Vissza a tartalomjegyzékhez

Takács Gabriella
Hazug mesék felnőtteknek

A vírus a világ ablakán keresztül fertőz. Legveszélyeztetettebb célcsoportjai közé tartoznak a háztartásbeliek, nyugdíjasok, diákok és az egyedülállók népes társadalma. A hazai kereskedelmi televíziók „csupán” tizenhatot tűznek műsorra naponta, ebből élnek. Szappanoperák. Rajongóik pedig, ha kell, sztrájkolnak is a munkaidő-szabályozás miatt, hogy naponta hazaérhessenek kedvenc filmjeikre. Akár pénzt is gyűjtenek sanyarú sorsú főhőseik számára. (Mindazonáltal az összes szériánál megfogadják, hogy ez volt az utolsó, amit végignéztek.)

Tévedés lenne azonban azt feltételezni, hogy a habkönynyű műfaj kizárólag a tévéképernyőn keresztül kezdett beszivárogni hétköznapjainkba. A folytatásos regényrészletek a századforduló táján nem egy napilapot tartottak életben, természetesen a regény legizgalmasabb részeinek folyamatos megszakításával. Az első rádiósorozat a harmincas évek Amerikájában indult hódító útjára az éter hullámain a Procter and Gamble kozmetikai cég védőszárnyai alatt, nem titkolt marketingszempontok figyelembevételével. A két, viszonylag sikeresnek mondható széria, a Guiding light és a Searching for tomorrow nyomán terjedt el a köztudatban a kissé degradáló, kissé ironikus szappanopera elnevezés.
A BBC televízió Eastenders című sorozata a hatvanas években az angol tömegkommunikáció történetében példátlan rekordot döntött. 1986 karácsonyán 30 millióan nézték az adást. A szertelen rajongás gyakran produkált szélsőséges megnyilvánulásokat: egy bő évtizede a CBS tévé népszerű „Szabó bácsiját”, Archie Bunkert a nézők elnöknek akarták jelöltetni.
A telenovella-sugárzások tekintetében a zászlóvivő mindmáig Brazília, napi harminc sorozatával. A szappanopera-gyártás fellegvára jelenleg a dél-amerikai Tasco, az Ezüstpart. Nyomor és zűrzavar, düledező viskók amerre a szem ellát, azonban a rozzant állapotú, emberléptékű lakhelynek aligha nevezhető otthonok tetején is ott virít a technikai forradalom vívmánya, a parabolaantenna. Ha az aktuális sorozatot látni vágyók éppen nincsenek tévéközelben, bármely híradástechnikai üzlet kirakata megteszi. A kirakatüveg előtt bandába csapódott kissrácok bámulják az álomvilágot. A műfaj legtekintélyesebbje, Salvador Messil telenovella-producer és filmmogul jelenleg Dél-Amerika legtehetősebbjei közé tartozik. Szerinte a sikeres sorozat receptje könnyű, mint az „egyszeregy”. A történet legyen mindenki számára könnyen érthető, ütközzön egymással a jó és a gonosz értékrendje, produkálva a megfelelő konfliktushelyzetet. A Csipkerózsika-séma a hozzárendelt királyfival, happy enddel, interpretálva mindezt a huszonegyedik századi luxuskörülmények nyelvére, ez a siker záloga. Az epizódokat profi apparátussal, egy-két nap ráhagyással forgatják a gazdagok haciendáin. A történetek a benne szereplő színészek egybehangzó állítása szerint valósággal elvarázsolják nézőiket. „Reményt kell adni a reményteleneknek, el kell hitetnünk az emberekkel, hogy változtathatnak a sorsukon” - véli az egyik színésznő, Thalia, megfogalmazva ezzel a sorozatok didaktikus jellegű közhelybölcsességeinek egyikét.
Nem mindenki viseltetik hasonló rokonszenvvel a hibátlan szépségű, műkönnyeket patakokban ontó, álságosan kedveskedő hősöket felvonultató produkciók iránt. Az újonnan megválasztott venezuelai elnök, Hugo Chavez bizony nem állhatja a szappanoperákat. „Azt mondják, hogy a háziaszszonyok nem kedvelnek engem. Hát, ez nem nagyon izgat” - nyilatkozta az elnök egy Rio Chioco-beli fogadáson. Az államfő nem kevesebbel vádolta meg a háziasszonyokat, minthogy gyermekeik fejét szeméttel töltik meg, s így a kollektív lelkiismeretet is elaltatják. Az aggályok korántsem alaptalanok. Egy amerikai egyetem szociológia szakos hallgatói kutatása nyomán fény derült arra, hogy a sorozatok szereplőinek szájából egyetlen óra leforgása alatt átlagosan öt hazugság hangzik el, és tetteiknek soha nincs negatív következménye. A hazudozások rendszerint a humor forrásai a sorozatokban.
Ennek ellenére a dömpingszerű szappanopera-gyártás a filmipar egyik legjövedelmezőbb ágazata. Álljon a sorozat akár 25, akár 300 epizódból, mindvégig megteszi egyetlen díszlet és szereposztás. Családregény esetében a helyszín gyakran csak egy stúdiósarok.
A két földi sugárzású hazai csatorna, amely egyszerű szobaantennával is fogható - az m1, de különösen a kereskedelmi tv2 - úgy tűnik, teljesen ráállt ezekre a műsorokra.


Szeptember közepétől várhatóan radikálisan lecsökken a fogható tévécsatornák száma azokban a háztartásokban, amelyeknek tagjai nem fizetnek elő valamelyik műsorszóró cég szolgáltatásaira. Ők csak a szobaantennával is fogható magyarországi adókat, az m1, az RTL klub és a tv2 műsorait tudják majd nézni.
A legutóbbi híradások szerint az Antenna Hungária Rt.(AH) ősszel megújítja a Budapesten és környéken fogható AM-micro szolgáltatását, s a jelenleginél színvonalasabb műsorokat sugározva kódolja az adásokat. A tervek szerint egyes magyar közszolgálati és kereskedelmi tévék mellett gyerekcsatornákat, angol nyelvű hír-, sport-, zene-, valamint ismeretterjesztő műsorokat és egyéb szórakoztató, illetve mozicsatornákat is foghatnak majd az új szolgáltatás előfizetői. A kódolt szolgáltatásért természetesen fizetni kell, azt azonban, hogy az előfizetőknek mennyibe kerülnek majd a különböző csomagok, valamint az a berendezés, amelylyel dekódolni tudják az adást, csak augusztus végén tudatja az AH.
A változások egyik fő oka a jogosulatlan igénybevevők nagy száma. Az AH ígérete szerint az előfizetés eddigi képletes havidíjával együtt (132 Ft/hó) a szolgáltatás színvonala is emelkedni fog. A kódolást követően azok a nézők, akik nem válnak az AH - vagy valamelyik másik műsorszóró cég - szolgáltatásainak előfizetőivé, nem fogják látni sem a külföldi műsorokat, sem a hazai adók többségét. Elképzelhető, hogy a kód megfejtésére szolgáló berendezést a feketepiacon is árulják majd, de mivel a kódokat a szolgáltató állandóan változtatni fogja, ezzel sem lehet majd hosszú ideig fogni az adást.