Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Formabontó

Az 1970-ben bemutatkozó Toyota Celica neve mind a hétköznapokban, mind a versenysportban jól cseng, ékes bizonyítéka ennek a 325 ezres eladási példányszám, és a 93-94. évi rally-világbajnokság megnyerése.


Tekintélyt parancsoló   

Jelen számunk tesztpéldánya - amely a hetedik generáció a Celica családfájában - a formatervezők zsenialitásáról tanúskodik, a harmonikus ívű és karakteres vonalvezetésű autó nem egy hétköznapi jelenség. Mikor ez a vizuális élmény feltűnik a visszapillantó tükörben, az autósok többsége akkor is lehúzódik előle, ha nem tapad rájuk a Celica. Ők bizonyára nem tudják, hogy „csak” 143 lóerő veszi ki a részét a hajtásban. Az 1,8 literes, 16 szelepes, dupla vezérműtengelyes és folyamatosan változtatható szívószelep-vezérlésű erőmű viszont úgy húz, mint egy lokomotív, a maximális forgatónyomaték 170 Nm, 4200/perc fordulatnál. Az autó gyorsulása 0-100 km/órára 8,7 másodperc alatt történik. A Celicával olyan kanyarvételi sebesség érhető el, amelyet sok autómárkával nem is érdemes megkísérelni, az alacsony súlypont, a hosszú tengelytáv, a rövid karosszéria túlnyúlása és az igényesen megtervezett futómű hihetetlen stabilitást kölcsönöznek. Ennyire precíz váltóról - amely a Celicában található - csak a lacházai bakter tudna mesélni, a hatsebességes, rövid úton járó váltókar gyorsan és pontosan kapcsolható. Figyelembe véve, hogy a Celica elsősorban sportautó, a csomagtér 365 literes befogadóképessége átlag feletti, a hátsó üléstámlák is ledönthetőek 60/40 arányban. A hátsó üléssor két személyes, annak érdekében, hogy felnőttek is elférjenek rajta, formáját erősen kimélyítették, tekintettel a 132 centiméteres autómagasságra és az erősen lejtő hátsó szélvédőre. Könnyebb a dolgom, ha nem a minden igényt kielégítő alapfelszereltséget sorolom fel, ugyanis csak a metál fényezésért kell felárat fizetni. A 7,39 millió forintos vételár nem kevés, de mint minden Toyotára, a Celicára is 3 év vagy 100 ezer kilométer garanciát kapunk, és nem elhanyagolható szempont még egy 143 lóerős sportgép esetében sem a 100 kilométerenkénti 7,7 literes (!) átlagfogyasztás. A Celica remek alternatíva lehet azon vásárlók körében, akik kedvelik a sportos menettulajdonságokat, ugyanakkor nem mondanak le a kényelemről és a komfortérzésről sem - addig is, amíg összegyűlik a pénz egy tűzpiros Ferrarira.