Vissza a tartalomjegyzékhez

Marosvölgyi András
Kóser szex

Beszélgetés Oberlander Báruchhal, a Vasvári Pál utcai lubavicsi zsinagóga rabbijával

- Mi a vallásos zsidóság álláspontja az abortuszról?
 - A zsidóság szerint a magzat már élőlény: nem ugyanolyan, mint a megszületett ember, mégis többnek számít a semminél. Ezért az abortusz - normál körülmények között - álláspontunk szerint nem megengedett. Azonban, ha veszélyezteti az anya életét, aki már egy megszületett ember, akkor az anya élete fontosabb a magzat életénél. Ilyenkor az anya dönthet, és a zsidó vallás szerint az életmentés a legfontosabb vallási parancsolat. Ha azonban ilyen életveszély nem áll fenn, csak kényelmi vagy más szempontok miatt választanák a szülők ezt, akkor az abortusz tilos. Ha nemi erőszak következménye a terhesség, az abortusz akkor sem jöhet szóba, mint megoldás.
 - Gyakran felmerülő kérdés, hogy mi van akkor, ha orvosi diagnózis súlyos fogyatékosságot állapít meg a magzatról?
 - Egyes vélemények szerint biztos diagnózis esetén a terhesség korai szakaszában szabad az abortusz, a legtöbben azonban nem támogatják ezt az álláspontot, mert nagyon érzékeny határra vezet el bennünket, ha az életet kezdjük el minősítgetni: melyik élet az, amelyet érdemes megszülni, és melyik az, amelyiket nem.
 - Mely módszereket tartanak megengedettnek a családtervezés, fogamzásgátlás területén?
 - Az óvszer használata nem megengedett, mert ez nem számít teljesen természetes nemi kapcsolatnak. A családtervezés alapja a zsidó vallási előírások szerint az, hogy egy házaspárnak legalább egy fiú- és egy leánygyermekének kell lennie. Ez a minimum, mert ezzel teljesítette az ember a bibliai „szaporodjatok és sokasodjatok” követelményét. Ajánlat az, hogy az embernek sok gyermeke legyen, a minimum után ez ugyan már nem szigorúan kötelező, de erősen ajánlott - természetesen az egészségügyi vagy szociális állapot esetén minden esetet külön meg kell vizsgálni. Indokolt esetben kaphatnak a házaspárok engedélyt arra, hogy tablettával védekezzenek.
 - Egy tavaly megjelent nagysikerű könyvnek a szerzője, Boetach rabbi - a néhai Schneersohn rabbi egyik híve - a „Kóser szex” címet adta. Mi a szexualitás szerepe a zsidó vallás szerint, és melyek az abszolút tiltások ezen a területen?
 - A zsidó vallás úgy fogja fel, hogy a házasságban a férfi kötelessége örömet okozni a felesége számára. Ami egyértelmű: házasságon kívül vagy házasság nélkül tilos a szex. Tilos az önkielégítés is - a házasságon belül is, és a pornográfia is, idegen férfiak és nők szexuális aktusainak szemlélése. Tilos továbbá a női ciklus kezdetétől számított 12 napig a házasélet. A 12. napon az asszony rituális fürdőben, mikvében alámerül (Budapesten egyelőre csak egy mikve működik), majd újra élhetnek házaséletet. Ez hozzájárul a házasság folyamatos megújulásához is. A szex feltétele a szerelem is, ezért például tilos a házasélet olyanok között, akik már elhatározták, hogy elválnak. A házasélet formáit illetően a halacha, a zsidó szokásjog tartalmaz ajánlásokat, azonban ezek nem kötelező érvényűek - ezektől kis mértékben el lehet térni.