Vissza a tartalomjegyzékhez

Kárpáti György
A hazafi

A Hazafi itt és most Mel Gibson, a haza pedig természetesen a leendő Amerikai Egyesült Államok. Merthogy a történet a függetlenségi háború idején bonyolódik. A családját menteni igyekvő, kényszerből harcba szálló férfi, egészen pontosan családapa karakterét megformáló Mel Gibson átmentette a skót William Wallace legendás karakterét a Rettenthetetlenből, de a téma hasonlósága (és a színész egyezése) miatt számos viszszaköszönő elem teszi nagy csalódássá a mozit.

A német rendező Roland Emmerich a Függetlenség napja után ismét zászlót bont kenyéradója, Hollywood és az Egyesült Államok felett. Bár korábban sci-fi rendezőként ért el jelentős anyagi sikereket (Tökéletes katona, Csillagkapu), tulajdonképpen a Hazafi nem különbözik utolsó munkáitól, a Függetlenség napjától és a Godzillától. Az amerikaiakra törő ellenség (földön kívüli, szörny vagy angol, végső soron ugyanaz) ellen összefog a nemzet, lobog a rengeteg csillagos-sávos lobogó, együttes erővel legyőzik a legyőzhetetlent. Egy ember - a vezető - kiemelkedik a tömegből, learatja a babérokat, hőssé válik, mítoszt teremt. Olyant, amire esténként nemzedékek gyerekei fognak elaludni, csillogó szemekkel, kipirulva, beleképzelve magukat a hős szerepébe, és eljátszva azzal a gondolattal, hogy egyszer ők is hasonlóan magasra tör(het)nek.
A Hazafi mázas burok, alatta semmi. Az amerikai nemzet újra és újra a megdicsőülés kapujában, illetve átlépve azt. A nacionalista érzés nem véletlenül a legerősebb - állítólag - az amerikaikban. Ők ezt véresen komolyan és természetesnek veszik. Ezért lesz kasszasiker újra és újra az ilyen témájú, elődjétől alig különböző mozi. Az aránytévesztésekért nem is az egyes rendezők, hanem a honi közvélemény tehető felelőssé, amely egy ilyen témával kapcsolatban elvárja a dicsőítő túlzásokat.
A korábban jelentős erkölcsi sikereket (is) elérő színészek - Mel Gibson és Joely Richardson - nem tudnak javítani a film minőségén. Skót hős után Mel Gibson most amerikai hős lesz a függetlenségi háborúban, itt is, ott is elveszti családját, ami a korábban ellenzett háború elkezdésére (a bosszúra) inspirálja. Vezetésével győz a jó, ő pedig bekerül a halhatatlanok csarnokába. A különbség: Skóciában ezért az életét áldozza, ami Amerikában elképzelhetetlen. Végül is nincs min csodálkozni, azt kaptuk, amit a cím alapján sejteni lehetett: egy szeletet az amerikai öntudatból.