédája ennek az együttes hivatalos honlapján a látogatók által
kedvencnek megválasztott Jesus Freak (Jézus bolondja) szövege, amely szerint a világ
szemében sokszor extrémnek, bolondnak tűnnek az újjászületett emberek.
Minden adott volt tehát ahhoz, hogy a már jól bejáratott rapszéria folytatódjon.
Ennek ellenére és sokak örömére az 1998-as legutóbbi album, a Supernatural új
utakat célzott meg.
Jó döntés volt. Én először csodálkozva átpörgettem a dalokat, keresve a jó öreg
megszokott rapet, és miután nem találtam, félretettem a lemezt. Majd - miután sokan
bizonygatták az album nagyszerűségét - erőt vettem idegenkedésemen, és nagy adag
türelemmel másodszor is meghallgattam az új dalokat. Majd harmadszor és negyedszer is.
Nos, ekkor már magamnak is bevallhattam: a Supernatural elképesztően jó munka.
A lemez címe ugyanaz, mint a tavaly legtöbb Grammy-díjat besöpört gitáros, Carlos
Santana albumáé: Supernatural, vagyis természetfölötti. Bár a dc Talk is elnyerte már
ezt a rangos könnyűzenei díjat, az egyezés itt véget is ér. A dc Talk dalai ugyanis
a kétféle világ létezéséről tanúskodnak, pontosabban arról, hogy a szentírási
értelemben vett szellemi világ hogyan hatott a saját életükre, és hogyan befolyásolhatja
a hallgató sorsát is.
A rappel - legalábbis ezen az albumon - tényleg szakított az együttes. És mit
kapunk cserébe? Igényesen kidolgozott, jól felépített dalokat, amelyek nem csupán
egyetlen stílusjegyet viselnek magukon, hanem igen sokfélét. A Supernaturalt elsősorban
ez teszi érdekessé és megunhatatlanná. Az első dal, az It’s killing me (Ez megöl
engem) például modern rock, míg a második, a Dive (Alámerülés) pedig a 80-as évek
angol újhullámos popzenéit idézi fel. A szövegek viszont a már megszokott irányt képviselik.
A hatvanas évek rockzenéjéhez hasonló tónusú és húzású My Friend (Barátom) egy
olyan elképzelt személyről szól, aki a zenei siker érdekében megtagadta hitét és
elhagyta barátait. A funkys Wanna Be Loved, vagy a Jézussal történő találkozás következményeit
kissé punkosabb stílusban megéneklő Since I Met You (Mióta veled találkoztam) is a
természetfölötti világ és a földi realitás kapcsolódási pontjait állítja középpontba.
Külön érdekesség a The Truth (Az igazság) című szám, amely eredetileg az X-akták
egyik részéhez íródott. Végül nem ez a dal lett az epizód zenéje, de ezen nincs is
mit csodálni: az olyan sorok, mint az „Én vagyok az élő bizonyíték arra, hogy a
Szellem mozog”, vagy a „Keresésünk nem hiábavaló/Az igazság odaát van/Isten készített
egy utat/ Hogy megmentse az emberi fajt” sorok biztosan nem fértek volna be a sorozat
eredeti koncepciójába.
Akárhogy is, Kevin Max, Michael Tait és Toby McKeehan valami egészen egyedit alkotott.
A dalok mindegyikében jól eltalált a ritmusváltás, az effektezés, és ehhez jön még
a mindig idejében belépő kórus, no meg persze Kevin Max utánozhatatlanul tiszta és
magas hangfekvésű éneklése. Az én kedvencem egyébként a túláradó érzelmű
Consume Me (Megemésztesz), amelyhez látványos videoklip is készült.
A legújabb hírek szerint a hármas formáció saját projektjei mellett gőzerővel készül
következő lemezére.
Reméljük, ismét valami természetfölöttire.