Vissza a tartalomjegyzékhez

Hortobágyi Péter
Rubens a dobogón is jól fest

Melyek egy izgalmas Forma-1-es futam hozzávalói? Hát a következők: egy előzésre alkalmas pálya, egy 124. futamán első győzelmére vágyó, kockáztató pilóta, egy munkanélküli francia, látványos karambolok, melyekben egyik szereplő a pontverseny éllovasa, mindez megspékelve egy csomó pozícióra menő előzéssel, és a végén egy kis esővel.


Az eső után Barrichello örömkönnyei is eleredtek    Fotó: Reuters

E „recept” készült el az elmúlt hétvégén rendezett Német Nagydíjon, mely az autóversenyért rajongó nézők minden igényét kielégítette.
A rajtot az élről induló Coulthard jól kapta el és bevágott a mellőle induló Schumacher elé. Miközben David kizárólag arra figyelt, hogy Michaelt maga mögött tartsa, Häkkinen szenzációs rajttal a negyedik helyről az élre ugrott. Schumacher, feladva a Coulthard elleni csatát, az ideális ívre nyílegyenesen húzódva próbálta bevenni az első kanyart, ott azonban a harmadik helyről rajtoló Fisichella érkezett, aki nemes egyszerűséggel felöklelte, így mindketten - az előző futamhoz hasonlóan - már az első kanyarban kiestek. A balesetet a következőképpen értékelték. Schumacher: „Egymás után már másodszor jöttek belém hátulról, úgyhogy esélyem sem volt beavatkozni a futam végeredményébe. Fontos pontokat vesztettem. Első alkalommal az ember még elnéző, másodszor azonban már kiborítja az eset.” Fisichella: „A sávomban haladtam, volt elég helyem, aztán ezt a helyet lezárták előttem. Nem az én hibám volt.” Erre a német válasza a következő volt: „Ha autók vannak előtte, egy kicsit korábban kellene fékeznie.”
Miközben még mindenki az első kanyarban történtekkel foglalkozott, addig a 18. (!) helyről rajtoló Rubens Barrichello az első kör végén már a 10. pozícióba küzdötte fel magát, további négy kör elteltével pedig már az 5. helyen száguldott a még épen maradt Ferrariban. Az élen ekkor már biztos előny birtokában a két McLaren haladt a rajt után felvett sorrendben. A 18. körben az ekkor már 3. helyen haladó brazil ment ki elsőként egy kerékcserével egybekötött tankolásra (nem véletlenül volt olyan gyors), és az 5. helyre érkezett vissza, ekkor már úgy tűnt, hogy senki és semmi nem veszélyezteti a nagy előnnyel vezető McLarenek újabb kettős győzelmét.
A 25. körben azonban ez a 30 másodperces előny egy pillanat alatt semmivé lett, a pályán ugyanis megjelent egy „néző”, aki úgy gondolta, megbosszulja azt, hogy elbocsátották a Mercedes gyártól. A safety car bejött, a pilóták közül többen kerékcserére mentek, melynek következtében Coulthard csak a hatodik helyre tudott visszaállni. A 29. körben már ismét versenytempóban száguldoztak a pilóták, ezt leginkább Alesi bánta, akit a 30. körben Diniz látványos piruett bemutatására kényszerített. Alesi karcolás nélkül úszta meg a fallal való találkozást és két kereke elvesztését, amelyből egyik a fejétől tán 30 centiméterre zúgott el. A baleset súlyosságára való tekintettel újra kijött a safety car. A második repülőrajt után a pilótákat a természet is megtréfálta, ugyanis a pálya lassú, technikás részén (a pálya 15%-án) eleredt az eső, néhányan - köztük a két McLaren-pilóta is - esőgumira váltott, de többen döntöttek úgy, hogy nem cserélnek. Barrichello sem ment ki, és a hátralévő 11 körben - nem hibázva a pálya vizes részén - az élen tudott maradni.
A célvonalon Barrichello, Häkkinen, Coulthard, Button, Salo, de la Rosa sorrendben haladtak át a pilóták. A brazil nem érdemtelenül lett első, jól versenyzett, kitűnő volt a boxtaktikája, azonban sokat „köszönhet” a pályára illetéktelenül belépőnek. „Évek óta üldöztem ezt a győzelmet, és azt hittem, sohasem fog sikerülni. Azért sikerült győznöm, mert az eső kezdete után egy kicsit vártam, és láttam, hogy nem szükséges vizes gumiért kimennem. Nem volt könnyű így vezetni, de bejött” - nyilatkozta fülig érő szájjal az élete első győzelmét szerző brazil. Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke szerint egy tettei következményét nem látó ember miatt veszítettek. Ebben igaza van, a kérdés csak az, hogy miért nem próbálkozott a csapat legalább egyik pilótája esőgumi nélkül teljesíteni a hátralévő versenytávot a csak néhol vizes pályán.
Míg a világsajtó Barrichello győzelmétől és a futam eseményeitől hangos, addig Irvine, Coulthard és a brit lapok napok óta Schumacher versenyzési stílusát kritizálják. A megjelent cikkek kárörvendően írnak Schumacher újabb balesetéről, és úgy vélik, visszakapja azt, amit másokkal csinál. Érthető az elfogultság - Coulthard miatt -, de arra úgy látszik, már nem emlékeznek, hogy néhány évvel ezelőtt az angol Nigel Mansell vezetett hasonló stílusban, és azt nagyszerűnek találták.
Az eredmények a soron következő Magyar Nagydíj szempontjából tökéletesen alakultak, hiszen rég volt, hogy a pontverseny első és negyedik helyezettje között csupán 10 pontnyi, azaz egy győzelemnyi különbség van.