A 11 éves Kocsis Franciskát május 4-én gyilkolta meg két iskolatársa: egy 13 éves
kisfiú és egy 14 éves kislány. Mindhárman a budapesti Nyitott Világ Fejlesztő és
Felzárkóztató Általános Iskola tanulói voltak, ahonnan a tragédia napján rövid
erdei sétára invitálták barátnőjüket, majd miután összekötözték és betömték
a száját, brutális kegyetlenséggel végeztek vele. Az előre eltervezett módon végrehajtott
„kivégzés” rövid időre ismét a szülők és a társadalom felelősségére irányította
a figyelmet. A gyilkosság óta eltelt idő azonban az áldozatvédelem megoldatlan problémájára
is rávilágít.
Franciska édesapja két és fél hónappal az eset után csak annyit tud kislányáról,
amenynyit az újságíróknak sikerült kinyomozniuk. Sem a boncolási jegyzőkönyvet,
sem a halotti bizonyítványt, sem a holttestet nem kapta még meg, mivel az igazságügyi
orvosszakértőnek a mai napig nem sikerült azonosítani a holttestet (?). A rendőrség
kegyeleti okokra hivatkozva csak részinformációkkal látja el az édesapát, aki még
azt sem tudja pontosan, hogy milyen módon ölték meg kislányát, a fényképet
ellenben, amelyet kizárólag a rendőrségnek szánt, viszontláthatta a sajtóban. Mivel
a vizsgálati szakasz több hónapot is igénybe vehet, elképzelhető, hogy hozzátartozói
csak valamikor a tél folyamán tudják eltemetni Franciskát.
Dézsi Mihály, a BRFK sajtószóvivője arról tájékoztatta lapunkat, hogy a nyomozás
a törvényes keretek között zajlik, és amiről lehet, tájékoztatják az elhunyt édesapját,
vannak azonban olyan információk, amelyek a szakértői vizsgálatok lezárultáig nem
publikusak. Ezt követően adják csak ki a kislány holttestét, hogy rokonai végső
nyugalomra tudják helyezni. A büntetőeljárás-jog szabályai alapján a gyanúsítottak
kihallgatásán a sértett képviselője sem vehet részt, ezért az ott elhangzottakról
felvilágosítást sem kaphat - mondta Dézsi, majd jelezte, hogy a rendőrség nem kíván
foglalkozni az apának a különböző sajtóorgánumokban megjelent, az eljárást sérelmező
állításaival.
Mivel a jogszabályi háttér nagymértékben rendezetlen, az ilyen és hasonló tragédiák
kárvallottai számára két megoldás kínálkozik a sérelmek orvoslására, illetve az
elszenvedett károk mérséklésére. Az első út általában valamely karitatív
szervezethez vezet, ahonnan a szűkös költségvetési támogatás miatt többnyire továbbirányítják
őket az Országos Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Közalapítványhoz (OKBK). Ez az
alapítvány az egyetlen olyan „állami” szerv, amelyet egy január elsejével életbe
lépett kárenyhítéssel is foglalkozó kormányhatározat (1074/1999.) lehetőségként
állít a rászorulók elé, ők viszont csak maximum esetenként 400 ezer forint erejéig
tudnak reagálni az egyes beadványokra.
Andreánszky Zsuzsa, az áldozatvédelemre specializálódott Fehér Gyűrű Egyesület
titkára szerint Magyarországon most először született ilyen jellegű jogszabály,
mivel eddig az állam semmilyen szerepet nem vállalt az áldozatok kárainak enyhítésében.
A „Franciska-ügyről” a médiából értesült, majd ezt követően megkereste a kislány
édesapját, és felajánlotta az Egyesület segítségét. Ők segítettek például
annak a tragikus sorsú házaspárnak az árváin is, akiknek nem sokkal azelőtt halt meg
az édesapjuk, hogy 1998 végén édesanyjuk is a kisbolti gyilkosságsorozat áldozatává
vált.
Frech Ágnes fővárosi bíró, szintén megerősítette lapunknak, hogy a sértett hozzátartozóinak
jogai egyáltalán nincsenek megfelelően szabályozva. Az új büntetőeljárási törvényben
ugyan pontosan ezt hivatott rendezni az úgynevezett „pótmagánvád intézményének”
bevezetése, ám a sikertelen szavazási procedúra gyümölcseként ez csak 2003-tól lép
majd hatályba.
„A sértett szülő gyakorlatilag ki van szolgáltatva, és ki van zárva az eljárásból.
Ennek a legszemléletesebb példája tömegméretekben a közlekedési baleseteknél látszik,
ahol az áldozat hozzátartozói valóban az újságokból tudják meg, hogy szerettüket
elgázolták” - szemléltette az elhangzottakat a bírónő, majd rávilágított,
hogy a rokonoknak egyszerűen nincs is arra lehetőségük, hogy megnézzék az iratokat,
vagy jelen legyenek valamelyik tanú, esetleg az elkövető kihallgatásánál.
Franciska feltételezett gyilkosai közül a gyermekkorú kisfiút harminc napra
ideiglenes intézeti felügyelet alá helyezte a rendőrség, ám ennek lejárta után a
gyámhatóság - sokak számára érthetetlen módon - nem hosszabbította meg az őrizetet
az ilyenkor szokásos nagykorúvá válásig. Az áldozat rokonai szerint a kiskorú fiú
azért fürödhet zavartalanul a Balatonban a gyilkosság után két hónappal, mert
befolyásos emberek állnak mögötte. Dézsi Mihály nevetségesnek nevezte azt a felvetést
miszerint az ügy elhúzódásának hátterében a kisfiú édesapja áll, aki állítólag
a Nemzetbiztonsági Hivatal alkalmazottja.
A szóvivő tájékoztatása szerint a „gyermekkorú személylyel szemben is le kell
folytatni a tárgyi eljárást, és a Bíróság feltehetően foganatosít majd vele
szemben valamilyen intézkedést, de mivel büntetőjogilag nem vonható felelősségre,
ez nem börtönbüntetés lesz, hanem esetleg az állami gondozásba vétel elrendelése”.
Ezzel szemben Frech Ágnes elmondta, hogy hazánkban a 14. életév a büntethetőségi
korhatár, vagyis ha „az alannyá válás feltétele hiányzik”, olyan mintha meg sem
valósult volna a bűncselekmény, ezért a gyermekkel szemben a büntetőeljárást
nyomban meg kell szüntetni. Ezt követően törvényi lehetőség csak arra van, hogy úgynevezett
védő-óvó intézkedést kezdeményezzen a rendőrség, és a gyámhatóság gondozásába
ajánlja a kiskorút. Jelenleg Magyarországon tehát nincs következménye, szankciója a
gyermekkori bűnözésnek - öszszegezte az elmondottakat a bírónő, hozzátéve: „Ha
cinikusan fogalmazunk, akkor tulajdonképpen nem sokkal a gyilkosság után mehet is
nyaralni.”