Vissza a tartalomjegyzékhez

Hetek-összeállítás
Biblia reggelire

A Biblia nem fér össze a reggeli gabonapelyhekkel - ez derült ki az amerikai General Mills cég múlt heti bejelentéséből, amelyben bocsánatot kért vásárlóitól legújabb ajándékakciójáért. A reggeli gabonapelyheket gyártó óriáscég nyilatkozata meglepetésként érte saját partnereit is, akikkel a példátlan méretű reklámakciót szervezték. A közel egyéves előkészítő munka eredményeként jelenleg mintegy 12 millió doboz gabonapehely tart az amerikai szupermarketek felé, bennük az ajándék CD-lemezekkel, melyeken számítógépes játékok és szótárprogramok mellett a Biblia szövege is megtalálható elektronikus formában.

A CD-lemezek elhelyezése a gabonapelyhes dobozokban az elmúlt évek egyik legötletesebb ajándékkampánya - állítja Phyllis Tickle, az amerikai Publishers Weekly magazin szerkesztője, aki emellett a vallási jellegű kiadványok marketingszakértője is. Tickle szerint, bár meglepő az ötlet, sokaknak bizonyára tetszett volna az ingyenes Biblia.
A General Mills bocsánatkérő nyilatkozata annál is váratlanabbul érte a partnereket, mivel a cég azt állította, nem volt tudomása róla, hogy a Biblia szövege is rajta van a CD-n. A jelenleg egyik legnépszerűbb angol nyelvű fordítás, a New International Version jogtulajdonosa, a Zondervan kiadó 12-13 millió példány kiadására adott ingyenes engedélyt, hogy hozzájáruljon minden idők legnagyobb bibliaosztásához. A CD-ket készítő wisconsini Rhinosoft Interactive semmi meglepőt nem talál abban, hogy ezúttal ingyen Biblia található a gabonapelyhes dobozokban: ahogy a testet egy jó reggelivel kényeztetjük, úgy a lélek ápolása is lehet napi rutinfeladat - vallják az illetékesek.
Valószínű, hogy a General Mills megkésett visszakozását részben a vallási ellentétek kiváltotta viharok is okozták. A Gallup közvélemény-kutató cég szerint Amerikában tíz emberből kilenc kereszténynek vallja magát; ugyanakkor az amerikaiak az utóbbi években egyre jobban tudatára ébrednek országuk vallási sokszínűségének. James Rudin rabbi, a New York-i székhelyű Amerikai Zsidó Tanács vallások közötti tanácsadója például sértőnek találja, hogy éppen a protestáns szellemű bibliafordítást helyezték el a gabonapelyhes dobozokban. Rudin maga is a General Mills termékeit fogyasztja, és igazságtalannak tartja, hogy amerikaiként kirekesztettnek kell éreznie magát, amikor reggelenként kezébe veszi a dobozt. Véleménye szerint a sokvallású, változatos etnikumú országban megengedhetetlen, hogy egy bizonyos bibliafordítás szerepeljen a CD-ken. Fejtegetése szerint mindazok a buddhisták, hinduk, mohamedánok, taoisták és egyéb nem keresztény vallású amerikaiak, akik kezükbe veszik a General Mills dobozait, „kirekesztettnek érezhetik magukat”. Az Amerikai Ateisták Szervezetének elnöke, Ellen Johnson szintén úgy véli, a jogegyenlőség sérül a promóciós kampány során.
A General Mills képviselője nyilatkozatában azt állítja: bár sokak szemében értéket jelent a dobozokban elhelyezett Zondervan kiadású Biblia, a cég arculatától távol áll bármilyen vallásos hit előnyben részesítése. A nyilatkozat legmeglepőbb része az volt, amelyben kijelentették: a Bibliát tudtuk és beleegyezésük nélkül „csempészték” a lemezekre. Válaszában a CD-ket gyártó Rhinosoft ezzel szemben hazugságnak minősítette a vádat. A cég úgy vélte, a Biblia a szótárak és egyéb kézikönyvek mellett jó szolgálatot tehet a számítógépes házikönyvtár részeként. Ezzel értett egyet a Publishers Weekly szerkesztője is, aki „briliáns ötletnek” nevezte az akciót. Ennek ellenére volt olyan partner, aki nem akart egy CD-n szerepelni a Bibliával: a Disney Interactive, a „Ki akar milliomos lenni” (Hetek, 2000. március 24, ) szoftver jogtulajdonosa követelte, hogy az akcióban ingyenesen kínált CD-lemezeken ne szerepeljen a Biblia. Így az első 12 millió - már piacra került - dobozban a Zondervan Biblia mellett számítógépes játékok szerepelnek, a reklámakció folytatása azonban a vita nyomán egyelőre bizonytalan.